حجاب و پوشش، آثار و فوايد فراواني دارد که به بعضي از مهم ترين آنها اشاره مي کنيم:
الف) ايجاد آرامش رواني در فرد
يکي از فوايد و آثار مهم حجاب در بُعد فردي، ايجاد آرامش رواني در افراد جامعه است که يکي از عوامل ايجاد آن عدم تهييج و تحريک جنسي است; در مقابل، فقدان حجاب و آزادي معاشرت هاي بي بندوبار ميان زن و مرد، هيجان ها و التهاب هاي جنسي را فزوني مي بخشد و تقاضاي سکس را به صورت عطش روحي و يک خواست اشباع نشدني درمي آورد که مخلّ آرامش رواني افراد است. غريزه ي جنسي، غريزه اي نيرومند، عميق و درياصفت است و هر چه بيش تر از آن اطاعت شود بيش تر سرکش مي گردد; هم چون آتشي که هرچه هيزم آن زيادتر شود شعلهورتر مي گردد. بهترين شاهد بر اين مطلب اين است که در جهان غرب که با رواج بي حيايي و برهنگي، اطاعت از غريزه ي جنسي بيش تر شده است، هجوم مردم به مسئله ي سکس نيز زيادتر شده و تيراژ مجلات و کتب سکسي بالاتر رفته است. اين مطلب پاسخ روشن و قاطعي است به کساني که قايل اند همه ي گرفتاري هايي که در کشورهاي اسلامي و شرقي بر سر غريزه ي جنسي وجود دارد، ناشي از محدوديت هاست; و اگر به کلي هرگونه محدوديتي برداشته شود و روابط جنسي آزاد گردد، اين حرص و ولع از بين مي رود.
البته از اين افراد بايد پرسيد: آيا غرب که محدوديت روابط زن و مرد و دختر و پسر را برداشته، توانسته است حرص و ولع جنسي را بکاهد يا آن را افزايش داده است؟![1]
پاسخ هر انسان واقع بين و منصفي به اين سؤال اين است که نه تنها حرص و ولع جنسي در غرب افزايش يافته است، بلکه هر روز شکل هاي جديدتري از تمتّعات و بهره برداري هاي جنسي در آن جا رواج و رسميت مي يابد.
يکي از زنان غربي منصف، وضعيت جامعه ي غرب را در مواجهه با غريزه ي جنسي اين گونه توصيف کرده است:
کساني مي گويند مسئله ي غريزه ي جنسي و مشکل زن و حجاب در جوامع غربي حل شده است; آري، اگر از زن روي گرداندن و به بچه و سگ و يا هم جنس روي آوردن حل مسئله است، البته مدتي است اين راه حل صورت گرفته است!![2]
ب) استحکام بيشتر کانون خانواده
يکي از فوايد مهم حجاب در بُعد خانوادگي، اختصاص يافتن التذاذهاي جنسي به محيط خانواده و در کادر ازدواج مشروع است. اختصاص مذکور، باعث پيوند و اتصال قوي تر زن و شوهر و در نتيجه، استحکام بيش تر کانون خانواده و، برعکس، فقدان حجاب باعث انهدام نهاد خانواده مي گردد. يکي از نويسندگان، تأثير برهنگي را در اضمحلال و خشکيدن درخت تنومند خانواده، اين گونه بيان کرده است:
در جامعه اي که برهنگي بر آن حاکم است، هر زن و مردي، همواره در حال مقايسه است; مقايسه ي آنچه دارد با آنچه ندارد; و آنچه ريشه ي خانوده را مي سوزاند اين است که اين مقايسه آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن مي زند. زني که بيست يا سي سال در کنار شوهر خود زندگي کرده و با مشکلات زندگي جنگيده و در غم و شادي او شريک بوده است، پيداست که اندک اندک بهار چهره اش شکفتگي خود را از دست مي دهد و روي در خزان مي گذارد. در چنين حالي که سخت محتاج عشق و مهرباني و وفاداري همسر خويش است، ناگهان زن جوان تري از راه مي رسد و در کوچه و بازار، اداره و مدرسه، با پوشش نامناسب خود، به همسر او فرصت مقايسه اي مي دهد; و اين مقدمه اي مي شود براي ويراني اساس خانواده و بر باد رفتن اميدِ زني که جواني خود را نيز بر باد داده است; و همه ي خواهران جوان لابد مي دانند که هيچ جواني نيست که به ميان سالي و پيري نرسد و لابد مي دانند که اگر امروز آنان جوان و با طراوت اند در فرداي بي طراوتي آنان، باز هم جواناني هستند که بتوانند براي خانواده ي فرداي آنها، همان خطري را ايجاد کنند که خود آنان امروز براي خانواده ها ايجاد مي کنند.[3]
بنابراين بايد گفت زني که چادر بر سر مي گذارد، نه تنها اولين قدم را در حفظ کانون گرم خانواده برداشته، بلکه آبرو و شرافت مادري را بدين وسيله فراهم ساخته است و خود را از آزار و اذيت ها و نگاه هايي که همچون تير به قلب خانواده اصابت مي کند و آن را از هم مي پاشد محفوظ داشته است.
ج) حفظ و استيفاي نيروي کار در جامعه
يکي از فوايد مهم حجاب در بُعد اجتماعي، حفظ و استيفاي نيروي کار در سطح جامعه است. در مقابل، بي حجابي و بدحجابي باعث کشاندن لذت هاي جنسي از محيط و کادر خانواده به اجتماع و در نتيجه، تضعيف نيروي کار افراد جامعه مي گردد. بدون ترديد، مردي که در خيابان، بازار، اداره، کارخانه و ... همواره با قيافه هاي محرّک و مهيّج زنان بدحجاب و آرايش کرده مواجه باشد، تمرکز نيروي کارش کاهش مي يابد. برخلاف نظام ها و کشورهاي غربي، که ميدان کار و فعاليت هاي اجتماعي را با لذت جويي هاي جنسي درهم مي آميزند،[4]اسلام مي خواهد با رعايت حجاب و پوشش، محيط اجتماع از اين گونه لذت ها پاک گردد و لذت هاي جنسي، فقط در کادر خانواده و با ازدواج مشروع انجام شود.[5]
پژوهش ها نشان مي دهد که زنان ايران زمين از زمان مادها داراي حجاب کاملي شامل: پيراهن بلند چين دار، شلوار تا مچ پا و چادر بر روي لباس ها بودند. برابر متون تاريخي، در همه ي آن زمان ها پوشاندن موي سر و داشتن لباس بلند و شلوار و چادر رايج بوده است و زنان با آن که آزادانه در محيط بيرون از خانه رفت و آمد مي کردند و همپاي مردان به کار مي پرداختند، داراي حجاب کامل بودند و از اختلاط هاي فسادانگيز شديداً پرهيز مي کردند.
د) فايده ي اقتصادي حجاب
استفاده از حجاب و پوشش، به ويژه در شکل چادر مشکي، به دليل سادگي و ايجاد يکدستي در پوشش بانوان در بيرون منزل، مي تواند از بُعد اقتصادي نيز تأثيري مثبت در کاهش تقاضاهاي مدپرستي بانوان داشته باشد; البته به شرط اين که خود چادر مشکي دست خوشِ اين تقاضاها نگردد. متأسفانه بعضاً مظاهر مدپرستي در چادرهاي مشکي نيز مشاهده مي گردد; به گونه اي که برخي از بانوان به جاي استفاده از چادرهاي مشکي متين و باوقار، به چادرهاي مشکي توري، نازک و داراي طرح هاي جِلف و سبک که با هدف و فلسفه ي حجاب و پوشش تناسبي ندارند روي مي آورند.
يکي از دانشجويان محجبه درباره ي رواج فرهنگ مدگرايي در خاطرات قبل از انقلاب خود گفته است:
يادم مي آيد آن وقت ها که حجاب نداشتم، اگر دو روز پشت سر هم قرار بود که به خانه ي کسي بروم، لباسي را که امروز پوشيده بودم، حاضر نمي شدم فردا بپوشم! احساس مي کردم مسخره است و سعي داشتم حتي اگر شده، لباس ديگران را به عاريه بگيرم و بپوشم، تا من هم با لباس جديدي رفته باشم. اين کارها واقعاً رفاه حال و راحتي را از خانم ها سلب کرده بود.[6]
پس مي توان گفت که چادر امنيت و آرامش زن را تأمين مي کند. زناني که با خودآرايي وارد جامعه مي شوند، همواره نگران قضاوت ديگران در مورد خود هستند و ناآرام و مضطرب اند. در صورتي که زن مي تواند با رعايت حجاب کامل و پوشيدن چادر از دغدغه ي شرکت در يک رقابت و مدپرستي نجات يابد.
هـ) حجاب، مبارزه ي زنان با دشمنان اسلام
حجاب کامل بانوان در جامعه ي اسلامي مبارزه اي است با سلطه گران و جنايتکاران دنيا که هميشه سعي داشته اند با ترويج بي بندوباري و بدحجابي، ارزش هاي اسلامي را پايمال و بر ملت هاي ستمديده سلطه پيدا کنند. مستر همفر، جاسوس انگليسي در کشورهاي اسلامي، در بخشي از خاطرات خود، آن جا که نقاط قوت مسلمانان را برمي شمارد، به مورد حجاب اشاره مي کند و مي گويد:
زنان مسلمان داراي حجابي محکم هستند که نفوذ فساد در ميان آنها ممکن نيست; بنابراين بايد آنان را فريب داد و از زير چادر و عبا بيرون کشيد. پس از آن که زنان را از چادر و عبا بيرون آورديم، بايد جوانان را تحريک کنيم که دنبال آنها بيفتند تا در ميان مسلمانان فساد رواج يابد; و براي پيش برد اين نقشه، لازم است اول زنان غير مسلمان را از حجاب بيرون آوريم تا زنان مسلمان از آنان ياد بگيرند.[7]
اگر چادر سر راه نفوذ دشمنان استعمارگر نبود، هيچ گاه يک جاسوس اين اندازه براي زوال آن به فريبکاري نمي پرداخت. اگر حجاب اسلامي، به ويژه چادر، اهميت خاصي نداشت، چه در کشورهاي اسلامي و چه در کشورهاي غربي، آن را به عنوان يک مدل لباس زنانه، در کنار صدها مدل ديگر مي پذيرفتند. اگر چادر از جايگاه حساس و ارزش بلند برخوردار نبود، هرگز استعمار غرب، رضاخان را بر آن نمي داشت که تمام حکومت خود را براي از بين بردن چادر بسيج کند. آري چادر خيمه ي عفاف پيروان فاطمه(عليها السلام) است که با گذشت 14 قرن، نداي آزادي بخش آن حضرت هم چنان در گوش تاريخ طنين انداز است.
علاوه بر فوايد ياد شده، فوايد و آثار ديگري نيز مي توان براي حجاب و پوشش نام برد; از جمله:
حفظ ارزش هاي انساني در جامعه، مانند عفت، حيا و متانت و نيز کاهش مفاسد اجتماعي; هدايت، کنترل و بهره مندي صحيح و مطلوب از اميال و غرايز انساني; تأمين و تضمين سلامت و پاکيِ افراد جامعه.[8]
--------------------------------------------------------------------------------
[1]. براي آگاهي از ابعاد گسترش اين حرص و ولع ر.ک: جلال رفيع، يادداشت ها و ره آوردهاي سفر نيويورک، در بهشت شدّاد آمريکاي متمدن، آمريکاي متوحش.
[2]. احمد صبوري اردوباري، آيين بهزيستي اسلام، ج 3، ص 302.
[3]. غلامعلي حداد عادل، فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي، ص 7069.
[4]. براي آگاهي از گستره ي کشانده شدن لذت هاي جنسي به محيط هاي کاري و اجتماع، و اعترافات صريح بعضي از زنان کشورهاي غربي درباره ي مزاحمت هاي جنسي نسبت به زنان و کودکان، ر.ک: احمد صبوري اردوباري، بهايِ يک نگاه; محمدتقي فلسفي، کودک از نظر وراثت و تربيت، ج 2، و روح الله حسينيان، حريم عفاف.
[5]. سه بُعد قبل، از کتاب مسئله ي حجاب، استاد مطهري، ص 84 - 94 (با دخل و تصرف) اقتباس شده است.
[6]. ر.ک: احمد اردوباري، همان، ج 3، ص 222.
[7]. مؤسسه ي فرهنگي قدر ولايت، حکايت کشف حجاب، ص 14.
[8]. براي آگاهي بيشتر درباره ي آثار و فوايد حجاب و پوشش ر.ک: مجموعه مقالات پوشش و عفاف، دومين نمايشگاه تشخص و منزلت زن در نظام اسلامي; هم چنين درباره ي ضررهاي بدحجابي ر.ک: اسدالله محمدي نيا، آنچه بايد يک زن بداند، بخش هاي 3، 4 و 5
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید