جهاد بر شما مقرّر شد،در حالى كه براى شما ناخوشایند است و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى كه خیر و صلاح شما در آن است و چه بسا چیزى را دوست دارید،در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است و خداوند به مصالح امور شما دانا است و شما نمىدانید.
كتِبَ عَلَیْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
جهاد بر شما مقرّر شد،در حالى كه براى شما ناخوشایند است و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى كه خیر و صلاح شما در آن است و چه بسا چیزى را دوست دارید،در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است و خداوند به مصالح امور شما دانا است و شما نمىدانید
نکته ها و اشاره ها
اكراه از جنگ یا به خاطر روحیّه رفاه طلبى است و یا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران و یا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است قرآن میفرماید شما آثار و نتایج جهاد را نمىدانید و فقط به زیانهاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مىكنید در حالى كه خداوند از اسرار و آثار امروز و فرداى كارها در ابعاد مختلفش آگاه است؛جنگ با همه سختىهایى كه دارد آثار مثبت و فوایدى نیز دارد از جمله:
-توان رزمى بالا مى رود
-دشمن جسور نمى شود
-روح تعهّد و ایثار در افراد جامعه بوجود مى آید
-قدرت و عزت اسلام و مسلمانان در دنیا مطرح مى شود
-روحیّهى استمداد از خدا پیدا مى شود
-اجر و پاداش الهى بدست مى آید
-روحیّه ابداع و اختراع و ابتكار بوجود مى آید
آموزه ها و پیام ها
۱-ملاك خیر و شر،آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلكه مصالح واقعى ملاك است و نباید به پیش داورى خود تكیه كنیم"عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ"
۲-كراهت و محبّت نفسانى، نشانه خیر و شرّ واقعى نیست"تَكْرَهُوا ...وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ ... تُحِبُّوا ... وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ"
۳- جنگ و جهاد در راه دین، مایه خیر است "كُتِبَ عَلَیْكُمُ الْقِتالُ...وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ"
۴- تسلیم فرمان خدایى باشیم كه بر اساس علم بىنهایت به ما دستور مىدهد، گرچه ما دلیل آنرا ندانیم"وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ" (سوره بقره، آیه ۲۱۶)
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید