از نظر اسلام گناهان، با کرامت و شرافت انساني سازگاري ندارد و شأن و ارزش آدمي را پايين مي آورد.
دختري که با آرايش از خانه بيرون مي رود، خدا را معصيت کرده، از اين رو ارزش خود را پايين آورده است.
اسلام، حجاب را براي متنانت و حفظ بزرگي و ارزش زن قرار داده و از اين که به عنوان کالاي جنسي بدو نگاه شود، برحذر داشته است. آرايش کردن و خود را در منظر ديگران قرار دادن ، به معناي آن خواهد بود که ديگران شخصيت او را با توجه به ظاهر آرايش کرده نگاه کنند. از اين طريق شخصيت و ارزش انساني خود را ناديده گرفته و آن را پايين آورده است.
سؤال2: با همساية فاسد چگونه بايد رفتار کرد؟ آيا ممکن است همساية فاسد همسايه اش را فاسد کند؟
پاسخ: انسان ها موجود اجتماعي اند و بايد در جامعه در کنار مردم زندگي کنند و نيازها و خواسته هاي خود را در کنار انسان هاي ديگر و به کمک آنها برآورده نمايند. وجود همسايه در اين نوع زندگي، يکي از لوازم آن است. به همين جهت در روايات ، داشتن همسايه خوب را نعمت و همساية بد را نقمت و سبب دردسر برشمرده اند. چون انسان در طول زندگي دچار تعامل و برخورد با همسايه مي شود، از اين رو از اثرات نيک آن بهره مند و از زحماتش در امان نخواهد بود.
رسول خدا (ص) فرمود: "از همساية بد در دنيا به خدا پناه مي برم. چشمانش تو را مي بيند (يعني کارهايت را تعقيب مي کند) و دلش مراقب توست. اگر تو را در خوشي ببيند، ناراحت مي شود و اگر تو را در بدي ببيند، خوشحال مي گردد".(1)
در مقابل همساية فاسد چه رفتاري بايد نشان داد؟
گناه همسايه به خودش مربوط است، خصوصاً اگر سعي دارد گناه را بدون بروز و افشاي آن انجام دهد.
وظيفة همسايگان برخورد صحيح همراه با آداب اسلامي است تا ايشان از رفتار صحيح همسايگان الگو بردارد و به راه راست هدايت شود. اگر همساية فاسد سعي در افشاي گناه و سرايت آن به خارج از منزل را دارد، مثلاً شئون اسلامي و مذهبي را رعايت نمي کند و به طور علني تظاهر به گناه مي کند، در ابتدا بايد از شيوة اسلامي امر به معروف و نهي از منکر به شکل نصيحت زباني کمک گرفت. اگر آن شيوه تأثير نکرد، بايد با اقدامات عملي تحت ظابطة قانوني و شرعي برخورد نمود .
ارتباط و رفت و آمد با همساية فاسد، موجب تأثير پذيري خواهد شد خصوصاً اگر ارتباط جنبة صميميت و خودماني به خود بگيرد خُلق و خوي فاسد آنان به مرور زمان اثر خود را خواهد گذارد، مگر آنکه بتوان در آنها تأثير مثبت گذاشت و آثار منفي آنها دامنگير انسان نشود.
پيامبر گرامي اسلام (ص) به ابوذر غفاري سفارش فرمود: "اي اباذر! با همنشين خوب بودن بهتر از تنها بودن است. تنها بودن بهتر از همنشين بد داشتن است... رفاقت نکن مگر با مؤمن و با تو جز اهل تقوا هم غذا نشوند".(2)
پي نوشت ها :
1 - اصول کافي، ج4، ص 493، حديث 16.
2 - اعلام الدين، ص 198، باب وصيت پيامبر به ابوذر.
سؤال3: اگر کسي بداند کارش درست است، آيا بايد براساس اسلام حرکت کند يا براساس حرف مردم؟ چرا قديمي ها تابع حرف مردم هستند؟
پاسخ: اگر کسي بداند کارش درست است و رفتار و گفتارش مطابق با دستور الهي و اسلامي مي باشد ، نبايد به حرف مردم توجه کند. ترسيدن از مردم و دست کشيدن از اصول و عقايد به خاطر همرنگي با اجتماع ، به معناي نااميدي از فضل و رحمت الهي و مدد گرفتن از شيطان است. کسي که رأي مستقلي نداشته باشد و همواره پيرو نظر مردم باشد، قدرت تصميم گيري ندارد.
امام کاظم (ع) در مورد استقلال عقل و فکر مي فرمايد: "اگر گردويي داشته باشي و ديگران به تو گويند: چه مرواريدي داري، وقتي مي داني آن چه در دستت است گردو است، نبايد اين سخن در تو اثر داشته باشد اما اگر مرواريدي در دست داشته باشي و به تو گويند اين گردوها را از کجا آورده اي، نبايد ترتيب اثر دهي. اين سخن نبايد به تو آسيب برساند، در حالي که مي داني مرواريد در اختيار داري".(1)
اگر بعضي از قديمي ها به حرف مردم توجه مي کنند، به خاطر فرهنگ غلط گذشته است که مي گويند: خواهي نشوي رسوا ، همرنگ جماعت شو! اين ايده ، باطل و نادرست است.
1 . بحارالانوار، ج1، ص 136.
سؤال4: علت اين که بعضي خواب بلند مي بينند و در خواب حرف مي زنند چيست؟
پاسخ: علم با همة پيشرفت هايي که داشته، هنوز نتوانسته است از اسرار عالم خواب پرده بردارد.
عالم خواب با عالم مرگ به هم مربوطند و همان گونه که علم نمي تواند از عالم مرگ و اسرار آن پرده بردارد، از عالم خواب ( که برادر مرگ است) نيز نمي تواند پرده بردارد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید