صلهرحم واجب است! ( از نظر شرعی و مذهبی)
از نظر شرعی، صلهرحم مطلقاً واجب است؛ یعنی مهم نیست که طرف مقابل که فامیل ماست، مسلمان باشد یا غیرمسلمان یا... بلکه هرچه که باشد، صله با او واجب است و ارتباط مستمر و سرکشی به او، مستحب. در مقابل، قطع ارتباط با ارحام یا بهعبارتدیگر، قطعرحم، حرام است. همچنین در کلیت این حکم، تمام ارحام در یک سطح هستند؛ بنابراین قاعده برای واجب شدن صله فقط این است که جزو ارحام باشند؛ یعنی همان نسبی بودن (مثل پدر و مادر) نه سببی بودن (مثل برادرخانم یا خواهرشوهر)
احادیثی در باب صله رحم
رسول اعظم(ص) فرمودند: هر کس دوست دارد مرگش به تأخیر افتد و روزیاش بیشتر شود، صلهرحم کند. (مستدرکالوسایل، ج3، ص38)
حدیث داریم که امام صادق(ع) میفرمایند: «همانا صلهرحم و نیکی کردن، حساب را آسان ساخته، از گناه نگاه میدارد. پس صلهرحم کرده، به برادرانتان نیکی کنید، اگرچه به سلامی نیکو و جواب سلام دادن باشد.» در جایی دیگر نیز میفرمایند: «صلهرحم کن، اگرچه با شربت آبی باشد.»
حد و حدود صلهرحم ( صله رحم حتی با تلگرام)
دیده شده که بعضیها مرتب همراه با زن و بچه و اهلوعیال و دروهمسایه بهصرف شام تشریف میبرند منزل یک نفر و بهانه خودشان را صلهرحم اعلام میکنند! بعضیها هم در مقابل میگویند که ما که فقیریم و نیاز نیست صلهرحم کنیم. هرچند که دیدوبازدید خوب و قطعرحم هم حرام است اما باید گفت که صلهرحم فقط به این نیست که شامی باشد و دعوتی و آبگوشتی و ... بلکه همین زنگ زدن با تلفن و نامه نوشتن و ارتباط از طریق گروههای تلگرامی و... هم از مصادیق صلهرحم هستند.
صلهرحم مخصوص کوچکترهاست؟
بعضیها هم هستند که در خانه خودشان مینشینند و میگویند که بقیه باید به ما سر بزنند. چراکه ما بزرگ فامیل هستیم و رسم بر این است که کوچکترها باید خدمت بزرگترها برسند! احترام به بزرگترها اگرچه واجب و لازم است اما باید دقت شود که در صلهرحم، دیگر کوچکتر و بزرگتر معنایی ندارد چون هدف، انجام یک امر واجب است. این رسم و رسومات هم اگر باعث قطعرحم شوند اصلاً درست نیستند؛ بنابراین برای بزرگترها هم صلهرحم واجب است و ترک آن از سوی آنها هم حرام است. غیر از اینکه اصولاً انجام این کار توسط آنها باعث رغبت و مشارکت بیشتر جوانان و کوچکترها میشود.
مجلس گناه
گاهی وقتها هم صلهرحم بهانهای برای کار دیگر میشود؛ مثلاً کسی میرود برای صله ارحام و بعد میبیند که ایبابا! مجلس گناه شده است. حالا چهکار کند؟ بنشیند و صلهرحم را تا آخرش اجرا کند؟
خیر! اگر حضور در مجلس گناه موجب ارتکاب گناه و یا تأیید آن باشد یا حتی نهی از منکر متوقف بر خروج از آن مجلس یا شرکت نکردن در آن باشد، نباید انسان در آن مجلس شرکت کند و اگر در آن حضور هم دارد، باید آنجا را ترک کند و بیاید بیرون.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید