پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و اولویت اهل بیت ـ علیهم السّلام
روزی هارون الرشید، وجود مقدس موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ را بحضور طلبید وگفت من نمی دانم چرا شما خود را به پیغمبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ از ما سزاوارتر می دانید؛ بلکه خود را وارث او می شمارید با اینکه چون پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ از دنیا رفت جدّ ما، عباس، عموی پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ در حال حیات بوده و آیا با بودن عمو ارث به عموزاده که علی ـ علیه السّلام ـ باشد می رسد تا از او این مقام ارجمند به شما انتقال پیدا نماید؟»
حضرت ابتداء تقاضا کردند که صلاح است خلیفه در این موضوع بحثی ننماید ولکن هارون قانع نگردید و عرضه داشت باید حتماً برتری خود رانسبت به پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ از ما ثابت نمائید.
حضرت فرمودند: «اکنون که چنین است من به دو جهت، اولویت خود را نسبت به پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ از شما ثابت می کنم.
اول اینکه پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ که از دنیا رفت، دخترش حضرت زهرا ـ علیهاالسّلام ـ در قید حیات بود و مقام فرزند (چه دختر باشد و چه پسر) از عمو مقدم می باشد، زیرا فرزند در طبقه اول ارث قرار گرفته و عمو در طبقه سوم [1] پس ما که از طرف مادر منسوب به پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ می باشیم، مقدم بر شما هستیم که از طرف عمو نسبت دارید.
دوم اینکه از خلیفه سؤال می کنم، اگر پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ زنده شود و از تو دختر بخواهد آیا دخترت را به او تزویج می کنی؟» هارون گفت: «صد البته، و به این وصلت افتخار هم می کنم.»
حضرت ـ علیه السّلام ـ فرمود: «اما اگر پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ از من دختر بخواهد من به او دختر نخواهم داد و البته خود آن حضرت هم هرگز تقاضای وصلت با دختر مرا نمی نماید؛ زیرا اولادهای من، همان اولاد پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و ازدواج با نوه شرعاً حرام و ممنوع است، پس بنابراین ما بدین دو جهت أنسب به پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ هستیم و نوبت به شما نمی رسد.»
هارون: چون چنین دید،سر به زیر انداخت و ساکت شد.[2]
--------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:
[1] . طبقات ارث
کسانی که به واسطه خویشاوندی نسبی از میت ارث می برند به سه گروه (طبقه) تقسیم می شوند
گروه اول1ـ پدر و مادر 2ـ فرزندان
گروه دوم1ـ جدّ و جدّه 2ـ برادر و خواهر
گروه سوم1ـ عمو و عمه 2ـ دایی و خاله
نکته با وجود گروه اول، گروه دوم و سوم ارث نمی برند، حتی اگر یک نفر از آنها زنده باشد، و با وجود گروه دوم چیزی به گروه سوم نمی رسد. (تحریرالوسیله، جلد3، کتاب الارث، ص378.)
[2] . منهاج الولایه، علی بن إبراهیم القرنی، ص490.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید