براي تثبيت موقعيت شغلي در محل كار لازم است تكنيك هاي ارتباطي را بلد باشيم تا به يك كارمند موفق تبديل شويم. در اين راستا ما اطلاعاتي را در اختيار شما عزيزان قرار مي دهيم.
چرا ارتباطات در محل کار مهم است؟
با داشتن مهارت ارتباطی مناسب در محل کار هم با همکاران و هم مشتری ها و رئیس موثرتر همکاری کنید. اگر مدیر هستید بهتر می توانید اطلاعات را به کارمندان منتقل کنید و اهدافی را به اشتراک می گذارید که تمام اعضای گروه بتوانند آن را دنبال کنند. در واقع با مهارت های ارتباطی خود می توانید حس خوب کار گروهی را ایجاد کنید.
داشتن مهارت ارتباطی در تمام جنبه های زندگی مهم است از محل کار گرفته تا روابط شخصی. بیایید نگاهی به ۳ حوزه کاری که مهارت ارتباطی در آن ها بسیار مهم است نگاهی بیندازیم.
کمپانی
نمی توان اهمیت مهارت ارتباطی در مدیران کمپانی ها را نادیده گرفت. در واقع مدیران شرکت ها اهداف، ارزش ها و فرهنگ شرکت را به دیگران منتقل می کنند و شرکت ها نیز کسانی را استخدام می کنند که با اهداف، ارزش ها و فرهنگ شرکت هماهنگ باشند. بنابراین همه می دانند که چه چیزهایی در این کمپانی اهمیت دارد.
در شرکت هایی که مدیرانش مهارت ارتباطی مناسبی نداشته باشند مشکل ساز است. کسانی که در شرکت کار می کنند نمی دانند چه چیزهایی مهم است و حتی درباره ارزش ها و فرهنگ شرکت چیزی برای گفتن ندارند.
آیا امسال می خواهیم پیشرفت کنیم؟ شرکت به چه چیزی اهمیت می دهد؟ چگونه می خواهیم از رقبا پیشی بگیریم؟ جدیدترین پیشرفت ها در صنعت ما چیست؟ اگر پاسخ این سوالات را از مدیران نشنیده اید سعی کنید خودتان بفهمید.
گروه
همه به نوعی کار گروهی انجام می دهند. این گروه ممکن است ۲ نفره باشد یا ۲۰ نفره. کوچک یا بزرگ بودن گروه مهم نیست بلکه مهم این است که بتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید.
وقتی در یک سازمان کار می کنید در جهت هدف مشترکی پیش می روید و باید بتوانید درباره اهداف، روندها و چالش های گروه با اعضای دیگر ارتباط برقرار کنید.
رئیس
ارتباط برقرار کردن با رئیس شرکت نیز مسئله مهمی است. گزارش دادن به رئیس امتیازات زیادی دارد زیرا به شما اجازه می دهد بدانید برای پیشرفت به چه چیزهایی نیاز دارید.
اگر نتوانید با رئیس ارتباط برقرار کنید نمی توانید به منابعی که برای انجام دادن کارتان نیاز دارید دسترسی پیدا کنید. باید در نقش تان تصویر واضحی از چیزی که رئیس به عنوان موفقیت تعریف کرده است را داشته باشید این کار بدون گفتگو با رئیس امکان پذیر نیست.
۶ تکنیک ارتباطی مهم در محل کار
در دسترس باشید
یکی از ساده ترین روش ها برای ارتباط برقرار کردن در محل کار این است که در دسترس باشید. رئیس های زیادی هستند که همیشه در دسترس و آماده گفتگو و کمک به کارمندان هستند. و البته رئیس های زیادی هم هستند که همیشه کارمندانشان با درب بسته مواجه می شوند و پاسخ دادن به هر ایمیلی ۴ روز زمان می برد. به نظر شما کدام یک از این دو فضای کاری بهتری ایجاد می کنند؟ تشخیص دادنش کار زیاد سختی نیست. با در دسترس بودن یک فضای آرام ارتباطی در محل کار ایجاد خواهید کرد.
صمیمی و دوستانه باشید
صمیمیت با کسانی که کار می کنید یکی دیگر از روش های ساده برای ارتباط برقرار کردن در محل کار است. بنابراین باید نسبت به آن ها نگرش مثبت داشته باشید و به آن ها اهمیت بدهید.
وقتی نگرش دوستانه نسبت به همکاران داشته باشید آن ها نیز ناخودآگاه به سمت شما گرایش پیدا می کنند و شما را فردی می بینند که می توان با او به راحتی ارتباط برقرار کرد.
شنونده خوبی باشید
مهارت ارتباطی فقط به انتقال اطلاعات مربوط نمی شود بلکه برای ایجاد ارتباط باید شنونده خوبی نیز باشید تا بتوانید حرف های دیگران را کاملا درک کنید. وقتی مهارت شنوایی داشته باشید می توانید گفته های شخص را کاملا ارزیابی کنید و این نکته برای همکاری با دیگران بسیار مهم است. وقتی گفته های او را درک کنید می توانید یک گفتگوی ارتباطی سازنده با او داشته باشید و حس خوب کار گروهی و تعادل ایجاد کنید.
شفاف باشید
یکی دیگر از مهارت های ارتباطی این است که اطلاعات را واضح و روشن در اختیار دیگران قرار دهید. کسانی هستند که می توانند نیم ساعت درباره موضوعی صحبت کنند اما زمانی که می خواهید اطلاعات مهمی را به اشتراک بگذارید باید آن را در جملات کوتاه و واضح بیان کنید. به آن آب و تاب ندهید و هر چیزی که لازم هست بگویید. در صورت نیاز اطلاعات بیشتری به آن اضافه کنید.
مراقب ارتباطات غیر کلامی باشید
ارتباطات غیر کلامی به اندازه ارتباطات کلامی مهم هستند بنابراین باید هنگام ارتباط برقرار کردن با دیگران به زبان بدن آن ها توجه کنید. به عنوان مثال اگر شخصی دست به سینه بایستد یا خمیازه بکشد یعنی با شما موافق نیست. البته باید مراقب زبان بدن خودتان نیز باشید. هنگام صحبت کردن به چشم های شان نگاه کنید و وقتی کسی با شما صحبت می کند راحت و آزاد بنشینید.
بازخوردها را بپذیرید
همه رئیس دارند. حتی مدیرعامل شرکت ها نیز رئیس دارند و آن ها مشتریانشان هستند. بازخوردها را از رئیس، همکار و مشتری ها بپذیرید آن ها ممکن است انتقاد سازنده ای در بازخوردهای شان داشته باشند. این بهترین راه برای پیشرفت خودتان است.
داشتن مهارت های ارتباطی به شما در هر مرحله از زندگی کمک می کند چه در روابط شخصی و چه در روابط کاری. زمانی که خوب ارتباط برقرار کنید می توانید به تمام چیزهایی که می خواهید برسید و به علاوه نیازهای دیگران را به خوبی درک کنید.
با انجام این مهارت های ارتباطی خودتان را به چالش بیندازید و ببینید که آیا با آن ها پیشرفت خواهید کرد؟ يا نه.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید