س 492: آيا بر زني که هنگام سجده بر مهر، پيشاني وي بخصوص جاي سجده با حجاب پوشيده شده است، اعاده نمازهايش واجب است؟
اگر هنگام سجده متوجه وجود حائل نبوده، اعاده بر او واجب نيست.
س 493: زني هنگام سجده، سر خود را روي مهر گذاشته، متوجه ميشود که پيشاني وي به طور کامل با مهر تماس ندارد، زيرا چادر يا روسري وي مانع از تماس کامل پيشاني با مهر است، لذا سرش را از روي آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روي مهر گذاشته است، نماز او چه حکمي دارد؟ اگر عمل وي سجده مستقلي محسوب شود، نمازهائي که خوانده است، چه حکمي دارد؟
واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشاني اش را حرکت دهد تا روي مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشاني از زمين براي سجده روي مهر بر اثر جهل يا فراموشي بوده و اين عمل را فقط در يکي از دو سجده يک رکعت انجام ميداده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولي اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است.
س 1186: هنگام جشن عروسي چند عکس از من گرفته شد که در آنها حجاب کامل نداشتم، اين عکسها در حال حاضر نزد دوستان و اقوام من هستند. آيا جمعآوري آنها بر من واجب است؟
اگر وجود عکسها نزد ديگران مفسدهاي ندارد و يا برفرض ترتّب مفسده، شما در دادن عکسها به ديگران نقشي نداشتهايد يا جمعکردن آنها از ديگران براي شما مشقّت دارد، تکليفي در اين باره نداريد.
س 1189: آيا جايز است زن در جشنهاي عروسي بدون اجازه شوهرش عکس بيندازد؟ و برفرض جواز، آيا مراعات حجاب کامل در آن واجب است؟
اصل عکس گرفتن منوط به اجازه شوهر نيست ولي اگر احتمال بدهد که اجنبي عکس او را ببيند و عدم رعايت حجاب کامل منجر به مفسدهاي شود، مراعات آن واجب است.
س 1328: ورود به دانشگاه يا دانشکدهاي که باعث اختلاط با زناني که بدون پوشش براي تحصيل در آنجا حضور دارند ميشود، چه حکمي دارد؟
وارد شدن به مراکز آموزشي براي تعليم و تعلّم اشکال ندارد، ولي بر زنان و دختران حفظ حجاب واجب است و بر مردان هم واجب است از نگاه حرام خودداري نموده و همچنين از اختلاط که موجب خوف فتنه و فساد است، اجتناب نمايند.
س 1329: آيا براي زن، ياد گرفتن رانندگي به کمک مرد اجنبي در مکان مخصوص تعليم رانندگي، با علم به اينکه آن زن حجاب و عفاف شرعي خود را حفظ ميکند، جايز است؟
آموختن رانندگي با کمک و راهنمايي مرد اجنبي در صورتي که با مواظبت بر حجاب و عفاف واطمينان به عدم وقوع در مفاسد همراه باشد، اشکال ندارد، ولي درعين حال شايسته است که يکي از محارم وي همراه او باشد، بلکه اولي اين است که آموزش رانندگي به کمک مربّي زن يا يکي از محارم صورت بگيرد.
س 1330: جواناني که در مدارس و دانشگاهها مشغول تحصيل هستند با دختران هم برخورد و ملاقات دارند و به حکم همکلاسي و همدرس بودن با آنان راجع به مسائل درس و غير آن گفتگو ميکنند که گاهي بعضي از صحبتها با خنده و شوخي همراه است که البته به قصد ريبة و لذت نيست آيا اين کار جايز است؟
اگر همراه با مراعات حجاب و بدون قصد ريبه و همراه با اطمينان به عدم وقوع در مفاسد باشد، اشکال ندارد، والاّ جايز نيست.
س 1367: آيا جايز است حجاب و لباس زن بگونهاي باشد که توجه ديگران را بخود جلب کند و يا باعث تهييج شهوت شود مثلا طوري چادر سر کند که توجه ديگران را به خود جلب کند و يا پارچه و رنگ جوراب را بگونهاي انتخاب کند که شهوت برانگيز باشد؟
پوشيدن چيزي که از جهت رنگ يا شکل و يا نحوه پوشيدن باعث جلب توجه اجنبي شود و موجب فساد و ارتکاب حرام گردد، جايز نيست.
س 1381: امروزه وظيفه زنان براي مقابله با تهاجم فرهنگي به جامعه اسلامي ما چيست؟
يکي از مهمترين وظايف آنان حفظ حجاب اسلامي و ترويج آن و پرهيز از لباسهائي است که پوشيدن آنها تقليد از فرهنگ دشمن محسوب ميشود.
س 1428: اگر مرد نامحرمي وارد جشن عروسي شود و در آنجا زن بدون حجابي حضور داشته باشد و مرد بداند که نهي از منکر در او تأثيري ندارد، آيا واجب است مجلس را ترک کند؟
اگر خروج از مجلس معصيت به عنوان اعتراض مصداق نهي از منکر باشد، واجب است.
س 1455: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصي که بدن آنان را بپوشاند، در دستههاي سينه زني و زنجير زني شرکت کنند؟
شرکت زنان در دستههاي سينه زني و زنجير زني شايسته نيست.
م [754] س ـ آيا حجاب زن در طواف مثل حجاب او در نماز است يا فرق مىكند؟
ج ـ فرق مىكند و فقط وجه و كفّين در طواف مستثنى است علىالأحوط.
احکام حجاب
س: آيا واجب است که زن وجه و کفّين خود را بپوشاند؟
ج: واجب نيست مگر در صورت مفسده.
س: اگر واجب نيست آيا اولويت دارد يا نه؟
ج: خوب است.
س: در هر يک از اين صور اگر با عدم رضايت شوهر روبه روشود؛ مثلاً شوهر بگويد من راضي نيستم که صورت خودت را بپوشاني چه صورت دارد؟
ج: مرد حق ندارد در اين جهت زن را تکليف کند.
س: آيا در مورد حجاب، خانم ها فقط بايد چادر سر کنند يا هرپوششي که حجم بدن و به طور کلي حجاب واقعي را براي زن فراهم کند مي تواند حجاب باشد.
ج: در حجاب، لباس خاصي معتبر نيست هر چند چادر بهتر است، و از لباسي که جلب توجه کند احتراز شود.
س: آيا پيدا بودن چانه خانم ها در عکس با احکام اسلام منافات دارد؟
ج: مانع ندارد.
س: لطفا بفرماييد حدود پوشش شرعي مرد نسبت به زن نامحرم تا کجاست؟
ج: نظر زن به بدن مرد اجنبي جايز نيست، ولي بر مرد لازم نيست خود را بپوشاند.
س: اگر از زني همسرش عکس بگيرد به صورتي که رعايت حجاب نشده باشد، آيا با توجه به اينکه براي چاپ و ظهور بايد به عکاسي برده شود و نامحرم آن را رؤيت مي کند اشکالي مترتب مي شود؟
ج: اگر ظاهرکننده زن را نمي شناسد و مفسده ندارد اشکال ندارد.
س: 1ـ آيا حجابي که امروزه رايج شده است (خانم ها خودشان را با روپوش و مقنعه يا روسري پوشيده اند) کافي است؟ و با اين حالت اگر رانندگي کنند جايز است؟
2ـ اگر براي زيبايي چهره، بيني خود و يا عضو ديگر بدن را عمل جراحي کنند از جهت لمس نامحرم و آزار رسيدن به بدن چه حکمي دارد؟
ج: 1ـ اگر مقدار لازم پوشيده شود لباس مذکور اشکال ندارد به شرط آنکه جلب توجه نامحرم نکند و بهتر است چادر بپوشد.
ج: 2ـ اگر نامحرم جراحي مي کند جايز نيست.
س: استفاده از جوراب هاي ضخيم با دامن و چادر در بيرون منزل چگونه است؟ و همين طور لباس هاي رنگارنگ يا رنگ هاي شاد با چادر در بيرون منزل؟
ج: مانع ندارد، مگر آنکه به نحوي باشد که جلب نظر کند و موجب مفسده شود.
س: خواهري علاقه مند به حجاب است، ولي پدر و مادرش (که در ظاهر مسلمان هستند ولي در عمل مخالف) با حجاب دختر مخالفت مي کنند، و در صورت (پوشش) به او انواع تهمت ها و برچسب ها مي زنند. حکم خداوند در اين مورد چيست؟
ج: در رعايت حجابِ واجب رضايت پدر و مادر معتبر نيست، و اگر او را امر مي کنند که حجاب نداشته باشد، دستور آنها را مخالفت کند و حجاب را مراعات نمايد.
س: با توجه به اينکه وجه و کفّين مستثنا است اگر احتمال بدهدکه اجنبي به او تعمدا نگاه مي کند آيا پوشانيدن وجه و کفّين هم لازم مي شود؟
ج: لازم نمي شود، مگر در صورت فساد.
س: استثناي دست و قرص صورت از حجاب بانوان و جواز نگاه بدون ريبه و مفسده، با آرايش است يا ساده؟ و آيا زينت هايي مانند انگشتر جايز است اظهار شود؟ و اگر صورت آرايش شده باشد پوشاندن واجب است يا خير؟
ج: اگر در صورت آرايش موجود باشد بايد پوشانده شود، و بر مرد اجنبي نيز نگاه کردن جايز نيست و همچنين در کفّين اگر داراي زينت ولو مثل انگشتر باشد.
س: جلساتي که با حضور برادران و خواهران صورت مي گيرد،آيا بايد حائلي به صورت پرده و امثال آن در بين آنان باشد يا نه؟
ج: لازم نيست.
س: آيا حلقه ازدواج جزء زينت آلات به حساب مي آيد يا نه؟
ج: اظهار آن جايز نيست.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید