در دین مقدس اسلام، روابط زن و مرد، دارای شرائط و احکام مخصوصی است که هر مسلمانی باید آن را بداند و رعایت کند، در جوامع امروز بشری بخاطر بی بند و باری و عدم رعایت نکات اخلاقی لازم، زن و مرد، بدون در نظر گرفتن مسائل اخلاقی، با هم ارتباط برقرار میکنند، و دچار دهها مفسده اجتماعی شده و خود و اجتماع را به هلاکت میکشانند.
اسلام روابط زن و مرد را بسیار حساس و دقیق معرفی میکند، و جوامع بشری را از ارتباط نا سالم میان زن و مرد بر حذر میدارد.
غریزه جنسی بعنوان یک غریزه فطری احتیاج به کنترل و تعدیل دارد، و میباید از راههای مشروع به آن پاسخ داد و نیاز جنسی را تاءمین نمود، وگرنه تأمین بی قید و شرط مسائل شهوی و مثل سایر غرایز، نه تنها سودمند نیست، بلکه موجب هلاکت خواهد بود.
به همین جهت است که در اسلام، عدهای از افراد برای زن یا مرد بعنوان محرم و نامحرم، مطرح شدهاند اختلاط زن و مرد نامحرم موجب تحریک غریزه جنسی و زمینه فعالیت شیطان برای ایجاد فساد در جامعه خواهد بود.
به همین نظر اسلام هرگز اختلاط زن ومرد را نیکو نشمرده است، و به زن و مرد در مورد خطر اینگونه محاف هشدار داده است، مخصوصاً اختلاط پسرو دختر جوان در مجالس خلوت یا بی بند و بار.
وقت خشم و وقت شهوت مرد کو؟ این عابد به سختی مقاومت کرد
در میان بنی اسرائیل زن بد کارهای بود که بسیاری از جوانان را شیفته خود کرده بود، روزی در نزد وی جوانی گفت: اگر آن عابد مشهور هم این زن را ببیند شیفته وی میشود، زن با شنیدن این سخن سوگند خود که به خانه نمیروم تا عابد را منحرف کنم، همان شب به طرف خانه عابد آمد، در زد و گفت: ای عابد امشب مرا پناه ده که در خانه تو شب را صبح کنم، عابد امتناع نمود، زن گفت: بعضی از جوانان قصد تجاوز به من را دارند، از ایشان گریختهام اگر در را باز نکنی، کاری زشت صورت میگیرد، عابد با شنیدن این سخن در را باز کرد.
زن چون وارد خانه شد، برای فریب عابد لباسهای خود را افکند، همینکه نگاه عابد به زیبائی و جمال زن افتاد عنان شهوت از دست داد، وقتی به خود آمد که دست خود را بر بدن آن زن دید در همان ساعت بخود آمد، دست بر داشت، در آنطرف ظرفی بر آتش بود دست خود را بر روی آتش نهاد، زن گفت چه میکنی؟ گفت: دست خود را به آتش دنیا میسوزانم شاید از آتش آخرت نجات یابم، زن به عجله بیرون شتافت و فریاد زن عابد را دریابید که دست خود را سوزاند.
وقتی مردم رسیدند دیدند دستش سوخته است.
نصیحت شیطان
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ابلیس به حضرت موسی گفت: ای موسی با زن نامحرم تنها مباش که هرگاه مردی با زن نامحرم خلوت کند من خودم حاضر میشوم برای گمراهی نه یاورانم شدیداً در معرض گمراهی خواهد بود
نفس انسان بهانه جوست
النظرة بعد النظرة تزرع فی القلب الشهوة و کفی بها لصاحبها فتنة
امام صادق علیه السلام فرمود: نگاه بعد از نگاه به حرام یا به امور بیهوده شهوت را در دل میرویاند و همین برای هلاک صاحب آن کافی است نگاههای بیهوده به اشیاء و افراد موجب پراکندگی ذهن و بهانه جوئی و هوسبازی روح انسان است تا چه رسد به نگاه حرام یعنی روح بسیاری مانند اطفال تا وقتی ندیده در خواست ندارد همین که دید با سر سختی بهانه جوئی میکند
اثر چشم پوشی
غضوا ابصار کم ترون العجائب
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: چشمهای خویش را بر هم نهید تا عجائب ببینید تا دیده ما متوجه امور مادی است دل هم از دیدن معنویات غافل است، همینکه دیده بسته شد دل از سرگرمی دنیا جدا شده به کلمات نظر میکند
نگاه دوم ممنوع
لکم اول نظرة الی المراة فلا تتبعوها نظرة اخری و احذروا الفتنة
امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: نگاه اول که به نامحرم افتاد مال شما، دنبال آن دیگر نگاه کنید و بترسید از هلاکت.
پاداش چشم پوشی
امام صادق علیه السلام فرمود: هر که نگاهش به زنی افتد و چشم خویش را به آسمان برگرداند و یا چشم را ببندد، پلک چشم او باز نشود مگر اینکه خداوند از زنان بهشتی بدو تزویج کند.
اینجا نخوابید
من کان یومن بالله و الیوم الاخر فلا یبت فی موضع یسمع نفس امراة لیست له بمحرم.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر که به خدا و روز جزا ایمان دارد در جائی که صدای نفس زنی که با او محرم نیست شنیده میشود نخوابد.
در جای زن ننشینید
اذا جلست المراة مجلسا فقامت عنده فلا یجلس فی مجلسها وجل حتی یبرد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: وقتی بانوئی جائی نشست و برخواست تا آن مکان سرد نشده است مرد جای او ننشیند از همین روایت باید به اهمیت و حساسیت روابط مرد و زن توجه کرد و اینکه تا چه حد مرد و زن در معرض تاءثیر هستند بنابراین نباید به دلائل واهی اختلاط زن و مرد را تجویز کرد گرچه هر دو در حجاب و عفاف باشند
مرد و دختر کوچک
اذا بلغت الجاریة ست سنین فلا ینبغی لکان تقبلها
امام باقر علیه السلام فرمود: وقتی دختر به سن شش سالگی رسید سزاوار نیست که او را ببوسی، زیرا از این سن به بعد زمینه برای تحریک دو طرف موجود است و شیطان مجال وسوسه پیدا میکند
به چادر زنها هم نگاه نکنید
اما یخشی الذین ینظرون فی ادبار النساء ان یبتلوا بذلک فی نسائهم.
امام صادق علیه السلام فرمود: آیا آنها که به پشت سر زنها نگاه میکنند نمیترسند که این عمل راجع به همسران خودشان انجام شود بگذارید معابر مسلمین برای بانوان از امنیت کافی برخوردار باشد
زن و مرد هر دو باید عفت چشم داشته باشند
من ملأ عینیه من حرام ملاالله عینیه یوم القیامة من النار الا ان یتوب و یرجع.
امام صادق علیه السلام از پدران خود علیهم السلام روایت کند که فرمودند: هر که چشمان خویش را از حرام پر کند خداوند دو چشم او را در قیامت از آتش پر کند مگر اینکه توبه کند و برگردد.
به زن نامحرم سلام نکنید
لا تبدئوا النساء بالسلام و لا تدعوهن الی الطعام
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: به زنها ی نامحرم سلام نکنید، و آنها را به غذا دعوت نکنید، مخصوصاً سلام کردن به زنان جوان، که حضرت امیر علیه السلام در روایتی فرمود میترسم بیشتر از ثواب، به حرام بیفتم، اگر سخن زن در یک مسئله اسلامی مثل جواب سلام برای شخصی چون علی علیه السلام چنین است، پس عکس العمل رفتار دلفریب پسر و دختر چه فاجعهای خواهد داشت
نگاه به زنان کافر
لا بأس بالنظر الی رئوس نساء اهل الذمة
امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: نگاه کردن به موی سرزنهای یهودی و نصرانی و زرتشتی اهل ذمة حرام نیست به شرط اینکه از روی شهوترانی نباشد و در حرام نیفتد
زن و پسر بچه
سئل امیرالمؤ منین علیه السلام عن الصبی یحجم المراة قال اذا کان یحسن ان یصف فلا
از امیرالمؤ منین علیه السلام سؤال شد پسر بچه میتواند زن را حجامت کند حجامت، گرفتن خون کثیف و زیادی بدن است که در سابق انجام میشد و از نظر اسلامی هم تاءکید شده است حضرت فرمود: اگر بچه میتواند تعریف کند حجامت نکند یعنی بانوان با حیاء میبایست از پسر بچهای که از امور جنسی آگاه است دوری کنند
تیر شیطان
ایاکم و النظر فانه سهم من سهام ابلیس.
امام صادق علیه السلام فرمود: از نگاه آلوده بپرهیزید که تیری از تیرهای شیطان است.
خواهر زن محرم نیست
از امام رضا علیه السلام شخصی سئوال کرد آیا به موی خواهر زن میتوان نگاه کرد، فرمود: خیر مگر اینکه از زنهائی باشد که بر اثر پیری امید ازدواج نداشته باشد، راوی پرسید: خواهر زن با زن غریبه یکی است؟ فرمود: بله.
به نامحرم دست ندهید
من صافع امراة تحرم علیه فقد باء بسخط من الله عز و جل
امام صادق علیه السلام از پدران بزرگوارش روایت کند که فرمودند: هر که با زن ماه محرم دست دهد، خشم خدا را برای خود فراهم آورده است.
با نامحرم شوخی نکنید
ابو بصیر گوید: من به زنی قرآن یاد میدادم، روزی با او شوخی کردم، بعداً که خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم حضرت فرمود: ای ابا بصیر به آن زن چه گفتی؟! من از خجالت صورتم را با دستهایم پوشاندم، حضرت فرمود: دیگر پیش او نرو.
و در روایت دیگر حضرت به ابو بصیر فرمود: برو و به آن زن بگو: ابو جعفر - یعنی خود حضرت - تو را سلام میرساند و میگوید: خودت را به ابو بصیر تزویج کن، ابو بصیر گفت: تو را به خدا ابو جعفر این سخن را فرمود؟ سوگند یاد کردم که چنین است، او نیز قبول کرد و همسر من شد!
مردی بنام میسر گوید: به منزل امام باقر علیه السلام آمده در زدم، دخترکی کوچک بیرون آمد، دستم را روی دست دختر گذاردم و گفتم: به مولایت بگو میسر دم در منتظر اجازه است، در این میان ناگاه حضرت از انتهای خانه صدا برآورد: بیا تو - پدر مباد ترا - سپس فرمود: بخدا سوگند ای میسر اگر این دیوارها مانع دید ما باشند همچنانکه مانع دید شما هستند ما و شما یکسان خواهیم بود، میسر گوید: عرض کردم: فدایت شوم به خدا قصدی نداشتم جز اینکه میخواستم با دیدن نمونهای از علم غیب شما ایمان خودم را نسبت به شما افزون کنم.
دختر بچه شش ساله را به مجالس مردها نیاورید.
والی مکه محمد ابن ابراهیم شوهر دختر امام صادق علیه السلام بود، او دختری داشت که لباسهای رنگارنگ بر او پوشانده، او را به مجلس ماه محرم میآورد و او را بغل میکردند تا اینکه روزی دخترک نزد حضرت موسی بن جعفر علیه السلام که دائی او میشدند آمد، حضرت در حالی که دو دست خویش را دراز کرده بود دخترک را گرفته فرمود: دختر وقتی شش ساله شد بر مرد نامحرم جایز نیست او را ببوسد و یا بغل کند.
حساسیت روابط زن و مرد
سعیده و منة دو خواهر محمد ابن ابی عمیر گویند نزد حضرت صادق علیه السلام رفته و پرسیدیم آیا زن میتواند به برادرش سر بزند و از او عیادت کند، حضرت فرمود آری، پرسیدیم آیا میتواند به برادرش دست بدهد، حضرت فرمود: به واسطه لباس دستهایشان به هم نخورد یکی از آنها گفت: خواهرم نزد برادرانش میرود، حضرت فرمود: وقتی پیش بردارت میروی لباس رنگارنگ نپوش.
مؤ لف گوید: اندیشمندان و صاحبان فکر و هوش، خوب میفهمند که امام صادق علیه السلام وقتی دست دادن خواهر و برادر را بطور مستقیم یا لباس رنگارنگ را هنگام دیدار برای زن نمیپسندد، روابط زن و مرد را چقدر حساس میداند با این حساب، اختلاط زن و مرد و دختر و پسر نامحرم با آن وضع لباس و بدن در محافل، خدا میداند زمینه ساز چه مفاسدی خواهد بود.
در یک بستر نخوابند
لا ینام الرجل مع الرجل ثوب و احد فمن فعل ذلک وجب علیه الادب و هو التعزیر.
حضرت امیر علیه السلام فرمود: مرد با مرد زیر یک روانداز نخوابند، هر که چنین کند باید با تعزیر تازیانه او را ادب کرد، و در حدیثی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: دو زن نیز نباید زیر یک روانداز بخوابند مگر اینکه ناچار شوند و امام صادق علیه السلام فرمود: اگر چنین کنند هر کدام استحقاق سی تازیانه دارند.
عضو ناشکر
لیس فی البدن شی ء اقل شکرا من العین فلا تعطوها سولها فتشغلکم عن ذکر الله عز و جل
حضرت امیر علیه السلام فرمود: هیچ عضوی ناسپاستر از چشم نیست خواسته چشم را اجابت نکنید که از یاد خدا شما را غافل میکند. این اولین ضرر نگاههای بیهوده است یعنی غفلت.
ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
زنها با نامحرم کمتر صحبت کنند
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: زنها با نامحرم بیش از پنج کلمه آن هم به هنگام ضرورت صحبت نکنند صحبت کردن و مقدمات و لوازم آن مانند صدای رقیق و نگاه کردن به یکدیگر و سایر مسائل از موجبات فساد در بسیاری از موارد است، بنابراین از نظر اسلامی برازنده زن مسلمان نیست که هنگام خرید و غیره شروع کند با مرد نامحرم سخنان بیهوده و غیر ضروری گفتن
چهار چیز دل مردگی میآورد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: چهار چیز دل را میمیراند، گناه روی گناه، با زنها زیاد مناقشه کردن یعنی سخن گفتن منظور یا زنهای نامحرم است و یا بطور کلی زیاد با زنها بگو مگو کردن مخصوصاً اگر نامحرم باشند، به هر حال مردان و یا زنانی که بخاطر شغل یا مسائل دیگر با اجنبی صحبت میکنند باید به حداقل اکتفا کنند و بگو مگو با افراد احمق که او بگوید و تو بگوئی و به خیری بر نگردد و چهارم همنشینی با مردهها! سؤال شد: همنشینی با مردهها یعنی چه؟ حضرت فرمود: هر ثروتمند خوشگذارن.
مؤلف گوید: پیامبر اکرم این چهار کار را موجب دل مرده شدن دانسته است و دل که بمیرد دیگر از صفات انسانی بدور است و قابلیت فیض الهی را هم ندارند، نه از دعا لذت میبرد و نه از عذاب الهی میترسد و نه از تشویقهای او رغبت حاصل میکند. زنگهای خطر را احساس نمیکند و به معنویات و امور دینی ارزش قائل نمیشود، حیوانی میشود انسان نما، که تمام تلاشش در فکر شکم و شهوت است، و معلوم است که گناه زیاد کردن بدون توبه دل را میمیراند، با زنهای اجانب صحبت کردن کانون فساد اخلاقی است، با زنهائی که محرم هم هستند اما سراسر صحبتشان در محور گناه یا مادیات یا امور بیهوده است نیز همینطور است، بحث و جدل با افراد احمق هم جز گمراه کردن روح و فکر فایدهای ندارد، اما همنشینی با پولداران خوشگذران از آنجا که تمام ظاهر و باطن این افراد نشان دهنده مادیات میباشد، لباسشان، رخسارشان، رفتارشان، منزلشان، اثاث منزلشان، فرزندانشان و فامیلشان و حتی افکار و روحیاتشان تمام مظاهر مادی هستند، چه بسا افراد کم ظرفیتی که با مشاهده و همنشینی با اینان، خود را سبک و پست احساس کنند و ارزشهای معنوی خود را فراموش کرده، به فکر جمع آوری و حرص و آز بیفتند و این است که موجبات مرگ و قساوت دل انسان میگردد و از همین جاست که توصیه میشود، زن و فرزندان خود را تا میتوانید از مجالست با اینگونه افراد بدور دارید وگرنه موجبات چشم و کم چشمی و حرص و آز تحقیر را برای خود و خانواده فراهم خواهیم نمود.
دکتر محرم است اما:
ابو حمزه ثمالی گوید: از امام باقر علیه السلام سئوال کردم زن مسلمان اگر بلایی به بدنش رسد مثل شکستگی یا زخم در مکانی که بر مرد جایز نیست به آنگاه کند ولی مرد بهتر میتواند معالجه کند از زن، آیا بر مرد جایز است برای مداوا نگاه کند؟ حضرت فرمود: اگر مضطر شد در مراجعه به مرد، و زن هم رضایت داد مرد میتواند او را معالجه کند.
مؤ لف گوید: این که برخی از بانوان معتقدند دکتر محرم است صحیح است اما به شرط اینکه دکتر زن برای معالجه زن نباشد و یا دکتر مرد برای معالجه مرد نباشد و یا دسترسی به آن غیر مقدور و سنگین باشد و به مقدار ضرورت از دو طرف اکتفا شود، نه اینکه نزد دکتر مثل شوهر حجاب خود را باز کند و بی پروا بدن خود را نشان دهد، اگر باید جایی از دست خود را نشان دهد جایز نیست تمام عضو را نشان دهد بلکه باید مقدار غیر لازم را بپوشاند، بر دکتر هم جایز نیست بیش از مقدار لازم را در نظر کند، بنابراین راننده و بقالی و آب حوضی و دستفروش و غیر اینها هیچکدام محرم نیستند که بانوان بی پروا با آنها صحبت کنند یا به هم نظرکنند همچنان که معلم و استاد نیز به هیچ وجه محرم نیست و مانند سایر مردها و زنهای نامحرم حساب میشوند، لازم می دانم در اینجا به حساسیت این مسئله تاءکید کنم که اگر جامعه اسلامی میخواهد روابطش در عین پیشرفت علمی از عفت و دیانت برخوردار باشد باید سعی شود در محیطی بسیار ساده و عفیف با همین امکانات موجود با حداکثر توان تلاش کنند تا بانوان مسلمان برای معالجه یا درس خواندن محتاج نامحرم نباشد و بالعکس.
حضرت فاطمه و مرد نابینا
حضرت امیر علیه السلام فرمود: مرد نابینایی خواست وارد شود حضرت فاطمه س پنهان شد، پیامبر فرمود: چرا پنهان شدی او که تو را میبیند؟ فاطمه س عرض کرد: اگر او مرا نمیبیند من که او را میبینم، و او هم او را احساس میکند، پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود شهادت میدهم که تو پاره تن من هستی بعضی ممکن است بپندارند که رعایت این نکات که کمال عفاف است امروز میسر نیست، بله با بافت کنونی جامعه این امر ممکن نیست، اما میتوان انتظار داشت حکومت اسلامی با هماهنگی میان بانوان و محیط کار و درس آنها جو بسیار مناسبی ایجاد کند که این نکات نیز رعایت شود و البته این مسئله غیر از ممنوعیت یا محدودیت شغلی بانوان است
سه نوبت اجازه بگیرند
امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که با خانوادهای کار دارد سه بار باید اجازه بگیرد بار اول برای اینکه بشنوند بار دوم برای اینکه آماده شوند و بار سوم که اجازه گرفت اگر خواستند اجازه دهند و اگر نخواستند اجازه ندهند و طرف بر میگردد. پس کسی که نزد دیگری میرود نباید بدون اجازه وارد شود و اگر هم فهمید که در خانه هستند منتظر جواب مثبت نباشد همینکه اجازه ورود نداند برگردد شاید در وضعی نیستند که پذیرای او باشند
بانوان در حجاب خود دقت کنند
ام سلمه یکی از همسران پیامبر (ص) است گوید: من با یکی دیگر از همسران حضرت به نام میمونه نزد پیامبر بودیم که نابینائی به نام ابن مکتوم وارد شد، حضرت فرمود: خود را بپوشید پنهان شوید گفتیم ای پیامبر خدا مگر او نابینا نیست؟ حضرت فرمود: آیا شما هم نابینائید؟ آیا شما نمیبینید؟!
حضرت فاطمه سلام الله علیها به یکی از بانوان به نام اسماء فرمود من خجالت میکشم از اینکه چون زنی از دنیا رفت او را روی چیزی تخته قرار میدهند و بر روی او پارچه میکشند و بینندگان میتوانند حجم بدن او را بازگو کنند، اسماء گفت: ای دختر پیامبر، من در کشور حبشه چیزی دیدهام که به شما نشان میدهم سپس مقداری از چوب نازک و مرطوب فراهم کرده، به صورت تابوت در آورد، و روی آن پارچهای انداخت، همین که حضرت فاطمه علیه السلام این تابوت را دید لبخندی زد و فرمود: چه نیکو است این تابوت که مرد از زن شناخته نمیشود.
آری برادر و خواهر عزیز، این است بانوی نمونه اسلام که در عزت و عظمت جای رقابت برای کمتر کسی بازگذارده است او چنان به حجاب اهمیت میدهد که حتی راضی نیست حجم بدن زن را هنگام مرگ، نامحرم ببیند، و چقدر فاصله است بین دختر پیامبر و بعضی از بانوان مسلمان که بی حجابی یا بدحجابی و معاشرت با اجانب را برای خود ارزش میدانند.
نگاه به زنهای کافر
مساله: نگاه کردن به زنهای کافر و غیر مسلمان بدون لذت و بدون ترس از اینکه در حرام بیفتد جائز است، و احتیاط در آن است که بیش از آن مقدار که عادت آنها به نپوشاندن است نگاه نکند بنابراین به زنهای غیر مسلمان که به صورتی غیر معمولی و زننده ظاهر میشوند، نگاه کردن خلاف احتیاط است
نگاه از روی شهوت ممنوع است
مساءله: نگاه کردن مرد به مرد و زن به زن در صورتی که از روی لذت جوئی و یا خطر ابتلاء به حرام در کار نباشد جایز است، جز در عورت یعنی خصوص عقب و جلو نه بالا و پائین تر از آن و در این مساءله فرقی میان جوان یا پیر و یا زشت و زیبا نیست، بله برای زن مسلمان مکروه است نزد زنهای کافر بدن خود را نشان دهد.
نگاه جائز و حرام
مساءله: جائز نیست برای مرد که به زن نامحرم نگاه کند، برای زن هم جائز نیست به مرد نامحرم بدون ضرورت نگاه کند، و عدهای از فقهاء فقط صورت و دو کف دست را استثناء کردهاند، ولی احتیاط در این است که اصلاً به هم نظر نکنند، بله تردد در مجامع عمومی مانند بازار و مانند آن که انسان میداند نگاهش به نامحرم می افتد اشکال ندارد و لازم نیست چشم خود را ببندد تا نگاهش به آنها نیفتد، البته این حکم در جائی است که خطر انحراف گمراهی در بین نباشد.
نگاه کردن مرد و زنی که به هم محرم هستند بدون قصد لذت و بدون ترس از وقوع در حرام جائز است.
محارم مرد عبارتند از: همسر، مادر، خواهر، دختر و فرزندان دختر، زن پدر، مادر زن، مادر پدر مادر مادر، دختر برادر و دختر خواهر، و زن پسر، عمه و خاله.
محارم زن عبارتند از: شوهر، پدر، برادر، پسر و فرزندان پسر، شوهر مادر، پدر شوهر، پدر پدر و پدر مادر، پسر برادر و پسر خواهر، شوهر دختر، عمو و دائی، البته محارم دیگری مثل محرم شدن از راه رضاع مراجعه شود.
خودنمائی و شهوترانی حرام
نفس اژدهاست او کی مرده است
حضرت امیر علیه السلام در وصیت خود هب فرزندش میفرماید: مانع شود از اینکه زنها نظرشان به دیگری افتد، که حجاب بیشتر برای زنها موجب دوام بیشتر است، و بدان که بیرون رفتن از خانه سختتر از آن نیست که فرد نامطمئنی را پیش آنها بگذاری، اگر بتوانی کاری کنی که جز تو نشناسد و نبینند انجام ده.
آنچه آمار و ارقام در جوامع غربی و یا شرقی از شیوع فساد و فحشاء نشان میدهد، سر منشاء آن خودنمائی و چشم چرانی و طمع ورزی مرد و زن در اجتماع است.
نفس انسانی مخصوصاً شهوت جنسی مثل اطفال بهانه گیر است، طبیعت اغلب اطفال چنین است که اگر چیزی را نبینند و یا نشنوند بهانه آن را نمیگیرند، اما اگر دیدند به سختی رغبت میکنند و تمام سعی خود را برای به دست آوردن آن انجام میدهند و در این میان هیچ ضابطهای هم در نظر نمیگیرند.
و به عبارت دیگر نفس انسان به ویژه شهوت جنسی در بسیاری همانند شیرینی است که با دیدن صورتهای زیبا و منظرههای مهیج تحریک میشود و چه مشکل است مقاومت در مقابل این هیجانها و چه اندکند کسانی که بتوانند خود را در میان پاکدامن نگاه دارند، آری نکته حساس و مورد غفلت اینجاست که آدمی تا مبتلا به وسوسه شهوت نشود و برایش شرائط آماده نشود، خود نیز از شهوت خویش و ضعف نفس خود آگاه نیست و از این اژدهای مهیب ولی خفته در درونش بی خبر است!
به همین جهت نه خود و نه همسر و نه جوان خود را از درگیری با صحنههای مهیج کنترل نمیکند، و موجب سقوط در دامن فحشا میگردند، مراقب باشید و به خود اطمینان نداشته باشید، و از درگیری با مسائلی که حس شهوت را تحریک میکند و شما را به گناه میکشاند اجتناب کنید، فیلمها و کتابها و یا نوارهای مبتذل از طریق ویدئو و غیره، جز در معرض فساد قرار دادن خود و خانواده سودی در بر ندارد.
برصیصای عابد در کمند شهوت
داستان برصیصای عابد باید عبرت خوبی باشد برای والدین جوانان و همسران آنها، بر صیصای عابد مردی بود که سالها خدا را عبادت کرده بود، به گونهای که مستجاب الدعوة شد، از اطراف بیماران و دیوانگان را نزد او میآوردند، او دعا میکرد، شفا مییافتند، تا آنکه زنی از زنان اشراف به دیوانگی مبتلا شد او را برای شفا یافتن پیش عابد آوردند و رفتند.
شیطان عابد را وسوسه کرد، همان عابدی که آنقدر عبادت کرده بود که دعایش مستجاب میشد با این حال شیطان فهمید که رگ حساس و نقطه ضعف او کجاست، آنقدر عابد را وسوسه کرد تا بالاخره عنان از کف داد و با آن زن زنا کرد، و سپس از ترس رسوائی زن را کشت، چون قضیه فاش شد او را گرفتند و بر سر چوبه دار بستند. دارهای سابق همه به صورت حلق آویز نبوده بلکه محکوم را بردار میبستند تا از گرسنگی بمیرد و یا با تیری او را میکشتند
در حالی که بالای دار بود شیطان بر او ظاهر شد و گفت: من تو را به این روز انداختهام، اگر سختم را گوش کنی تو را خلاص میکنم، گفت چه کنم؟ شیطان گفت: مرا سجده کن! عابد بیچاره گفت: با این حال چگونه تو را سجده کنم؟ گفت: به اشاره هم کافیست! عابد با اشاره بر شیطان سجده کرد! و کافر شد، شیطان نیز از او بیزاری جست و سپس او را نجات هم نداد تا اینکه در حال کفر مرد.
تیر شیطان
النظر سهم من سهام ابلیس مسموم
امام صادق علیه السلام فرمود:
نگاه تیری از تیرهای مسموم شیطان است، چه بسیار نگاهی که حسرت بسیار به دنبال آورده است.
زنان و مردان آخر الزمان
حضرت علی علیه السلام در یکی از خطبهها پس از حمد و ثنای الهی سه بار فرمود: سلونی ایها الناس قبلان تفقدونی ای مردم سئوالات خود را از من بپرسید، قبل از اینکه مرا نیابید.
یکی از اصحاب حضرت بنام صعصعة عرض کرد یا امیرالمؤ منین دجال چه وقت خروج میکند؟ حضرت فرمود: بنشین، خداوند سخن تو را شنید و قصد تو را میداند، گویا میخواسته زمان دقیق ظهور حضرت مهدی یا قیامت را بداند به خدا قسم سؤال شده یعنی من در این مساله از سؤال کننده داناتر نیست، ولی برای آن عاملاتی است که یکی بعد از دیگری مو به اجرا خواهد شد اگر مایلی به تو خبر دهم؟ صعصعة عرض کرد: آری میخواهم، حضرت فرمود:
اینها را حفظ کن، علامت خروج دجال این است: زمانی که مردم نماز را از بین ببرند و امانت را ضایع گردانند، دروغ را حلال شمرند و ربا بخورند و رشوه بگیرند.
ساختمانهای بلند بسازند، دین را به دنیا بفروشند، نادانان را رئیس کنند و با زنها مشورت نمایند، با اقوام و فامیل خود قطع رابطه نموده و به دنبال هوی و هوس روند...
قرآنها زینت شود و مساجد طلاکاری گردد و منارهها طولانی و بلند شود، اشرار مورد احترام قرار گیرند و صفها شلوغ شود و خواستهها مختلف گردد و عهدها شکسته گردد و موعود نزدیک شود، زنها با شوهرهایشان در تجارت و کسب برای حرص دنیا شریک شوند...
ساز و آواز وسائل غنا را استعمال کنند، و آخر این امت اولش را لعن کند، زنها سوار زینها گردند، و زنان به مردان و مردان به زنان شبیه شوند...
لباسهای میش را بر دلهای گرگها بپوشاند، قلبهای آنها از مردار گندیدهتر است و از گیاه تلخ صبر تلختر است ... و در روایت دیگری که حضرت علائم آخر الزمان را بیان مینمود فرمود: آشوبگری که در عراق خروج کند، حجاب از زنان و بکارت از دختران برود...
سکته اثر اعمال نامشروع
اذا کثر الزنا من بعدی کثر موت الفجاة.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هنگامی که بعد از من زنا زیاد میشود، مرگهای ناگهانی سکته نیز زیاد میشود.
یعنی این خاصیت عمل نامشروع است که موجب مرگهای زودرس میشود حتی برای دیگران.
بهترین عبادت
ما من عبادة افضل من عفة بطن و فرج.
امام باقر علیه السلام فرمود: هیچ عبادتی از عفت شکم و شهوت جنسی برتر نیست. یعنی اگر انسان بتواند بخاطر شکم که همان تاءمین معاش است به حرام یا مکروه نیفتد و خود و روحیات و دین خود را ضایع نکند، شهوت جنسی خود را هم کنترل کند، بهترین عبادت را انجام داده است.
عقاب زناکار
امام صادق علیه السلام فرمود: زنا کننده را شش صفت لازم آید، سه تا در دنیا و سه تا در آخرت، اما در دنیا، زنا فروغ صورت را میبرد و موجب تنگدستی شده و نابودی را نزدیک میکند و اما در آخرت موجب خشم خدا و مشکلی حساب و جاودانگی در جهنم خواهد بود.
زنهای آخر الزمان
اصبغ ابن نباته از یاران امیرالمؤ منین علیه السلام است، او از حضرت روایت کند که فرمود: در آخر الزمان و هنگام نزدیک شدن ساعت - موعود - که بدترین زمانهاست، زنهائی پیدا میشوند که لخت و عریانند، از دین خارج و در فتنهها وارد میگردند، به طرف شهوتها متمایل و به لذت جوئی هجوم میآورند، حرامها را حلال می شمرند، اینان در جهنم به عذاب دائم گرفتارند.
و در حدیث دیگری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: قیامت بر پا نمیشود، تا اینکه حیاء از بچهها و زنها بیرون میرود.
حساسیت بانوان
ان الله عزوجل جعل للمراة صبر عشرة رجال فاذا هاجت کانت له قوة شهوة عشرة رجال.
امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزوجل برای زنها توان ده مران در کنترل امور جنسی قرار داده است، پس چون به هیجان آینده ده برابر مرد خواهد بود. یعنی کسانی که دارای همسر و یا دختر هستند بدانند که زنها نسبت به مسائل شهوی حساس هستند و مسائلی که ممکن است یک مرد را در خطر قرار دهد یک دهم آن برای هیجان زنها کافی است پس هوشیارانه عمل کنند و مراقب باشند کما اینکه اهمیت ارضاء مسائل شهوی بانوان را به شوهرانشان و عدم تأخیر ازدواج دختران و مادران تذکر میدهد.
زن و جاده
لا ینبعی للمراة ان تمشی فی وسط الطریق و لکن تمشی الی جانب الحائط.
موسی ابن جعفر علیه السلام فرمود: زنها بهتر است که از کنار جاده راه روند، و از وسط راه حرکت نکنند. زیرا کمتر موجب اختلاط زن و مرد است و میتوان نتیجه گرفت که اسلام با دو بخش کردن مجامع عمومی موافق است.
زن و حمام بیرون
من کان یومن بالله و الیوم الاخر فلا یدع حلیلته تخرج الی الحمام.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر که به خدا و قیامت ایمان دارد اجازه ندهد همسرش به حمام بیرون رود زیرا تمام کسانی که به این مکان میآیند از عفت زبان و بدن برخودار نیستند.
بانوان خودنمائی نکنند
لا ینبغی للمراة تجمر ثوبها اذا خرجت من بیتها
امام صادق علیه السلام فرمود: برای زن سزاوار نیست وقتی از خانه خارج میشود لباسش را خوشبو کند.
این زن ملعون است
ای امراة تطیبت و خرجت من بیتها فهی تلعن حتی ترجع الی بیتها متی ما رجعت
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر زنی که خود را خوشبو کند و از خانه خارج شود از وقتی که بیرون میرود تا هر وقت که برگردد مورد لعنت قرار میگیرد. زیرا به همین مقدار موجب جلب توجه و تهیج شهوت و فساد اجتماع میشود.
ارزندهترین زینت زن
خیر للنساء ان لا یرین الرجال و لا یراهن الرجال حضرت علی علیه السلام گوید: ما نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بودیم حضرت فرمود: بگوئید بهترین چیز برای زنها چیست؟ ما نتوانستیم جواب بدهیم و متفرق شدیم، من نزد فاطمه علیه السلام آمدم. سخن پیامبر را برای ایشان نقل کردم و گفتم که هیچکدام از ما جوابی نداشت که بدهد.
حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود: ولی من جواب را می دانم! بهترین چیز برای زنها این است که مردها را نبینند و مردها هم آنها را نبینند، حضرت علی علیه السلام گوید: نزد پیامبر برگشتم و گفتم: یا رسول الله شما از ما پرسیدید چه چیز برای زنها بهتر است؟ بهترین چیز برای زنها این است که مردها را نبینند و مردها هم آنها را نبینند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرسید: شما وقتی نزد من بودی، نمیدانستی، چه کسی به تو خبر داد؟ عرض کردم: فاطمه، پیامبر اکرم با تعجب فرمود: فاطمه پاره تن من است.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید