احكام مجلس مردانه عقد و عروسي.
325. مسئله: دست زدن در مجلس عقد و عروسي مردانه ويا در ديگر مجالس جشن ها اگر به نحو لهوي نباشد اشكال ندارد.
امام، اراكي و گلپايگانى: استفتاء.
اراكى: با استفاده از توضيح المسائل، ص598.
بهجت، تبريزى، خامنه اي و فاضل:(1).
در نتيجه: اگر دست زدن به نحو لهوي باشد اشكال دارد و اگر بطور متعارف باشد مانند دست زدن براي تشويق كسي اشكال ندارد.
327. سؤال: اگر در مجلس مردانه عقد و عروسي بچه ها برقصند و مردان ديگر دست بزنند جايز است.
جواب: بچه ها تكليف ندارند و حكم دست زدن هم اگر به نحو غنائي نباشد اشكال ندارد.
امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج1،با استفاده از سؤال 1734.
بهجت و تبريزى:(2).
328. مسئله: آمدن عروس و يا خانمهاي نامحرمِ ديگر به مجلس مردانه جايز نيست مگر آنكه پوشش كافي داشته باشند.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
در نتيجه: بايد وجه و كفين خودشان را هم اگر زينت دارد از نامحرم بپوشند ولي بهتر است از ورود به مجلس مردان خودداري كنند.
329. مسئله: اگر داماد بداند در صورتي كه به مجلس خانمها برود به نامحرمي كه زينت كرده است نگاه خواهد كرد، نبايد به مجلس خانمها برود اگر چه اين نگاه بدون قصد لذّت و ريبه باشد.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
در نتيجه: ورود داماد به مجلس زنانه حتي اگر براي يك لحظه باشد، مثلاً براي عكس گرفتن يا حلقه دست كردن و يا... در صورتي كه مستلزم نگاه به نامحرم زينت كرده باشد حرام است. بله اگر خانمها كاملاً خود را بپوشانند و داماد هم بتواند نگاه نكند اشكالي ندارد.
331. مسئله: نگاه كردن به عروس در حالي كه پوشش كافي ندارد يا وجه وكفين او زينت داشته باشد براي مردان نامحرم جايز نيست.
امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)،با استفاده از مسئله 31.
امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 18.
اراكى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2447 و استفتاء.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده ازمسئله 1931.
تبريزي و خامنه اى: استفتاء.
سيستاني و گلپايگانى:(3).
در نتيجه: نگاه كردن به عروس حتي بدون قصد لذّت و ريبه نيز جايز نيست حتي اگر براي تبريك گفتن و يا خداحافظي كردن باشد...
332. مسئله: اختلاط زن و مرد درمجلس عقد و عروسي اگر مستلزم نگاه كردن نامحرم به عروس يا خانمهاي ديگر، در حالي كه پوشش كافي نداشته و يا زينت كرده اند، باشد، حرام است و بايد از آن اجتناب كرد.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
333. مسئله: تراشيدن ريش و يا ماشين كردن آن اگر مثل تراشيدن باشد بنابر احتياط واجب جايز نيست و در اين حكم تمام مردان يكسانند و حكم خدا بواسطه مسخره مردم يا جوّ حاكم بر جلسه تغيير نمي كند. پس تراشيدن ريش براي كسي كه اولِ تكليف اوست يا اگر ريش نتراشد مردم او را مسخره مي كنند و يا شب اولِ دامادي اوست و يا... چنانچه ريش بتراشد و يا طوري ماشين كند كه مثل تراشيدن ريش باشد بنابر احتياط واجب جايز نيست.
امام: توضيح المسائل، مسائل متفرقه ص26 و با استفاده از استفتائات، ج2، ص21 و 30.
تبريزى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2833.
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج1،با استفاده از سؤالهاي 955، 956 و 957.
اراكى، بهجت، سيستاني و گلپايگانى:(4).
334. مسئله: تراشيدن بعض ريش حكم تراشيدن تمام ريش را دارد.
امام: استفتائات، (مكاسب محرمه)، سؤال 84.
بهجت: توضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله 4.
خامنه اى: استفتاء.
اراكى، فاضل و گلپايگانى:(5).
در نتيجه: آقايان بنابر احتياط واجب نمي توانند قسمتي از ريش خود را بتراشند مگر به مقداري كه براي مرتب كردن ريش باشد.
335. سؤال: آيا تراشيدن موي زير گلو و روي گونه ها جايز است.
جواب: اگر به مقداري باشد كه صدق تراشيدن ريش نكند بلكه صدق مرتب كردن آن را بكند اشكالي ندارد.
امام، اراكى، تبريزي و خامنه اى: استفتاء.
بهجت: توضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله 4.
فاضل: جامع المسائل، ج2، با استفاده از سؤال 755.
گلپايگانى: با استفاده از ارشاد السائل،، 369 و استفتاء.
336. سؤال: مقرر بفرماييد كه حد ريش چه اندازه است كه از آن كوتاهتر نباشد.
جواب: به قدري باشد كه عرفاً بگويند ريش دارد، كافي است.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، فاضل و مكارم: استفتاء.
گلپايگانى: مجمع المسائل سؤال 17 .
337. مسئله: تراشيدن سبيل اشكالي ندارد.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
امام: استفتائات، (مكاسب محرمه)، با استفاده از سؤال 82.(6).
339. سؤال: اينجانب كارم با گرد و غبار است و مجبور هستم ريشم را بتراشم زيرا اگر ريش خود را نتراشم باعث جمع شدن گرد و غبار و خاك در لابلاي آن مي شود. آيا كارم حرام است(7).
جواب: ريش تراشي حرام است علي الاحوط و عذر مزبور مجوّز ريش تراشي نيست و شما در اين حكم با ديگران فرقي نداريد.
امام: استفتائات، (مكاسب محرمه)، سؤال 87.
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج1، سؤال 959.
342. سؤال: بازي كردن با آلات قمار مثل پاسور، تخته نرد، و يا وسايل ديگر قمار در صورتيكه قصد برد و باخت دركار نباشد و فقط بازي كردن باشد چه صورت دارد.
جواب: جايز نيست.(8).
امام: توضيح المسائل، مسائل متفرقه، ص27.
تبريزى: صراط النجاة، سؤال 1029.
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج1، با استفاده از سؤال 951.
گلپايگانى: مجمع المسائل،با استفاده از سؤال 2.
اراكى، بهجت و سيستانى:(9).
احكام مجلس زنانه عقد و عروسي.
344. مسئله: دست زدن در مجالس عروسي براي خانمها اشكال ندارد.
امام، اراكي و تبريزى: استفتاء.
امام: استفتاء در كتاب احكام بانوان، سؤال 24، ص28.
تبريزى: صراط النجاة، سؤال 1020.
بهجت، خامنه اي و فاضل:(10).
345. سؤال: حكم رقصيدن بچه ها در مجالس عروسي و دست زدن خانمها چيست.
جواب: بچه ها تكليف ندارند و دست زدن خانمها در مجلس عروسي اشكال ندارد.
امام و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج1، با استفاده از سؤال 1734.
اراكى، بهجت، تبريزي و خامنه اى:(11).
346. مسئله: ماندن در مجالس عروسي كه در آن لهو و لعب مي شود جايز نيست.
امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج1، سؤال 990.
بهجت:(12).
در نتيجه: اگر خانمي در مجلس عروسي ببيند خانمهاي ديگر مي رقصند و يا با مردان نامحرم اختلاط دارند و يا در مقابل نامحرم موسيقي مطرب مي زنند بايد اولاً آنها را نهي از منكر كند و در صورتي كه اميد تأثير ندارد بايد مجلس را ترك كند.
347. سؤال: حضور در مجالس عروسي كه در آن ساز و طبل و رقص و خوانندگي مي باشد به اسم اينكه با يكديگر خويش هستيم و مجبوريم جايز است يانه.
جواب: در مجلس لهو و لعب شركت كردن و بودن حرام است و خويشاوندي مجوز آن نيست.
امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج1، با استفاده از سؤال 990.
بهجت:(13).
349. سؤال: دايره زدن در مجالس عروسي چه حكمي دارد.
جواب: اشكال دارد.
امام:استفتاء در كتاب احكام بانوان، سؤال 41، ص32.
گلپايگاني و اراكى: استفتاء.
خامنه اى:(14).
350. مسئله: استفاده از هرگونه نوار موسيقي مطرب در مجلس خانمها جايز نيست و بايد از آن اجتناب كرد.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
351. مسئله: داماد بودن از مستثنيات نيست در نتيجه خانمهاي نامحرم بايد در مقابل داماد حجاب كامل خود را رعايت كنند.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستروساتر)، قبل از مسئله1 و مسئله 5.
امام: با استفاده از استفتاء در كتاب احكام بانوان، ص11.
اراكى: عروه، (ستر و ساتر) قبل از مسئله 1، ص550.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.
تبريزى:صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1485 و 1486 و 882 و 883.
خامنه اى:استفتاء.
سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2444 و منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 18.
گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 2444.
در نتيجه: اگر داماد وارد مجلس خانمها بشود خانمهايي كه وجه و كفين خود را زينت كرده اند بايد تمام بدن از جمله وجه و كفين خود را از او بپوشانند. اگر چه داماد براي چند لحظه مثلاً حلقه دست كردن و يا عكس گرفتن و يا... به مجلس خانمها آمده باشد. در هر صورت اولويت درترك ورود هر نامحرمي به مجلس خانمهاست.
352. مسئله: جايز نيست خانمي به قصد آنكه نامحرم او را ببيند آرايش كند.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
353. سؤال: آرايشگري كه زنها را آرايش مي كند و مي داند زن، خود را به نامحرم نشان مي دهد چه حكمي دارد.
جواب: اگر به قصد نشان دادن به نامحرم او را آرايش كند اعانت بر اثم است و حرام، ولي اگر علم دارد، بدون قصد عيبي ندارد.
امام و گلپايگانى: استفتاء.
اراكى: توضيح المسائل، ص599.
بهجت و خامنه اى:(15).
354. مسئله: نبايد مرد نامحرم از عروس و داماد و يا ديگر خانمها فيلم يا عكس بگيرد اگر چه از بستگان نزديك باشد (البته اگر خانمها حجاب كامل نداشته باشند).
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستروساتر) با استفاده از قبل از مسئله 1 و مسئله 5.
امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.
تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1485 و 1486 و 882 و 883.
سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2444 و منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 18.
355. مسئله: فيلم يا عكس گرفتن همراه داماد يا ديگر نامحرمها در حالي كه زن پوشش كافي نداشته باشد جايز نيست.
امام، اراكي و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل:(16).
356. مسئله: اگر خانمي بداند چنانچه بدون حجاب كامل عكس بگيرد، عكس او در بين فاميل پخش مي شود و نامحرم نيز او را مي بينند جايز نيست عكسِ بدون حجاب بيندازد.
امام، گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: (17).
در نتيجه: مثلاً عروس خانمي بداند چنانچه بدون حجاب كامل عكس بگيرد عكس او را فاميل نامحرم خواهند ديد نبايد عكس بگيرد. اگر چه عكاس زن باشد و يا مردِ محرم.
357. سؤال: عرض مي شود در مجالس عروسي معمولاً عكس و يا فيلم توسط زن گرفته مي شود ولي در ظاهر كردن و يا ساير برخوردها ممكن است نامحرم هم آن را ببيند با توجه به آرايش عروس و نداشتن حجاب لازم نظر جناب عالي درباره اين فيلمها و يا عكسها چيست.
جواب: در صورتي كه نامحرم زنها را مي شناسد ديدن آنها براي او جايز نيست و در غير اين صورت اگر به قصد لذّت و ريبه نباشد اشكالي ندارد.
امام: استفتاء در كتاب احكام بانوان، با استفاده از سؤالهاي 44 و 45، ص33.
تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 876.
خامنه اى:استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج1، با استفاده از سؤالهاي 1728 و 1732.
اراكى، سيستانى، گلپايگاني و مارم:(18).
1. بهجت: دست زدن در مجالس جشن و سخنراني جهت تشويق افراد اگر به حد لهو نرسد مانعي ندارد. توضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله 30.
تبريزى: دست زدن في نفسه حرام نيست مگر آنكه مستلزم حرامي باشد. صراط النجاة، سؤال 1020.
خامنه اى: دست زدن اگر به نحو متعارف باشد مانع ندارد. استفتاء.
فاضل: دست زدن در مجالس جشن و سرور و يا ميلاد ائمه اطهار اشكالي ندارد به شرط آنكه در مسجد ياحسينيه نباشد. جامع المسائل، ج1، سؤال 1734.
2. بهجت: اگر به حد لهو نرسد اشكالي ندارد. توضيح المسائل، با استفاده از مسائل متفرقه، مسئله 30.
تبريزى: اگر مستلزم حرامي نباشد اشكال ندارد.
صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1020.
3. 330. سؤال: دست زدن در مجالس جشن عروسي و غيره چه حكمي دارد و اگر همراه با دست به قابلمه يا تشت زده شود چه حكمي دارد.
بهجت: اگر به حد لغو نرسد اشكال ندارد. استفتاء.
خامنه اى: دست زدن به نحو متعارف في نفسه مانع ندارد. استفتاء.
فاضل: مانعي ندارد. جامع المسائل، ج1، سؤال 1735.
4. سيستانى: اگر خانمها مقيد به حفظ حجاب هستند و اگر آنها را امر به حجاب كنيم اعتنا مي كنند، رفتن به آن مجلس جايز نيست و الا اشكال ندارد مشروط به اينكه نگاه بدون لذّت و ريبه باشد. منهاج الصالحين، (نكاح)،با استفاده از مسائل 14 و 26 و توضيح المسائل، مسائل 2442 و2443.
گلپايگانى: بنابر احتياط واجب جايز نيست حتي به وجه و كفين نامحرم نگاه كرد چه زينت داشته باشد، چه نداشته باشد. عروه، (نكاح)، مسئله 31 و استفتاء.
5. اراكي و گلپايگانى: تراشيدن ريش بطور كلي حرام است.
اراكى: استفتاء.
گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 2836.
بهجت: تراشيدن موي صورت جايز نيست. توضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله4.
سيستانى: تراشيدن ريش بنابر احتياط واجب حرام است مگر آنكه نتراشيدن براي شخص حرجي باشد، مثلاً باعث تمسخر و يا استهزاي شديد او گردد كه در اين صورت تراشيدن ريش اشكالي ندارد. منهاج، (مكاسب محرمه)، مسئله 46.
6. اراكى، فاضل و گلپايگانى: اگر تراشيدن به مقدار خيلي كم باشد كه حكم مرتب كردن ريش را داشته باشد اشكالي ندارد در غير اين صورت حرام است مانند مقدار ريشي كه اطراف بيني و يا نزديك چشم باشد.
اراكى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج2، با استفاده از سؤال 755.
گلپايگانى: ارشاد السائل، سؤال 369 و استفتاء.
7. 338. سؤال: آيا شغل سلماني بعلت تراشيدن ريش، شغل حرام محسوب مي شود.
سيستانى: در مواردي كه تراشيدن ريش بنابر احتياط واجب جايز نيست، گرفتن اجرت نيز براي تراشيدن آن بنابر احتياط واجب جايز نيست. منهاج الصالحين، (مكاسب محرمه)، مسئله 46.
خامنه اي و فاضل: بنابر احتياط واجب جايز نيست.
فاضل: جامع المسائل، ج1، با استفاده از سؤالهاي 955 و 956 و ج2 سؤال 756.
خامنه اى: استفتاء.
گلپايگانى: تراشيدن ريش حرام است و مزد آن هم حرام است. مجمع المسائل، سؤال 15، ص 15.
8. 340. سؤال: آيا جهت رشد بهتر ريش مي توان آن را تراشيد.
خامنه اى: بنابر احتياط واجب جايز نيست. استفتاء.
9. 341. سؤال: در مجالس عقد و عروسي يك نوع بازي معمول است به نام چوب بازي كه دو نفر مقابل يكديگر مي نشينند و به هرچه مي توانند به پاي يكديگر مي زنند چه بسا به شكستن پاي يكي از آنها منتهي مي گردد. اين بازي چه صورت دارد.
گلپايگانى: اين نوع چوب بازي از اقسام لهو و لعب و حرام است. مجمع المسائل، ج2، سؤال19.
343. سؤال: پوشيدن كراوات از نظر اسلام براي داماد چه صورت دارد.
خامنه اى: بطور كلي پوشيدن كراوات و يا ديگر لباسهايي كه پوشش و لباس غير مسلمانان محسوب مي شوند بطوري كه پوشيدن آنها منجر به ترويج فرهنگ منحط اجانب شود جايز نيست. استفتاء.
فاضل: كراوات مربوط به مسيحيها و شعار آنهاست، لذا بهتر است مسلمانان از آن اجتناب كنند. اگر چه با شيوع آن در بين مسلمانان از آن جنبه خارج شده است. جامع المسائل، سؤالهاي 253 و 2237.
گلپايگانى:جواب اول: كراوات از شعار مذهبي نصاري است كه با كمال تأسف بين مسلمين رايج گرديده است. مجمع المسائل، ج2، سؤال 22، مكاسب محرمه.
جواب دوّم: كراوات شعار مسيحيهاست و بر مسلمين لازم است از آن اجتناب كنند. مجمع المسائل، ج1، با استفاده از سؤال 123.
10. اراكى: بعيد نيست داخل در عنوان لغو باشد و احوط ترك است. توضيح المسائل، قسمت استفتائات، ص598.
بهجت: احتياط در ترك آن است و در شطرنج احتياط اشد است. توضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله 9.
سيستانى: در تخته نرد و شطرنج حرام است علي الاقوي و در بقيه موارد بنابر احتياط واجب جايز نيست. منهاج الصالحين، (مكاسب محرمه)، مسئله 22.
11. بهجت: دست زدن در مجالس جشن و سخنراني جهت تشويق افراد اگر به حد لهو نرسد مانعي ندارد. توضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله 30.
خامنه اى: دست زدن به نحو متعارف في نفسه مانع ندارد. حتي اگر نامحرم صداي آنرا بشنود. با استفاده از اجوبة الاستفتائات، ج2، سؤال 100.
فاضل: دست زدن در مجالس جشن و سرور و يا ميلاد ائمه اطهار عليهم السلام اشكالي ندارد، به شرط آنكه در مسجد يا حسينيه نباشد. جامع المسائل، ج1، سؤال 1734.
12. اراكى: بچه ها تكليفي ندارند و دست زدن اگر به نحو غنايي نباشد اشكال ندارد. استفتاء.
بهجت: اگر به حد لهوي نرسد اشكال ندارد. توضيح المسائل، با استفاده از مسائل متفرقه، مسئله 30.
تبريزى: اگر مستلزم حرامي نباشد اشكال ندارد. صراط النجاة، سؤال 1020.
خامنه اى: از پاسخ سؤال قبل مسئله روشن شد. استفتاء.
13. بهجت: اگر ترك لهو منحصر بر ترك مجلس است، ماندن جايز نيست. استفتاء.
14. 348. سؤال : نشستن من يك زن مسلمان در مجلسي كه داماد محرم من است ولي زنهاي بي حجابي هم نشسته اند جايز است يا نه.
خامنه اي و گلپايگانى: اگر مي توانيد آنان را نهي از منكر نماييد و اگر نمي توانيد خود شما در مجلس معصيت آنها شركت نكنيد.
گلپايگانى: مجمع المسائل، ج1، سؤال44، 525.
خامنه اى: استفتاء.
15. بهجت: اگر ترك لهو منحصر بر ترك مجلس است، ماندن جايز نيست. استفتاء.
16. خامنه اى: اگر به نحو مطرب زده شود جايز نيست. استفتاء.
17. بهجت: اگر به قصد نشان دادن به نامحرم او را آرايش كند حرام يقيني است ولي اگر علم دارد، بدون قصد، احتياط در ترك است. استفتاء.
خامنه اى: از آرايش كردن افرادي كه مي دانيد خودشان را به نامحرم نشان مي دهند، اجتناب كنيد. استفتاء.
18. فاضل: اگر چشم نامحرم به آنها مي افتد جائز نيست. استفتاء.
19. فاضل: اجازه پخش ندهند و چنانچه گناه و مفسده اي بر آن مترتب مي شود جائز نيست. استفتاء.
20. اراكى: اگر نامحرم به قصد لذّت و يا با خوف به فساد افتادن به عكسها و فيلمها نگاه نكند، مانعي ندارد هر چند صاحب عكس و يا فيلم را بشناسد. توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2453.
سيستانى: اگر خانمها از زنان مبتذله نباشند (زن بدحجاب يا بي حجابي كه وقتي او را امر به حجاب كنند اعتنا نمي كند خواه مسلمان باشد يا نباشد) و مرد نيز او را مي شناسد، بنابر احتياط واجب نبايد به آن عكس يا فيلم نگاه كنند. و در غير اين صورت نگاه كردن بدون قصد لذّت و ريبه اشكالي ندارد. منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 27.
در نتيجه: اگر نامحرم زنها را نمي شناسد و يا اينكه خانمها از زنان مبتذله هستند، نگاه كردن به فيلم يا عكس آنان بدون قصد لذّت و ريبه اشكالي ندارد.
گلپايگانى: اگر عكس عروسي در معرض ديد اجنبي قرار مي گيرد از مصاديق اشاعه فحشاء است و جايز نيست. استفتاء.
مكارم: در صورتي كه زن مقيد به حفظ حجاب شرعي است نگاه كردن نامحرم به فيلم يا عكس او اشكال دارد. مگر آنكه او را نشناسد و مفسده ديگري از نگاه كردن حاصل نشود. توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2087.
در نتيجه: يا مردِ نامحرم زن را مي شناسد يا نمي شناسد، اگر او را نمي شناسد، نگاه به فيلم يا عكس او بدون قصد لذّت و ريبه اشكال ندارد و اگر او را مي شناسد، در صورتي كه زن مقيد به حفظ حجاب اسلامي است، نگاه كردن به فيلم يا عكس او در حالي كه پوشش كافي ندارد جايز نيست. و اگر مقيد به حفظ حجاب نيست، اگر چه مرد او را بشناسد لكن نگاه كردن به عكس و يا فيلم او بدون قصد لذّت و ريبه اشكال ندارد.
21. خامنه اى: در صورتي كه نامحرم او را نبيند اشكال ندارد. استفتاء.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید