در تفسير ابن كثير آمده:
امّ سلمه روايت كرده، وقتی كه آيه فوق نازل شد، زنان طايفه انصار جامه های پشمی سياه به سر میكردند، و در سياهی مانند زاغها بودند، و با همين وضع از كنار رسول خدا صلّی الله عليه وآله وسلّم عبور میكردند.
رسول اكرم صلّی الله عليه وآله وسلّم در اين مورد به آنها اعتراض نكرد، و همين دليل تقرير و امضاء آن حضرت است، و تقرير او مانند قول او حجت میباشد.
حجاب و نماز
فلسفه رعايت حجاب در حال نماز ممكن است از چند جهت زير باشد:
1- حجاب برای زنان بهترين حالت است، نماز نيز بهترين عمل عبادی است و چه بهتر كه زن نماز خود را در بهترين حالت، كه حالت پوشش است انجام دهد.
2- نماز در عين آنكه يك عبادت است، يك فرهنگ است، يك كلاس بزرگ و پر بار است كه درسهای مختلف میآموزد، يكی از درسهای آن اين است كه درس حجاب را به زنان میآموزد، و آنها را عملاً به حجاب دعوت میكند.
3- با توجه به پنح بار نماز واجب در شبانه روز، زنان مسلمان پنج بار با حجاب كامل اسلامی با خدا رابطه برقرار میكنند، و همين تكرار عمل، چگونگی حجاب را به آنها ياد میدهد.
و اين دستور مقدس را برای آنها به صورت يك عادت خوب، درمی آورد، و پيوند آنها را با حجاب محكم میسازد، قطعا چنين تكراری آن هم در نماز، تمرين عميق و خوبی برای رعايت حفظ پوشش خواهد بود.
خاطره ای از آيت اللّه مرواريد
بنده در مراجعت از عراق بعد از قضايای مسجد گوهر شاد به واسطه قطع ارتباط بين مشهد و تهران كه از ناحيه خود دولت به وجود آمد.
هر كس میخواست عبور كند میبايد تحت كنترل باشد و مراقبت شود.
چند روزی در تهران ماندم و بعد آمدم، بالاخره خيلی فشار میآوردند هم از جهت لباس و هم از جهت كشف حجاب زنان، وضع خيلی فجيعی به وجود آورده بودند.
حتی در حرم مطهّر به خُدّام و پاسداران حرم دستور داده بودند كه چادر و چارقد را از سر زنها بكشند و به يك تعبير گفتند كه گاهی شنيده میشد، عده ای خودشان در پای ضريح میگفتند: خجالت بكش با روسری نيا.
زنهای خانواده ما و منسوب به ما، سحر از منزل بيرون میرفتند وصله ارحام به جا میآوردند.
حتی يكی از خانمها را كه مامور تعقيب كرد، حالتی برايش به وجود آمد كه بعد از دو سه روز ناراحتی در منزل ما فوت شدند.
از حجاب به شدت جلوگيری میكردند و دخترها را با اوضاع بدی در خيابانها رژه میبردند، كاملاً روشن بود كه همه اين كارها برای از بين بردن مظاهر دينی است.
خاطره حجاب زنی از كشمير
خانم سيده آسيه آندرابی از كشور كشمير میگويد:
سال 1360 نقطه عطفی در زندگی من بود، در آن سال من به كتابی تحت عنوان افكار عميق زنان مسلمان برخوردم كه تاءثير زيادی در روح من گذاشت و سپس با آثار خواهر مريم جميله آشنا شدم كه باعث گرايش من به درك عميق مفاهيم قرآن شد.
به آخرين تفسير مولانا مودودی پی بردم با مطالعه در سيره پيامبرانی چون حضرت ابراهيم، موسی عيسی و محمد صلّی الله عليه وآله وسلّم به اين واقعيّت پی بردم كه همه آنها به خاطر مبارزه با خدايان دروغين زمان خود همواره در رنج بوده اند.
اين مطالعات باعث ايجاد يك انقلاب درونی من گرديد و من حجاب را به عنوان اوّلين اقدام انتخاب نمودم و آن را در بين تمام اعضاء خانواده ام رواج دادم و سپس خانه به خانه و مدرسه به مدرسه شروع به تبليغ نموديم و جايگاه والايی را كه اسلام به زن اختصاص داده برای زنان جامعه معرفی كرديم.
سخنی از حجة الاسلام قرائتی در مورد حجاب
شما جنس مرغوب را در كادو میپيچيد، روی تلويزيون پارچه میاندازيد، كتاب قيمتی را جلد میكنيد، طلا و جواهرات را ساده در دسترس قرار نمی دهيد.
بنابراين جلد وحجاب نشانه ارزش است.
خداوند برای چشم كه ظريف است و خطرات آنرا تهديد میكند، حجاب قرار داده حجاب باعث تمركز فكر مردان كه بخش عمده توليد جامعه به دست آنان است میگردد.
در كشورهايی كه بی حجاب است نظام خانواده از هم گسسته و آمار طلاق غوغا میكند. اسلام به خاطر حفظ حيا، كرامت و جلال، جلوگيری از تشتّت و هوسبازی و گسستن نظام خانواده حجاب را واجب فرموده.
بايد دانست كه حجاب مانع توليد نيست، بزرگترين صادرات ايران بعد از نفت، قالی است كه توليدش به دست زنان با حجاب است.
حجاب مانع تحصيل نيست صدها هزار دانشمند زن در كشور اسلامی ايران شاهد اين ادعّاست حجاب آرم جمهوری اسلامی ايران است.
دنيا انقلاب اسلامی ايران را باحجاب بانوان میشناسد و ابرقدرتها از اين نشانه پرارزش انقلاب آنقدر هراس دارند كه چند دختر مسلمان را با پوشش اسلامی بر سر درس تحمل نمی كنند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید