این فکر غلط است . خداوند می فرماید: نه ثروت نشانه ی کرامت است و نه فقر نشانه ی دوری از خدا . در این مورد باورهای غلطی وجود دارد. هر بیماری و مصیبت نشانه ی عقوبت و کیفر نیست، ممکن است که بعضی از مصیبت ها امتحان الهی باشد. ولی انسان می تواند خودش را محاسبه کند ولی دیگران نباید این کار را بکنند و دنبال علت باشند.
فقر اختیاری مدحی ندارد
فقر به چهار قسم تقسیم می شود : یکی فقر اختیاری که انسان بر اثر تنبلی بدست می آورد و این مدحی ندارد . از ائمه علیهم السلام داریم: خدایا من از فقر به تو پناه می برم.
در دین اسلام به فقر سفارش نشده است تا انسان ها به دنبال کار و تلاش بروند. از طرفی شاید این سؤال ایجاد شود که مگر دنیا و دنیا طلبی و تلاش برای دنیا خواهی مورد تأیید اسلام می باشد؟
عرض می کنیم که در روایات تلاش در دنیا مذمت نشده است بلکه در چهار چیز مذمت شده است:
یکی حب دنیا؛ در قرآن حب دنیا را مذمت می کند، در روایت داریم: حب دنیا ،راس همه خطاهاست، دیگری دنیایی که انسان را سرگرم کند و از یاد آخرت غافل کند، در سوره منافقون آیه 63 داریم :مال و اولاد شما را از یاد خدا باز ندارد و در سوره نور آیه 37 نیز داریم : تجارت، آنها را از یاد خدا غافل نمی کند. در سوره اعلی در آیه 61 نیز، اینکه انسان دنیا را مقدم بر آخرت بداند مذمت شده است ، دیگری وابستگی و دیگری دلبستگی به دنیا است . در خطبه ی 204 نهج البلاغه داریم که حضرت می فرمودند : دلبستگی به دنیا را کم کنید.
سوء تدبیر فقر می آورد
فقر دیگر، فقر بر اثر سوء تدبیر و برنامه ریزی های غلط است که این فقر هم بدست انسان بوجود می آید. امام علی (علیه السلام) می فرماید: سامان زندگی به برنامه ریزی است. افرادی هستند که درآمد کمی دارند ولی با برنامه ریزی زندگی خوبی دارند ولی عده ای درآمد زیادی دارند ولی بخاطر سوء تدبیر در زندگی گرفتار می شود.
فقری که پاداش دارد
نوع دیگری از فقر وجود دارد بدین صورت که انسان تلاش و کوشش را انجام می دهد ولی باز فقیر است که به این فقر مصلحتی یا امتحانی می گویند.
وقتی پاداش همه کارهای خیر به فقیر داده می شود
فقرا از این ناراحت هستند که نمی توانند کارهای خیر بکنند ،امام صادق (علیه السلام) می فرماید: بنده ی مومن فقیری می گوید که اگر من وسعت مال داشتم خیلی از کارهای خیر را انجام می دادم، وقتی خدا می داند که این فقیر راست می گوید، همان پاداش ها را به او می دهد، همانا خدا کریم است . و نیز در روایت دیگری داریم که نیت مومن از عملش بالاتر است .
فقیر(غیراختیاری) صابر پاداش بیشتری دارد یا غنی شاکر؟
فقیر صابر، زیرا فقیر صابر در امتحان دائمی است و باید با آن کنار بیاید .البته غنی شاکر هم در امتحان است . امتحان یک غنی کمتر از امتحان یک فقیر نیست. مرحوم مجلسی می فرماید که قطعا فقیری که بر فقرش صبر می کند اجرش بیشتر است البته این مراتبی دارد . حالا غنی شاکر که مالش را از راه حلال بدست آورده است و آن را را در راه خدا و خیر خرج می کند، نمی توان گفت که پاداش این فرد از فقیری که صبر کرده کمتر است .
تو فقیر نیستی
فردی نزد امام صادق (علیه السلام) آمد و گفت که من فقیر هستم و اصرار می کرد ولی امام قبول نکرد و فرمود که تو فقیر نیستی . امام سوال کرد که آیا حاضری صد دینار بگیری و از ما برائت کنی ؟ او گفت که نه هرگز حاضر نیستم که از شما جدا بشوم. امام فرمود: کسی که این سرمایه را دارد چرا می گوید که فقیر است .
در مقابل این صبر، صبور و راضی باشید
اگر شما تلاش کردید و زندگی نچرخید، این مصلحت شماست. یکی از اصحاب پیامبر به پیامبر گفت که برای من دعا کن که غنی بشوم. پیامبر گفت که این زندگی فقیرانه برای تو بهتر است ولی او اصرار کرد و پیامبر برای او دعا کرد و زندگی او خوب و غنی شد. دام های او زیاد شد و او از مدینه بیرون رفت .این فرد قبلا هر روز به مسجد می آمد ولی کم کم به مسجد نیامد. وقتی پیامبر می خواست زکات را از او بگیرد، او مخالفت کرد و گفت که این جزیه است و منکر زکات شد و در مورد مذمت او آیه نازل شد.
دعا با مصلحت منافاتی ندارد
دعا کردن برای رهایی از فقر منافاتی با مصلحت ما ندارد و ما می توانیم دعا کنیم که خدایا آنچه به مصلحت و خیر ما است، به ما عطا کن. فردی به امام صادق (علیه السلام) فرمود: من فقر را بهتر از غنا و بیماری را بهتر از سلامت می دانم. امام فرمود: ما این طور نیستیم و هر چه خدا به ما بدهد به آن راضی هستی . پس صبر بر فقر و تلاش برای غنی شدن ،منافاتی با مصلحت و رضا ندارد.
تفکرات غلط را رها کنیم
چه گناهی کرده ای که دست به هر کاری می زنی، بد می آوری ؟ این فکر غلط است . خداوند می فرماید: نه ثروت نشانه ی کرامت است و نه فقر نشانه ی دوری از خدا . در این مورد باورهای غلطی وجود دارد. هر بیماری و مصیبت نشانه ی عقوبت و کیفر نیست، ممکن است که بعضی از مصیبت ها امتحان الهی باشد. ولی انسان می تواند خودش را محاسبه کند ولی دیگران نباید این کار را بکنند و دنبال علت باشند.
آبرو داری کنید
در شرایطی که فقر به سراغمان می آید، اظهار فقر نکنیم. در خدا سوره ی بقره آیه 273 می فرماید: اصحاب پیامبر دچار فقیر تحمیلی شدند ولی نباید اظهار فقر کنند و باید آبروداری کنند.
در نهج البلاغه داریم : آبروداری و خویشتن داری زینت فقیر است .
خانمی که عذاب قبر ندارد
توجه داشته باشیم که پاداشی که گفته شده منوط به صبری است که در برابر فقر اتفاق می افتد. آبرومند زندگی کردن ،با سیلی صورت را سرخ کردن و عزت نفس داشتن پاداش دارد. بیشترین سهم برای کنار آمدن با فقر را ،خانم ها دارند. روایت داریم: زنی که با فقر شوهرش کنار بیاید، گرفتار عذاب قبر نمی شوند و در قیامت با حضرت فاطمه (سلام الله علیها) محشور می شود.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید