نوروز یعنی روز نو
«معلىبنخنیس» كه یكى از رُوات (روایتکنندگان حدیث) برجسته اصحاب است و به نظر ما «ثقه» (معتبر و قابل اعتماد) است، جزو شخصیتهاى برجسته و صاحب راز خاندان پیغمبر(ص) محسوب مىشود. او در كنار امام صادق(علیهالصلاهوالسلام) زندگى خود را گذرانده و بعد هم به شهادت رسیده است. معلّىبنخنیس- با این خصوصیات - خدمت حضرت مىرود؛ اتفاقاً روز «نوروز» بوده است؛ در تعبیرات عربى، نوروز را تعریب مىكنند و «نیروز» مىگویند. حضرت به او مىفرمایند «أتدرى ما النیروز؟ آیا مىدانى نوروز چیست؟»
بعضى خیال مىكنند كه حضرت در این روایت، تاریخ بیان كرده است! كه در این روز، هبوط آدم اتفاق افتاد، قضیه نوح اتفاق افتاد، ولایت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) اتفاق افتاد و چه و چه. برداشت من از این روایت، این نیست. من اینطور مىفهمم كه حضرت، «روز نو» را معنا مىكنند. منظور این است: امروز را كه مردم «نوروز» گذاشتهاند، یعنى روزِ نو! روزِ نو یعنىچه؟ همه روزهاى خدا مثل هم است؛ كدام روز مىتواند «نو» باشد؟
شرط دارد. روزى كه در آن اتفاق بزرگى افتاده باشد، نوروز است. روزى كه شما در آن بتوانید اتفاق بزرگى را محقَق كنید، نوروز است. بعد، خود حضرت مثال مىزنند و مىفرمایند: آن روزى كه جناب آدم و حوا، پا بر روى زمین گذاشتند، نوروز بود؛ براى بنیآدم و نوع بشر، روز نویى بود. روزى كه حضرت نوح بعد از توفان عالمگیر كشتى خود را به ساحل نجات رساند، نوروز است؛ روز نویى است و داستان تازهاى در زندگى بشر آغاز شده است. روزى كه قرآن بر پیغمبر نازل شد، روز نویى براى بشریت است. حقیقت قضیه همین است؛ روزى كه قرآن براى بشر نازل مىشود، مقطعى در تاریخ است كه براى انسانها روز نو است، روزى هم كه امیرالمؤمنین(علیهالسلام) به ولایت انتخاب شد، روز نو است.
اینها همه، نوروز است؛ چه از لحاظ تاریخ شمسى، با اولِ ماه «حَمَل» مطابق باشد یا نباشد. این نیست كه حضرت بخواهند بفرمایند كه این قضایا، روز اولِ «حَمَل» (روز اولِ فروردین) اتفاق افتاده است؛ نخیر، بحث این است كه هر روزى كه اینطور خصوصیاتى در آن اتفاق بیفتد، روز نو و نوروز است؛ چه اول فروردین، چه هر روز دیگرى از اوقات سال باشد.
* گزیدهای از سخنرانی رهبر انقلاب در صحن مطهر امام رضا(ع)
مجله آشنا، شماره 210، ص 1.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید