در قران آیاتی وجود دارد که از ازدواج با حورالعینهای بهشتی یاد میکند و آن را پاداش عظیمی برای بهشتیان برمیشمرد اما صفاتی برای آن حوریان ذکر میکند که زن بودن حوریان از آن فهمیده میشود لذا این سوال مطرح میشود که در مقابل این پاداش مردان، چه پاداشی برای زنان دنیوی وجود دارد؟
از طرفی در برخی روایات سخن از ازدواج مردان با چهار زن دنیوی و بعضا هفتاد هزار حوری بهشتی است .با این حساب هر اندازه که به تعداد پاداش مردان دنیوی اضافه شود از سعادت و لذت زنان کم خواهد شد. زیرا شانس یک زن دنیوی برای معاشقه جنسی که یکی از بالاترین نعمات بهشتی است به تعداد هووهایش کم خواهد شد و این با الطاف الهی سازگار به نظر نمی آید.
این طور قضاوت کردن راجع به بهشت مثل وارونه نگاه کردن مطلب است. اولا اگر بنا باشد طبق برخی روایات هر مردی دارای چهار زن دنیوی باشد،لازمه آن این می شود که چهار برابر مردان، زنان به بهشت بروند و یا در برابر هر چهار زن یک مرد بهشتی شود و چنین چیزی عجیب است. اگر درست باشد و زنان دنیایی، چهار برابر مردان باشند، البته بهترین کار این است که زنان از همسری مردان دنیایی در بهشت محروم نشوند و این امکان برای همه موجود باشد.
اما اگر این رویه درست نیست بر چه اساس و مبنایی می توان گفت هر مردی با چندین زن دنیوی ازدواج می کند اما هر زنی منحصر به یک مرد خواهد بود. چند همسری مردان با زنان دنیایی در صورت تساوی به معنای چند همسری زنان با مردان دنیوی نیز هست .
بهشت مشکلات دنیا را ندارد
بحث چند همسری در دنیا به دلیل مشکلاتی است که خاص زندگی دنیایی است .هیچ کس نگفته است که زندگی چند همسری یک زندگی ایده آل است و هر که احساس بدی نسبت به این امر داشته باشد احساس او شیطانی است بلکه همانطور که دفاع و شهادت به دلیل مصلحت زندگی و حفظ دین و اخلاق واجب می شود، تحمل سختی های زندگی چند همسری هم به دلیل مصالحی لازم می شود. پس یک زندگی ایده آل و مطلوب نیست که در بهشت هم وجود داشته باشد. بهشت جای سختی و ناراحتی و فداکاری نیست، بهشت سرزمین رفاه و لذت و لطف بی حساب است .
وقتی برخی زنان از حضرت علی علیه السلام سوال می کنند که چرا مردان حق دارند چند زن داشته باشند ولی زنان نمی توانند بیش از یک شوهر داشته باشند حضرت علی مسئله اشتباه انساب را به عنوان دلیل ذکر کردند. (به نقل از کتاب نظام حقوق زن در اسلام،ص298)
دلایل دیگری همچون نابرابری جمعیت زنان و مردان (نبود شوهر برای بسیاری از زنان) و مسئله تولید مثل، معذوریت جنسی زنان در ایام ماهانه و بعضا بارداری نیز از جمله دلایل چند همسری در دنیاست که هیچکدام از این مشکلات در بهشت وجود ندارد. ضمناً خدایی که می تواند حوریه را مانند گیاهی از زمین برویاند، می تواند همسران زیادی هم برای زنان بیافریند .
پس به چه حسابی اصرار داریم بگوییم در بهشت محدودیتهای زیادی برای زنان وجود دارد اما زنان به این محدودیتها و کاستی ها راضی هستند.البته ما در جهت اثبات این مطلب نیستیم که دلیل قطعی برای مدعای خود پیدا کرده ایم ،اما لااقل مدعی هستیم که مخالفان این عقیده نیز دلایل مسلم و قطعی برای اثبات گفته خود ندارند .بلکه از توصیفات بهشت می توان فهمید که گفته ما به واقع و حقیقت نزدیکتر است .
ما هیچ روایتی نداریم که در مورد تک شوهری زنان در بهشت مستقیما سخن گفته باشد. تمام روایاتی هم که تا کنون در این مسئله استفاده شده است، در پاسخ به سوال دیگری بوده و جواب هم با توجه به مراد همان سوال مطرح شده است. مثلا به این روایت که اغلب شاهد مثال مدعیان نظریه تک همسری زنان در بهشت است دقت بفرمایید: موسى بن ابراهیم بسند مرفوع روایت كرده كه امّ سلمه- رضى اللَّه عنها- رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم را گفت پدر و مادرم به قربانت زنى دو بار شوهر كرده و هر دو مردهاند، و این زن و هر یك از شوهرانش وارد بهشت شدهاند اكنون زن به كدامیك از این دو شوهر خواهد رسید؟ رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم فرمود: اى امّ سلمه با آن كس از آن دو خواهد بود كه با خانواده خود خوش خوتر و خوشرفتارتر بوده است، اى امّ سلمه خوشخوئى و اخلاق نیك خیر دنیا و آخرت را در بر دارد. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق،ص 401ترجمه غفاری)
چگونه از این روایت استفاده می شود که زنان در بهشت همسرانی از حوریه ندارند. حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز در توضیح در ذیل تفسیر آیه حورالعین ،امکان اینکه حور از هر دو جنس مذکر و مونث باشد را نیز مطرح فرمودند .
بلکه بعید نیست هر جا که سخن از ازدواج های بهشتی است، روی سخن با زنان و مردان هر دو باشد. زیرا در بسیاری از آیات قرآن خطاب آیه به صورت مذکر است اما عموم مسلمین را شامل می شود و این فقط ،مسئله ای است که به دستور زبان عربی برمی گردد. فقط جایی که می خواهد امر یا نهیی خاص زنان مطرح سازد ، عبارات را مونث آورده است و در بیشتر جاها که پیام مشترک است مثل خبرهای بشارتی از نعمات بهشت ، سخن را به صورت مذکر و عمومی ذکر کرده است.
کلی گویی قرآن و پوشاندن مسائل زنان در خطابهای عمومی و مذکر می تواند موضعگیری و رای قرآن، در جهت حساسیت های لازم در امر پوشیدگی و حیای عمیق و همه جانبه زنان را نشان دهد. لذا هر جا که می شود در غالب کلی و مذکر مسئله ای را مطرح کرد قرآن آن را این چنین مطرح می کند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید