تنها به رقابتی شدن آموزش فکر نکنید! نباید استراتژی و محیط آموزشی شما صرفا رقابتی خشک بین افراد باشد چرا که نتیجه مطلوب کسب نخواهید کرد. محیط آموزشی شما می بایست قابلیت Engage (مشغول کردن/ درگیر شدن) داشته باشد و ویژگی رقابتی بودن نیز در معنای اول می بایست افراد را در آموزش درگیر کند (نه درگیر یکدیگر). اما استراتژی های آموزشی که ارتباط بین افراد را شکل می دهند، کدامند؟ چگونه می توان تمرکز موثری بر تعامل بین مخاطبان اعمال نمود؟ در این مقاله به ارائه راهبردهاي یادگیری که شامل همین خصوصیات است، می پردازیم.
چگونه یادگیرندگان را درگیر کنیم؟ (استراتژیهای یادگیری)
مطمئنا در دنیای امروزی که یادگیرندگان در معرض منابع اطلاعاتی و فعالیت های آنلاین مختلفی هستند، ارائه روش های متعدد آموزشی دور از ذهن نیست به شرط آن که خلاقیت را چاشنی کار خود کنید. این کار باعث می شود تا نظر کاربران به دوره ارائه شده جلب شود. مطمئنا اگر شما هم به عنوان یک یادگیرنده بخواهید مطلب را فرا بگیرید به دنبال محتوایی هستید که در کنار کامل بودن، جذابیت نیز داشته باشد. در محیطی که سرعت در فناوری حرف اول را می زند ما با وظایف، وسایل و دستگاه های متعددی سرگرم هستیم بنابراین یادگیرندگان امروزی زمانی که می خواهند موضوعی را فراگیرند تمایل چندانی برای انجام آن ندارد مگر موضوع آن ها در سطحی شخصی بوده و با زندگی آن ها در ارتباط باشد در غیر این صورت درگیر شدن افراد با موضوع کمی دور از ذهن خواهد بود.
1. به افراد فرصت معرفی خودشان را بدهید.
اجازه دهید که یادگیرندگان خودشان را معرفی کنند. در نظر داشته باشید که در ابتدای دوره یک فعالیت (به اصطلاح) تشخیصی راه اندازی کنید. با این معرفی شما تشخیص می دهید افراد در طول این مسیر در چه جایگاهی قرار دارند چرا که برای شروع یک دوره می بایست نسبت به توانایی افراد اطلاعات کافی داشته باشید، این اطلاعات با معرفی اشخاص و بازگو کردن نیازها و توانایی های واقعی خودشان کسب می شود.
این کار می تواند با یک بررسی و نظرسنجی اولیه صورت گیرد. با استفاده از پاسخ های دریافت شده از نظرسنجی های به عمل آمده می توان به صورت خلاصه لیستی از نقاط قوت و ضعف افراد تهیه کرد. با این کار می توان پی برد که کدام محتوای خاص مورد نیاز کاربر است. این موضوع باعث می شود تا افراد یک ارزیابی اولیه از خود داشته و این انگیزه ای برای داشتن تمرکز در طول دوره خواهد شد.
2. مخاطبان را به اطلاعات و حافظهشان ارجاع دهید.
برای آن که بتوانید مخاطبان خود را در دوره آموزشی درگیر کنید، بهتر است کار خود را با طرح یک سوال آغاز کنید. با این روش افراد برای پاسخ دادن به سوال شما به دانش و تجربیات قبلی خود رجوع می کنند. به عنوان مثال از آن ها بپرسید آیا آخرین مراجعه مشتریان و انتظارات آن ها را به یاد دارند. با این کار افکار مخاطب درگیر شده و به خاطرات خود رجوع می کند و این موضوع کمکی است در جهت ایجاد تعامل مابین زندگی واقعی فرد و محتوای درسی.
از دیگر استراتژی های موجود برای درگیر کردن کاربران طرح یک داستان واقعی است. اگر داستان مطرح شده شما بتواند درس را با محتوای زندگی واقعی مرتبط سازد می تواند تاثیر بیشتری بر عملکرد افراد داشته باشد. فراموش نکنید که تمام داستان هایی که مرتبط با زندگی افراد است مطمئنا در ذهن آن ها ماندگار است. علاوه بر این داستان به ما کمک می کند تا در کنار یادگیری، بتوانیم جامعه خود را حس کنیم. از جمله مزایای المان های داستان مشاهده دنیای واقعی در محتوای فراگرفته شده است. دکتر Paul J. Zak در مقاله خود تحت عنوان "ذهن و بدن" چگونگی شکل گیری ذهن ما توسط داستان ها را به صورت کامل توضیح داده و آن ها را عامل پیوند ما با دنیای بیرون می داند. تعامل واقعی در یک دوره آموزشی زمانی پدید می آید که مانند زندگی واقعی از نشانه های پیچیده و پرسش و پاسخ های مختلف تشکیل شده باشد. یادگیری موفق زمانی حاصل می شود که یادگیرندگان بتوانند با محتوا، وسایل ارتباطی و ... به خوبی تعامل برقرار کنند تا انگیزه کافی در یادگیرنده به وجود آید.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید