پوشش بانوان (حجاب و ایدهها - فقه )
مقدمه:
آنچه در مسئله حجاب و طرح آن در جامعه، خصوصاً پس از انقلاب اسلامي مطرح است دفاع بد از آن است که کار دشمن را راحت کرده هر چند که حملات به پوشش اسلامي و ايجاد شبه در ميان جوانان نيز کم نبوده است.
آنچه که فرايند انتقال حجاب و پوشش اسلامي را (بهعنوان يک فرهنگ) و به نسل جديد، دچار چالش نموده است. ريشه در انتقال اين فرهنگ در نسلهای گذشته دارد. اگر حجاب را يک مفهوم ديني و پوشش اسلامي را يک تکليف و وظیفهی ديني بدانيم،فرايند انتقال آن میبایست مطابق با مباني نظري اسلام در تربيت ديني و رعايت استانداردهاي آموزشي باشد. آموزش ، پرورش و يا فرآيند انتقال فرهنگ به نسل جديد، تابع مراحل و مراتبي است. بنا به يک ديدگاه، در مراحل و مراتب تربيت ديني اين مراحل و مراتب به شرح زير هستند:
1. انس ديني
2. عادت ديني
3. معرفت ديني
4. شاکله ديني
5. خودجوشي ديني
حال در ارتباط با حجاب و پوشش ، بهعنوان يک مفهوم ديني و يک وظيفه و تکليف، بايد سؤال کرد که نسل گذشته در کدامیک از اين مراحل داراي نقص و کاستي بوده و به عبارت ديگر کدام مرحله را نگذرانده و ميان برزده است.
باکمی دقت مرحله معرفت ديني را میتوان نام برد. زنان و مادران ما در ارتباط با حجاب و با توجه به محيط خودشان ، از مراحل انس و عادت عبور کرده و در اجتماع بهصورت شاکله ديني مشاهده شده است. ولي به دليل ضعف در مرحلهی معرفت ديني، مادران نتوانستهاند پاسخگوي سؤالات سادهی فرزندان خود باشند تا چه رسد که بتوانند به شبهات آنها نيز پاسخ دهند.
دختر جوان امروزي بر خلاف مادر يا مادربزرگ خود، در صحنهی اجتماع (اشتغال و تحصيل) بيش از گذشته حضور دارد و بيش از زنان گذشته نيز در مقابل سيل تهاجمات فرهنگي قرار دارد. دختر امروزي براي عبور از چگونگي و پاسخ به چراییها دچار ضعف اساسي شده و با توجه به اينکه انگیزهای نيز براي پرداختن بهاء در اين زمينه ندارد، عطاي پوشش سنتي را به لقايش بخشيده است و خود را با حداقلهای مورد پذيرش همسالان خود قانع کرده است.
متأسفانه در سطح جامعه و حکومت نيز، بيش از اينکه تکيه براين مرحله باشد (آنهم با روشها نو، ظريف و متنوع) به تأکید بر شکل و شاکله ظاهري پرداخته شد و سالها پافشاري بر يک نوع پوشش و عدم توجه به روحيه تنوع طلبي، نشاط و نوع جويي جوانان، راه براي پذيرش مدهاي بيگانه باز شد. از سوي ديگر عدم تعريف و تعيين حدود، عدم هماهنگي ميان اجزاء حکومت، غلبهی روشهاي غلط بر روشهاي صحيح و موارد ديگر نوعي گريز و مقابله جوانان را نيز به دنبال داشت.
علاوه بر نقص و خطا در مراحل و مراتب تربيت ديني، در زمینهی روشها نيز دچار نقص و خطا بودهایم.
بنا به استناد کتابهای تعليم و تربيت ديني، روشهاي الگويي تکريم شخصيت، محبت، پند و موعظه، تشويق و تنبيه، استدلال و برهان و ... مورد تأکید قرار گرفته شده است.
بديهي است که حجاب و پوشش اسلامي بهعنوان يک ارزش اجتماعي و تکليف ديني میبایست با بهترين روشها به نسل جديد ارائه میگردد.
باکمال تأسف، اين روشها نيز معمولاً در کلي گويي باقي ماندهاند و بر اساس هر مخاطب، هر محيط اجتماعي و موقعيت ارتباطي تبديل به موارد کاربردي نشدهاند. در مفهوم حجاب و مقوله پوشش اسلامي نيز اين اتفاق افتاده است.
هر چند معتقد هستيم، اولياء و بسياري طرحها ، ایدهها، روشهاي خلاقانه را به کار بردهاند، ولي ظاهراً در کشور ما آنچه که تبديل به مجموعه مقاله در همایشها و سمینارها میشود بحثهای انباشته، تکراري در حوزه نظر است و در حوزه عمل داراي مجموعههایی نيستيم.
اين مقاله با نگاهي به مراحل تربيت ديني - روشهاي تربيت ديني، حیطههای ياد گيري، شیوهها و قالبها و رسانهها و ... و ايجاد ارتباط به مقوله پوشش به بيان روشها و توصیههايي اقدام مینماید که شايسته است که در هر قسمت، راهکارهاي متنوع اولياء و مربيان به آن افزوده شود.
هرچند که آحاد مردم و مسئولين ، به نحوي درگير اين موضوع هستند، ولي مخاطب اين مجموعه در درجه اول مربيان و سپس اولياء هستند. از اين رو برخي اقدامات و روشها که در سطح بالاتر از خانه، مسجد و مدرسه میبایست انجام شود. در اين مجموعه نيامده است:
نکته آخر اينکه، هر چند پوشش و حجاب براي زن و مرد است ولي تصور میشود که گرايش توصیهها جهت پوشش دختران است.
آنچه که درباره موضوع حجاب و پوشش بايد بدانيم:
اهداف اسلام از پوشش چيست:
• اينکه پوشش بهصورت عام براي مرد و زن است.
• اينکه پوشش با شدت بيشتري در گذشته و در اديان ديگر بوده و هست و اسلام مبتکر آن نيست.
• اينکه پوشش ظاهري و عفت و حياي باطني بهصورت لازم و ملزوم مطرح است
• سير تاريخي پوشش در جوامع انساني.
• مغايرت تفکر اسلامي با رياضت و رهبانيت، محدود کردن زن نابرابري ميان زن و مرد، استثمار زن، حقير شمردن او و ...
• اينکه در اسلام گرامي داشتن و ارزشمند بودن زن در همه عرصهها مورد تأکید قرار گرفته است.
• اينکه حجاب و پوشش وظیفهای الهي است که به عهده زن گذاشته شده است.
• اينکه کرامت انساني و تکريم شخصيت از اساسیترین موضوعات در اين زمينه است.
• اينکه لباس هر انسان پرچم کشور وجود اوست و معلوم میشود که از چه ارزشها و بینشهایی تبعيت میکند.
سؤالات و شبههایی که بايد براي آن جواب داشته باشيم:
• چرا خداوند حجاب را قرار داده است؟
• آيا حجاب يا پوشش اسلامي فقط چادر است؟
• آيا حجاب فقط براي زنان است؟
• چرا بايد پوشش داشته باشيم؟
• آيا پوشش و حجاب فقط در اسلام است؟
• چادر و مشکي بودن آن مال عربهاست ما ایرانیها چرا بايد آن را بپوشيم؟
• آيا ما ایرانیها قبل از اسلام هم داراي حجاب و پوشش بوديم؟
• آيا پوشش اسلامي باعث محدوديت براي زنان نمیشود؟
• چرا افرادي که رعايت حجاب را نمیکنند مشکلي هم برايشان پيش نمیآید؟
• وقتي اکثر افراد رعايت حجاب را نمیکنند ما چگونه این کار را بکنيم؟
• آيا میتوانيم نماز را بدون پوشش و حجاب بخوانيم؟
• خیلیها که با حجاب هستند ولي کارهاي خطا انجام میدهند.
• آيا بیحجابی يا بدحجابي مجرم مخاطي و گناهکار است يا جاهل و بيمار؟
• آسيب يک بدحجاب بيشتر است يا يک مجرم اقتصادي که راستراست راه میرود؟
• آيا میتوان برخورد با بدحجابي را با تخلفات رانندگي مقايسه کرد؟
مراحل و مراتب تربيت و فرهنگ مذهبي:
در تربيت، هر فرد منحصر به فرد است و نمیتوان افراد هم سال، هم جنس و حتي از يک خانواده يکسان تلقي کرده با يک روش با آنها برخورد نمود.
علاوه بر نکته فوق، در تربيت ديني هر فرد میتواند در هر يک از تکاليف ، وظايف و واجبات ديني نيز در مرحلهای متفاوت باشد. براي مثال در امر نماز در مرحله معرفت ديني و در موضوع روزه در مرحلهی شاکله ديني باشد. همين فرد شايد در امر به معروف و نهي از منکر حتي در مرحله انس ديني نباشد و برعکس در حجاب و پوشش اسلامي در مرحله شاکله باشد بدون اينکه معرفت ديني را گذرانده باشد . (همان نقصي که از آن گفتگو داشتيم)
پس مربيان و والدين میبایست ابتدا تشخيص دهند هر فرد، در هر موضوع و مفهوم ديني، در چه مرحلهای هست و آنگاه محتوي و روش مناسب را مطابق با ویژگیهای آن مخاطب بکار برد.
توضيح هر يک از مراحل در زير ارائه شده و سپس براي هر مرحله روشها و توصیههايي ارائه میشود.
انس ديني: ايجاد تعلقات معنوي از طریق شرطي شدن اعمال و افعال مذهبي.
عادت ديني: ايجاد عادت مذهبي به کمک تکرار اعمال و احساس مسئوليت در عبادات.
معرفت ديني: فهم و استنباط معارف ديني به کمک تفکر، تعقل و تحليل مسائل مذهبي.
شاکله ديني: تجلي و تبلور فرهنگ مذهبي در وجود و شخصيت نوجوان (اخلاقيات)
خودجوشي ديني: در جستجوی عشق، عرفان و معنويت برتر به کمک جاذبههای قدسي
در مرحله انس ديني:
• مادران، مانند چادر و يا مقنعه و روسري خود براي او نيز تهيه نمايند.
• هیچگاه در برابر او از پوشش خود گله نکرده مگر حدود آن را رعايت کنيد.
• با نظر او برايش چادر، مقنعه و روسري تهيه نماييد.
• از دورههای مختلف (مانند جشن تولد) حداقل يک عکس با حجاب تهيه نماييد.
• عکس او با پوشش مناسب را در آلبوم گذاشته و يا قاب کرده و نصب نماييد.
• از علاقهی او به پوشش در ميان جمع صحبت کنيد و رضايتمندي خود را نيز اعلام نماييد.
• چادر، مقنعه و روسري او را همواره تميز کرده و معطر نماييد.
• باروحاني محل، اقوام متدين و ... ارتباط بيشتري برقرار نماييد.
• شعر و سرود مربوط به پوشش، عفت و حيا و ... به او ياد دهيد.
• براي اماکن و موقعیتهای مختلف، پوشش مناسب آنجا را در نظر بگيريد.
• جشن تکليف باشکوه بگيريد و اثرات آن را با هداياي سالانه، تداوم ببخشيد.
• از او بخواهيد خاطرات مربوط به عبادت، زيارت، مجالس و مراسمهایی که شرکت داشته است را بيان نمايد.
• در نمازهايتان و در زمانهای مناسب و حضوري او را دعا کنيد.
• به حضور خانوادگي و يا گروه همسالان در مراسمهای مذهبي اهميت دهيد.
در مرحله عادت ديني:
• با توجه به ايجاد تنوع در پوشش و علاقهمندی او، سعي کنيد از محيط بيرون از خانه رعايت پوشش را آغاز نمايد.
• براي رفتن به بيرون از خانه ، همراه با شادي و نشاط به او کمک کنيد که با پوشش مناسب حاضر شود.
• اقامه نماز که در ارتباط مستقيم با پوشش است را مورد تأکید قرار دهيد.
• عادت به نماز، عادت به پوشش را تسهيل میکند مراقب نماز او باشيد.
• بهصورت منظم و متنوع در اماکن زيارتي حضور يافته و در مراسمها و نمازهاي جماعت او را شرکت دهيد.
در مرحله معرفت ديني:
• در جمعهای خانوادگي و يا دوستانه موضوع پوشش را مطرح نموده و بحث نماييد.
• کتابهای مناسب سن او را تهيه نمايد. و يا او را در کتابخانهها عضو نماييد.
• براي طرح پرسشهای او فضاي محبت آميزي فراهم آوريد.
• او را با مراکز پاسخ به سؤالات، روحانيون، بانوان مبلغ و کتابهای پاسخ به پرسشها آشنا نماييد.
• حجاب و پوشش را با مفاهيم ديگر دين مطرح نماييد.
• در مورد انواع پوشش و لزوم آن براي زنان و مردان، توضيح دهيد.
• باورهاي غلط پيرامون حجاب و پوشش را براي او توضيح دهيد تا رفع شود.
• از ویژگیهای انسان با حجاب با او گفتگو نماييد.
• در مورد تأثیرات حفظ حجاب در ديگر ابعاد زندگي با او گفتگو نماييد.
• او را با ادبيات مقوله حجاب و مفاهيم مرتبط با آن آشنا نماييد.
• او را تشويق نماييد تا در مسابقات مربوط به مفاهيم ديني شرکت نمايند.
• هر چند وقت یکبار درباره خصلتهای خوب او و در رابطه با حجاب گفتگو نماييد.
• سعي کنيد او را با ديگران مقايسه نکرده و بهاندازهی توانش توقع داشته باشيد.
• او را به عضويت انجمنها و کانونهای ديني درآورده و رفتن منظم به مسجد را فراموش نکنيد.
• راجع به ارزش و جايگاه زن، مادر و پوشش در اسلام، (قرآن و سنت) برايش توضيح داده و يا در معرض مطالب آن قرار دهيد.
• بيش از هر چيز از نمادها نشانهها استفاده کنيد.
در مرحله شاکلهی ديني:
• شکل و تيپ همراه با پوشش و حجاب را جزئی از شخصيت او قرار دهيد.
• حجاب، عفت و حيا را علاوه بر ظاهر در شکلهای رفتاري او اعم از کلام و غير کلام تعميم دهيد.
• ضمن گفتگو با او، موانع داشتن پوشش مناسب، در موقعیتهای مختلف را بررسي و رفع نماييد.
• شاکلهی ظاهري او را با ديگر فرايض ديني، مانند نماز، و وظايف ديگر، مانند انجام امور خير، احترام به ديگران و ... پيوند دهيد.
• با برنامه ريزي دقيق در مراسمها و مکانهای مذهبي حضور يافته و در امور خير، او را شرکت دهيد.
• تصوير برداري از فعالیتهای او را فراموش نکنيد. (در مراسمها، زیارتها و ...)
• براي پوشش او در خانه جايگاه خاصي در نظر بگيريد که در مواقع لازم بهراحتی از آن استفاده نمايد.
• سعي کنيد دوستان خود را از ميان افراد با حجاب و عفت و ادب انتخاب نمايد.
در مرحله خودجوشي ديني:
• به او کمک کنيد تا بتواند از عقايد خود در مقابل ديگران دفاع نمايد.
• به او کمک کنيد تا بتواند در ميان همسالان خود مؤثر بوده و مبلغ پوشش باشد.
• هر چند وقت یکبار در مورد پوشش گفتگو نماييد.
• موانع حضور او را در امور داوطلبانه رفع نماييد.
• زمینهای را فراهم آوريد که از رفتار خود رضايت داشته و خود را تشويق نمايد.
• هیچگاه بهجای او از حجاب و پوشش تعريف نکنيد. بگذاريد خودش آن را دوست داشته باشد.
• روي عوامل بازدارنده مثل خودنمايي، حسادت، اکراه و بیمیلی کار کنيد.
روشهاي تربيت ديني:
روشها بسيار زياد هستند و به نسبت تلاش اولياء و مربيان میتواند همواره تغيير و افزايش يابند و از سوي ديگر با دانستن هر يک از روشها و ترکيب آن با شیوهها و قالبها و محتواي مختلف، اقدامات بسيار متنوعي را میتوان تدارک ديد.
اولياء و مربيان به دانستن روشها و حتي روشهاي گذشته و توصیههاي ارائه شده در اين مجموعه نبايد اکتفا کرده و با شناخت مخاطب و موقعيت و کمي نوآوري، میتوانند راهکارهاي فراواني را پيش رو داشته باشند.
در ادامه برخي روشها و توصیهها، ذيل برخي روشهاي کلي میآید. و بديهي است که در مقوله حجاب و پوشش اسلامي تلاشهای فراواني براي توسعهی روشها مورد نياز است.
در روش الگويي:
• هر چه بيشتر و بهتر حضرت فاطمه زهرا (س) و زينب کبري (س) را معرفي نماييد.
• بهصورت حضوري و غیرحضوری (در نشریهها و ...) زنان موفق در عرصههاي جهاد، تعليم و تربيت، اشتغال، ورزش ، علم و پژوهش، خدمت رساني و نيکوکاري و ... معرفي نماييد.
• پوششهای کشورها، اقوام و مذاهب ديگر را معرفي و نشان دهيد.
• همسالان با پوشش اسلامي که در عرصههاي علمي، فرهنگي هنري موفقیتهایی را کسب نمودهاند را معرفي نماييد.
• اسباب بازي (عروسک، بگو و ...) با موضوع پوشش تهيه نماييد.
• مجسمهها، تندیسها و نمادهای مربوط به پوشش را تهيه و در مدارس نصب نماييد.
• والدين سعي نمايند با خانوادههای متدين دوست شده و با آنها رفت و آمد نمايند.
• والدين سعي نمايند فرزندشان با همسالان متدين و باحیا دوست شوند.
• والدين سعي نمايند در خانه، مهمانیها و جامعه پوشش مناسب آن محيط را رعايت نمايند.
• والدين در گزينش مدرسه و مربي و مربيان در هماهنگي با والدين دقت نمايند.
در روش محبت :
• مربيان و والدين ، اول زبان محبت و سپس زبان استدلال داشته باشند.
• محبت را در همه حال ، همه مراحل و همه آدمها مؤثر بدانند.
• در صورت سؤال، کوتاهي و هر مورد ديگر، برخورد بامحبت را فراموش نکنيد.
• جلب اعتماد و محبت را مقدمه و صداقت را نهايت کار خود بدانيد.
• با او که پوشش مناسب دارد عکس يادگاري بگيريد.
در تکريم شخصيت:
• به کساني که پوشش صحيح دارند، احترام بيشتري بگذاريد.
• به کساني که پوشش صحيح ندارند بگوييد، اي کاش که اين کار خير را نيز انجام دهي.
• همواره بگوييد، که علت احترام شما اين است که فرد با پوشش خودش براي خود احترام قائل است.
• عکس تکي او در خانه، و عکس دست جمعی همسالان با پوشش مناسب را در مدرسه نصب نماييد.
• به بيانات او، حتي نظرات مخالف او با ديده احترام نگاه کنيد.
• به شخصيت و توان او احترام گذاشته و در مورد پوشش، او را با فردي ديگر مقايسه نکنيد.
• بگوييد که پوشش براي او مفيد است و هیچگاه وانمود نکنيد که به پوشش او نياز داريد.
• در مراسمها به آنها احترام بيشتر گذاشته و در کنار آنها بنشينيد.
• از آنها بخواهيد در برنامهها حضور داشته و آثار خود را ارائه دهند.
در روش موعظه و نصيحت:
• پند و نصیحتهای مناسب هر سن را تهيه و در دسترس داشته باشيد.
• درباره خوبیهای پوشش و اينکه باعث حفظ شخصيت انسان میشود، صحبت کنيد.
• درباره عواقب بد حجابي و سوء استفاده از انسانها صحبت کنيد.
• از ابزار، رسانهها، شیوهها و قالبهاي مختلف (مستقيم و غیرمستقیم) براي موعظه استفاده نماييد.
• از افراد معنوي (روحاني، غیرروحانی، مرد يا زن) جهت جلسات استفاده نماييد.
• در صورت برخي اشکالات و کوتاهیها سخت گيري نکنيد.
• درباره ابعاد مختلف حجاب و پوشش، جلسات بحث و بررسي ميان همسالان ترتيب دهيد.
• براي پذيرش او میبایست فرصت داد و از توصیههاي پشت سر هم خودداري شود.
• به افراد با پوشش بگوييد که میبایست اخلاق و رفتار آنها بهتر از بقيه باشد.
• بيش از استفاده از لفظ از نمادها و نشانهها استفاده کنيد.
• درباره مفاهيم مرتبط با پوشش بيشتر صحبت نموده تا نگاه او وسیعتر شود.
در روش تشويق:
• از کودکي و با تقویتهای منظم او را در مورد پوشش تشويق نماييد.
• با خريد روسریهای زيبا، مقنعههای خوش رنگ او را تشويق نماييد.
• در مناسبتهای مختلف پوششهای متنوع براي او تهيه شود.
• هنگام داشتن پوشش مناسب، رعايت آن و حتي حمايت از آن، او را تشويق نماييد.
• از او عکس و تصوير تهيه نموده و آنها را برايش حفظ نماييد.
• در مورد تقویتهای مثبت و تشویقها اندازه و مقدار را رعايت نماييد و ظاهرسازي در شما اثر نگذارد.
• والدين در نزد مربيان و مربيان در نزد والدين آنها را تشويق نمايند.
• براي انجام زنجیرهای از فعالیتها و يا موفقيت در مسابقههای مربوط به پوشش مدال عفت و حيا و يا نشان پاکدامنی تهيه و اعطا نماييد.
• هیچگاه از جايزه، هديه و تشويق بهصورت مصنوعي استفاده نکنيد و تلقي رشوه پيدا نکند.
شیوهها ، قالبها، رسانهها و ابزار:
شناخت شیوهها، قالبها، رسانهها و ابزار ، باعث میشود که اولياء و مربيان با پردازشهای جديد از محتوا راهکارهاي متنوعي داشته و ارائه دهند. اين راهکارها باعث میشود که تنوع بيشتر تمام حواس مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.
روشهاي مستقيم و غیرمستقیم، استفادهی بهجا از رسانهها و ابزار . روشهاي قديمي و جديد باعث میشود تا هر روز توان بيشتري براي کار داشته باشيم.
برخي شیوهها، قالبها، رسانهها و ابزار در ادامه آمده و بديهي است که مقدمهای براي توسعه موضوع میباشد.
1. تهيه نمايشگاه عکس:
- پوشش اسلامي
- پوشش در اقوام و ملل و مذاهب
- پوششهای مبتذل
2. تهيه نمايشگاه عروسکي:
- انواع پوششهای مناسب
- سير کشف حجاب
- پوشش اسلامي در مشاغل مختلف
3. تشکيل نمايشگاه کتاب:
- کتابهای نظري در مبحث حجاب.
- کتابهای احکام
- کتابهای تصاوير و مدلها
4. برگزاري ميز گرد حجاب:
- با حضور صاحبنظران حوزه و دانشگاه
- با حضور نوجوانان، بهصورت نمايشي و با استفاده از منابع معتبر و پرسش و پاسخ
5. برگزاري جشنواره حجاب (پوشش) و ...
- معرفي مدلها و طرحهای جديد لباس براي همه سنين و کاربردها
- خواندن شعر و سرود و مقاله
- اهداء جوايز به برگزيدگان طرحهای ...
6. برگزاري برنامه مناظره
7. برگزاري جلسات هم انديشي
8. تهيه نمایشهای کوتاه با مضمون عفت، حيا، پوشش و ...
9. تابلو اعلانات:
- نصب منظم احادیث تشويقي ، توجيهي
- نصب منظم جملات زيبا (حتیالامکان از خود بچهها)
- نصب طرحها و تصاوير زيبا (حتیالامکان از خود بچهها)
- نصب تصاوير بزرگ زنان در حج، نماز جمعه و فعالیتها
10. استفاده از کارت تبريک و پیامهای تبريک
11. استفاده از SMS جهت ارسال تصاوير و پیامهای مرتبط
12. تهيه انواع نمادها، تندیسها و توليد کارتهای تک و ياد بود.
13. برگزاري مسابقه در زمینههای زير:
- کتابخوانی - حفظ حديث
- مقاله نويسي (تحقيق و پژوهش) - شعر
- طراحي - سرود
- نقاشي - نشريه ديواري
- طراحي لباس - خاطره نويسي
- اطلاعات عمومي پوشش - حفظ آيات
- عکس
با برگزاری هر يک از مسابقات میتوان برگزاري مراسم جشن و اهداء جوايز اثرات کار را ماندگار نمود.
حیطههای يادگيري:
پوشش اسلامي و حجاب نهايتاً ، وظیفهای انساني و اعتقادي است که مربيان میبایست در فرايند ياددهي - يادگيري به حیطههای مختلف آن توجه نمايند.
پوشش اسلامي و حجاب، مانند بسياري از مفاهيم ديني از هر سه حيطه متأثر است و بستهی آموزشي آن میبایست کاملاً متعادل باشد.
1. حیطهی شناختي:
• در اطراف موضوع حجاب و پوشش مطالعه نموده و همواره آمادگي علمي و استدلالي جهت طرح آن داشته باشيد.
• از منابع اصيل استفاده کرده و از افراط و تفريط خودداري نماييد.
• براي هر گروه و يا هر فرد، بيان مناسب را تهيه نماييد.
• از ادبيات موضوع، شامل حکایتها، روایتها، اشعار، تمثیلها و جملههای زيبا، حداکثر بهره برداري را نماييد.
• دانايي مخاطب را بالا برده و نسبت به دانستههایش او را آگاه کنيد.
2. حیطهی عاطفي:
• خودتان به موضوع باور داشته باشيد و آن را بروز دهيد.
• مخاطب خود را دوست داشته و آن را اعلام نماييد.
• همواره بامحبت و دوستي با آنها برخورد نماييد.
• از زیباییها و دوست داشتنها پيرامون حجاب بيش از هشدارها و گناه و جزا صحبت نماييد.
• واژههای زيبا و عناوين دلنشین به کار ببريد.
• از هرگونه اقدام ظاهري و صرفاً شکلي جلوگيري نماييد.
• عزت نفس و خودباوري را در مخاطب افزايش دهيد.
3. حیطهی رواني - حرکتي:
• خودتان سمبل توانمندي در انجام وظايف، به همراه رعايت پوشش باشيد.
• داشتن پوشش مناسب و رعايت حجاب و استفاده از چادر، مقنعه و نياز به مهارت دارد و کساني که تمرين بيشتري دارند راحتتر هستند از اين رو زمينه کسب اين مهارت را فراهم آوريد.
• در هر فعاليتي و در هر موقعيتي حد مناسب را توقع نماييد و افراط و تفريط نکنيد.
• در انجام فعالیتهای مربوط به پوشش اسلامي پر نشاط حاضر شويد.
• از هر فرد متناسب با توان و موقعيت او توقع داشته باشيد.
نويسنده : خسرو کي منش
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید