اگر انسان وارسته شد میتواند الگوی دیگر انسانها قرار گیرد.
اگر مرد باشد الگوی مردم است نه مردان، و اگر زن باشد باز الگوی مردم است نه زنان.
این مطلب را قرآن کریم بهصورت صریح روشن کرده و چهار زن را بهعنوان زن نمونه (دو نمونه خوب و دو نمونه بد) ذکر میکند.
زن، چه بد و چه خوب نمونه زنان نیست، زن نمونه است.
فرق است بین این دو مطلب که اگر زن خوب شد، آیا نمونه زنان میباشد یا زن نمونه است؟ چه این که مرد، اگر خوب شد، نمونه مردان نیست بلکه مرد نمونه است.
قرآن کریم میفرماید: آن که خوب است نمونه مردم است نه نمونه مردان و زن خوب، نمونه زنان نیست، بلکه زن نمونه است، چه این که زن بد، نمونه زنان بد نیست، بلکه نمونه انسانهای بد است.
زن لوط و زن نوح
قرآن کریم نمونه مردم بد را با نقل داستان دو زن بد، تبیین کرده و میفرماید:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امراة نوح و امراة لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین» (1)
خدا برای کسانی که کافر شدند زن نوح و لوط را مثل آورده که هر دو در نکاح دو بنده از بندگان شایسته ما بودند و به آنها خیانت کردند و کاری از دست شوهران آنها در برابر خدا ساخته نبود، به آنان گفته شد با داخل شوندگان، داخل آتش شوید.
در این جا خداوند نمیفرماید «ضرب الله مثلاً لللاتی کفرن»
و نمیفرماید «ضرب الله مثلاً للنساء الکافرات»
نمیگوید خدا نمونه زنان بد را ذکر کرد، بلکه میگوید نمونه مردم کافر را ذکر کرد.
ضرب الله مثلاً للذین کفروا نه «للنساء» و نه «لللاتی کفرن» بنابراین معلوم میشود این «للذین کفروا» به معنای مردان کافر نیست بلکه به معنای مردم تبهکار و بزهکار است.
منظور از خیانت نیز در اینجا، خیانت مکتبی، اعتقادی و فرهنگی است، و لذا ذات اقدس اله به ما فرمود:
لا تخونوا الله و الرسول و تخونوا اماناتکم (2)
خیانت نکنید به خدا و رسول وحیانت نکنید به امانتهایتان.
به پیامبر خیانت کردن، یعنی، با دین او بد رفتاری کردن.
در اینجا که فرمود: زن لوط وزن نوح به این دو پیامبر که یکی از آنها پیامبر اولوالعزم است و دیگری حافظ شریعت ابراهیم علیهالسلام، خیانت کردند، یعنی مکتبشان را نپذیرفتند، و اینها نمونه مردم تبهکار و کافرند.
بنابراین معلوم میشود که اگر سخن از «الذین» و «امنوا» و مانند آن است بنابر فرهنگ محاوره، منظور مردم هستند، نه مردان.
و در همین آیه هم که فرمود قیل ادخلا النار مع الداخلین اگرچه «ادخلا» همانطوری که تثنیه مذکر است، تثنیه مؤنث هم هست، اما این که «داخلین» را بهصورت جمع مذکر سالم ذکر کرد منظور، مردم جهنمی هستند نه مردان جهنمی.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید