«بیان» اصل حالات عارفان و نتایج عملی آن
امام صادق (ع) فرمود:
نجوای عارفان همواره بر سه اصل استوار است: ۱- بیم؛ ۲- امید؛ ۳- حب. بیم شاخه علم است و امید شاخه یقین است، و حب شاخه معرفت و عرفان
نشان بیم گریختن است و نشان امید طلب است، و نشان حب، آن است که در ایثار آنچه را که دوست دارد دریغ نورزد.
پس چون علم در سینه مؤمن تحقق یابد، ترس پدید آید و چون خوف، درست آید، گریز از غیر خدا پیش آید و چون کسی بگریزد، نجات یابد و چون نور یقین بر قلب تابیدن گیرد، فضل الهی مشاهده شود و چون یقین دراو رسوخ کند، امید پدید آید و چون شیرینی امید بچشد، در طلب آن شود.
چون به طلب برخیزد، گم شده خویش را بیابد وچون نور معرفت تجلی یابد، نسیم محبت و عشق در قلب وزیدن گیرد و چون نسیم محبت وزیدن گرفت، و انسان در سایه محبوب انس یابد و او را بر ماسوایش ترجیح دهد و به اوامرش مبادرت و از نواهی اش اجتناب ورزد و آن دو را بر هر چیزی مقدم بدارد. هرگاه با رعایت اوامر و نواهی محبوب
بر خوان انس او نشیند، به روح مناجات قربش واصل خواهد گشت.
این اصول سه گانه مانند: حرم، مسجد وکعبه است که اگر کسی داخل حرم شود، از خلق ایمنی یابد و چون داخل در مسجد شود و بر اندام او از آلودگی به گناه ایمن باشد: اگر داخل کعبه شود، قلبش از اشتغال به جیزی جز ذکر خدای تعالی در امان ماند.
پس ای مؤمن! چنانچه در حالی هستی که اگر در آن حالت بمیری، با رضایت خاطر خواهی مرد، برتوفیق وحفظ الهی شاکر باش؛ و اگر چنین نیستی، خویش را به حالتی نیک و درست انتقال ده و بر عمری که در غفلت گذراندهای پشیمان شو و در تطهیر ظاهرت از گناهان و پالایش باطنت از عیوب و کاستیها از خدای تعالی مدد بجوی و قلبت را از دام غفلت برهان و آتش شهوت را در خرمن نفست خاموش نما.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید