اوّل: میانه ترین موضع در حق،
دوم: فراگیرترین عدالت،
سومین مطلوبی که حضرت بر آن تأکید کرده است ، این است که در حکومت و مدیریت ، رضایت اداره شوندگان مطلوبی اساسی است.
« وَ لْیَكُنْ أَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَیْکَ أَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِیَّةِ »
و باید از كارها آن را بیش تر دوست بدارى كه در جهت خشنودى شهروندان فراگیرتر باشد.
در اندیشه و سیرۀ حكومتى على (علیه السلام)، حكومت از آنِ مردمان است و باید در خدمت آنان و براى ایشان باشد. تلاش براى جذب رضایت مردم و اداره شوندگان براساس عدالت، جهتگیرى حكومت امام على (علیه السلام) بود، و آن حضرت حكومت را در این جهت مىخواست كه به وسیلۀ آن حق را برپا بدارد و عدالتى فراگیر و همه جانبه را سامان بدهد و رضایت مردمان را گرد بیاورد.
در ادامۀ همین سخن ، امیرمؤمنان به مالک چنین فرمان داده است:
«فَلْیَكُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَ مَیْلَکُ مَعَهُمْ»
پس باید توجّه و نگرش تو براى آنان، و گرایش و خواست تو با ایشان باشد.
این بیان امام به روشنی جهتگیری حکومت در خدمت مردم ، برای مردم ، گوش به خواسته های مردم و در جهت برپایی حق و عدالت به نفع آنان را به خوبی نشان می دهد.
خداوند به ما توفیق فهم درست عهدنامۀ مالک اشتر و بهره مندی از آن در میدان عمل را عنایت کند. إن شاء الله
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید