1- زن بايد در موقع نماز تمام بدن حتي سر و موي خود را بپوشاند، ولي پوشاندن صورت به مقداري كه در وضو شسته ميشود و دستها تا مچ و پاها تا مچ، لازم نيست اما براي آنكه يقين كند كه مقدار واجب را پوشانده است، بايد مقداري از اطراف صورت و قدري پايينتر از مچ را هم بپوشاند.
2 - بر زن واجب است ، گردن و زير چانه خود را حتي بنابر احتياط واجب مقداري از زیر چانه را كه بعد از بستن روسري ديده ميشود، بپوشاند.
3 ـ كنيز و دختر بچه ـ در پوشش نماز ـ مانند زن حرّ و بالغ ميباشند. جز آنكه پوشاندن سر و مو و گردن بر اين دو واجب نيست.
4 ـ هر گاه انسان در بين نماز بفهمد كه قسمتي را كه بايد بپوشاند، پيداست، بايد فوراً آن را بپوشاند بهشرط اينكه كاري كه صورت نماز را بر هم ميزند، بجا نياورد و چنانچه پوشاندن آن زياد طول بكشد، احتياط واجب آن است كه خود را بپوشاند و نماز را تمام كرده و دوباره بخواند.
5 ـ هرگاه بعد از نماز بفهمد كه مقدار واجب را در حال نماز نپوشانده، نمازش صحيح است
6- بنابر آنچه گفته شد، در مييابيم كه زن در غير حال نماز، هنگامي كه در معرض ديد نامحرم قرار گيرد، لازم است تمام بدنش را بپوشاند بهجز دو مورد: يكي دستها تا مچ و ديگر صورت بهاندازهای كه در وضو، شستن آن واجب است.
7 - در حال نماز نيز اگر در معرض ديد نامحرم قرار گرفت، همين حكم را دارد و اگر جايي نماز ميخواند كه در معرض ديد نامحرم نيست، بايستي تمام بدن خود را بپوشاند بهجز سه مورد كه اگر نپوشاند، نمازش صحيح است:
الف :صورت بهاندازهای كه در وضو، شستن آن واجب است.
ب : دستها تا مچ
ج : كف و روي پاها تا قوزك پا
نپوشاندن عضو در موارد ياد شده نيز تا زماني جايز است كه با قصد ريبه و تلذذ به آن ننگرند وگرنه براي پرهيز از گناه، پوشيدن آن موضع نيز لازم است و همچنين آن عضو داراي زينت نباشد و الا پوشش آن مقدار هم لازم است
- خوب است با هم نگاهي بر نظرات مذاهب پنجگانه بيفكنيم:
مذاهب اتفاق دارند كه هر زن و مردي بايد خود را در حال نماز بپوشاند، همانطور كه از بيگانه در غير نماز ميپوشاند، ولي اختلاف دارند در آنچه بيش از آن زن بايد بپوشاند صورت و دو دست يا چيزي از آن را كه در حال نماز واجب است و در غير آن واجب نيست و نيز آنچه بر مرد بيش از بين ناف و زانو بايد بپوشاند درحالیکه آن در غير حال نماز، واجب نيست.
حنفيه: بر زن است كه روي دو دست و كف پا را بپوشاند و بر مرد است كه زانو را علاوه بر بين زانو و ناف بپوشاند.
شافعيه و مالكيه: در حال نماز بر زن واجب است كه صورت و روي و پشت دو دست را بپوشاند.
حنابله: جز كشف صورت براي او جايز نيست.
اماميه: آنچه بر هر زن و مرد در حال نماز واجب است، در غير نماز هم واجب است هر چند ناظر بيگانه باشد، بر زن جايز است صورت خود را در حال نماز به مقدار شستن وضو و نيز دو دست را تا مچ و دو پا را تا ساق باز بگذارد و نيز بايد عورتين خود را بپوشاند و افضل بين ناف تا زانو است.
پرسش و پاسخ
سوال 1: مگر خداوند به زنها نامحرم است كه زن گر چه در اتاق هفتم و در بسته و تاريك نماز بخواند، بايستي خود را بپوشاند؟
جواب: اولا فلسفه همه احكام الهي براي ما روشن نيست.
ثانیاً: شايد حكمت دستور الهي اين باشد كه اين بهترين حالت نزد خداوند است و با بهترين وضع نزد او حاضر شود و به عبادت بپردازد و يا اينكه خود، بهترين تمرين براي حجاب به شمار ميرود.
سوال 2: آيا پوشش زن در نماز بايد طوري باشد كه از هيچ طرف، بدن او ديده نشود؟
ج : از تمام اطراف بايد پوشش داشته باشد مگر جاهايي كه از قسمت پايين قابل ديدن باشد. فرضاً اگر زن بدون روسري و يا مقنعه نماز بخواند و طوري چادرش را روي صورتش بياورد كه زير گلويش ديده نشود ـ اگر چه در هنگام ركوع ممكن است از زير قابل ديدن باشد ـ اشكال ندارد و يا هنگامي كه بر سطح يا پنجرهاي ايستاده باشد بهطوری كه عورتش را نبيند،اگر در آنجا ناظري باشد، اقوي و احتیاط واجب پوشاندن آن از تحت است.
سوال 3: چنانچه زن هنگام نماز يا پس از آن در يابد برخي از اندامش كه پوشيدن آن لازم بوده، عريان مانده است، تكليفش چيست؟
ج: نمازش صحيح است و اگر در ميان نماز است، بايستي براي ادامه نماز آن را بپوشاند.
اگر چه احتياط واجب اعاده نماز است بعد از اتمام، مخصوصاً اگر پوشانيدن محل، به زمان زيادي نياز داشته باشد.
سوال 4: چنانچه مدتي با پوششي نماز خوانده است و بعد دريافته كه كافي نبوده (جهل بهحکم است)، تكليف چيست؟
ج: اگر احتمال بطلان نميداده تا اينكه تحقيق كند، قضا ندارد.
ستر مرد
مردان بايد عورتين خود را از مردان ديگر و ایضاً از محارم خود بپوشانند بهجز از همسران خود و پوشانيدن بقيه بدن از آنها واجب نيست15، لذا دكتر بودن از مستثنيات نيست و مردان بايد عورتين خود را از دكترها نيز بپوشانند مگر در مقام اضطرار.
ـ مردان بنابر احتياط مستحب بايد مواضعي را كه بهطور معتاد مردان ميپوشانند، از نامحرم بپوشانند خصوصاً اگر بدانند نامحرمي بهقصد لذت و ريبه به آنها نگاه ميكند كه پوشاندن آنها واجب ميباشد. ـ مرد بايد بالاتر از مچ و سينه و پاهاي خود را و مواضعي را كه معمولاً مردان ميپوشانند، از نامحرم كه ناظر بر آنهاست بپوشاند و پوشاندن مواضع ديگر مثل سر، صورت و دست لازم نيست.
ـ نپوشاندن هر جاي بدن بهقصد به حرام انداختن نامحرم حرام است.
ـ برهنه كردن بدن بهقصد لذت و ريبه در مقابل محارم و ديگران حرام است.
ـ لذا اگر مردي بازو و سينه و يا بدن خود را بهقصد آنكه نامحرمي به او نگاه بكند، باز بگذارد و يا پيراهن نازك بدن نما بپوشد بهقصد آنكه نامحرم به او نگاه كند، حرام است و بايد از آن اجتناب نمايد، لذا اگر لباس آستين كوتاه بپوشد نه بهقصد حرام انداختن ديگري اگر چه علم داشته باشد ديگري به حرام ميافتد بنابر احتياط مستحب، نبايد چنين لباسي بپوشد.
* اما در مورد بچهها، بچهها يا مميزند يا غير مميز:
ـ اگر بچهها مميز نيستند چه پسر و چه دختر پوشش از آنها واجب نيست حتي عورتين.
ـ اگر بچهها مميز هستند، مرد بايد عورتين خود را از آنها مطلقاً بپوشاند. پرسش و پاسخ
سوال : آيا خانمهای نامحرم ميتوانند براي مردان آمپول بزنند و يا فشار خون گرفته و يا عکسبرداری كنند؟
ج: اگر مستلزم لمس و يا نگاه به بدن مرد باشد، جايز نيست مگر در مقام اضطرار.
سوال: آيا پوشيدن مايو يا لباسهای زير كه حجم عورتين پيدا است لكن پوست بدن پيدا نيست، براي پوشش در مقابل ديگران كافي است؟
ج: اگر مفسدهاي بر آن مترتب نباشد، اشكالي ندارد.
سوال : پوشيدن پيراهني كه آستين آن بالاي آرنج ميباشد براي مردان چه صورتي دارد؟
ج : بر مردها پوشاندن بدن خود از ديدن زن نامحرم واجب نيست ولي اگر بداند كه در معرض ديد نامحرم قرار ميگيرد و نگاه ميكنند جهت تحرز از معاونت بر اثم بايد دستها تا مچ را بپوشاند. ستر زن از نامحرم
ـ پوشيدن بدن از نامحرم بالغ، سواي صورت و دستها، واجب است و صورت و دستها را نيز اگر دريابد كه با قصد لذت و ريبه نگاه ميكنند، پوشيدن آن واجب است.
ـ خانمها نميتوانند آستين خود را براي آمپول زدن و يا فشار خون و يا نبض گرفتن و غيره در مقابل نامحرم بالا بزنند، مگر در مقام اضطرار.
ستر زن از بچــه
ـ بچهها يا به سن تمييز رسيدهاند يا نرسيدهاند:
اگر به سن تميز نرسيده باشد، پوشيدن بدن حتي عورتين از او واجب نيست.
و اگر به سن تمييز رسيده باشد يا دختر است يا پسر:
اگر دختر باشد، خانمها بايد عورتين خود را بپوشانند. و اگر پسر باشد(محرم يا نامحرم) در صورتي كه مميز محرم باشد، پوشيدن عورتين براي خانمها لازم است و اگر نامحرم باشد، علاوه بر اينكه بر خانمها واجب است عورتين خود را از آنها بپوشانند، بنا بر احتياط واجب بايد تمام بدن خود، بهاستثنای وجه و كفين را از آنها بپوشانند.
*پوشيدن بدن از نامحرم غير بالغ، مميز بهجز قرص صورت و دستها تا مچ ـ بخصوص پسر بچهاي كه نزديك بلوغ است ـ واجب است. لذا در حمامهای عمومي در برخي از روستاها كه زنها پسر بچههاي مميز خود را همراه ميآورند، بايستي از اين كار جلوگيري شده و پوشش را رعايت كرد.
پرسـش و پاســخ
س1: گفته شد كه بايد زن از پسربچه مميز خود را بپوشاند، بفرماييد مميز بودن پسر بچه از چه راه و يا راههایی شناخته ميشود؟
ج: مطالبي كه بزرگترها ميفهمند و اطفال آنها را درك نميكنند اگرچه به حدي برسد كه آن مطالب را تشخيص بدهد، او را مميز ميگويند.
س2 : آيا شوهر خواهر و برادر شوهر همچون باقي نامحرماند و حكم خود پوشي از آنان نيز مانند ديگران است؟
ج : آنها مانند باقي نامحرماند و در حكم، با آنها تفاوتي ندارند و همانگونه كه زن از ديگر نامحرمان خود را حفظ ميكند، از آنان نيز خود را بايد حفظ كند؛ فرضاً نميتواند با پاي بدون جوراب عبور كند.
س3 : چنانچه نپوشاندن وجه و كفين، فسادي را براي زن در جامعه به بار آورد،آيا پوشاندن آن دو، واجب ميشود يا نه ؟
ج : در فرض سؤال واجب است.
س4 : كسي كه از روي احتياط كه مبادا نپوشيدن وجه و كفين فسادي را باعث ميشود، آن را بپوشاند، آيا امر مستحبي را بهجا آورده است يا نه؟
ج : احتياط خوبي انجام داده است.
س5 : آرايشگري كه زنها را آرايش ميكند و ميداند زن، خود را به نامحرم نشان ميدهد، چه حكمي دارد ؟
ج : اگر بهقصد نشان دادن به نامحرم او را آرايش ميكند، اعانت بر اثم است و حرام ولي اگر علم دارد و بدون قصد، عيبي ندارد.
س6 : آيا براي زن در عده رجعيه، حفظ حجاب از شوهر واجب است ؟
ج : ستر واجب نيست بلكه در روايات امر شده به خضاب و اكتحال و تزيين و اظهار زينت و تشويق زوج به رجوع.
س7 : آيا پوشيدن مانتو و شلواري كه حجم بدن و يا برجستگیهای آن را در مقابل نامحرم آشكار ميكند، جايز است ؟
ج : از جهت حجاب و ستر، كافي است ولي چنانچه پيدا بودن حجم يا برجستگیهای بدن باعث ريبه و مفسده باشد، بايد بپوشاند. (آيات عظام: امام، آیتالله گلپايگاني )
س8 : آيا خانمها ميتوانند بدون تحقيق كردن از وجود دكتر زن، نزد دكتر مرد بروند؟
ج : جايز نيست.(آيات عظام:امام،اراكي، گلپايگاني)
س9 : در شهر ما، هم دكتر زن هست و هم دكتر مرد، لكن دكتر مرد حاذقتر است ؛ آيا خانمها ميتوانند نزد دكتر مرد بروند؟
ج : در صورتي كه دكتر زن نتواند مداوا كند، اشكالي ندارد.(آيات عظام:امام،اراكي، گلپايگاني)
س10 : آيا نمايان بودن كف پا، روي پا، قوزك پا و يا پاشنه پا از مردان نامحرم جايز است؟
ج : جايز نيست. (استفتاء از آيات عظام:امام،اراكي، گلپايگاني)
* لذا خانمها نميتوانند با پاي بدون جوراب در مقابل نامحرم رفت و آمد كنند و يا با اين وضع براي خريد چيزي به مغازه نزديك بروند و يا اگر نامحرم در خانه است، بدون جوراب، در مقابل او ظاهر شوند؛ اگر چه نامحرم برادر شوهر، شوهر خواهر و يا فرد ديگري باشد.
س11 : اگر شخصي از دختري از بستگان خود خواستگاري كند و دختر قبول نكند ولي پس از آن هم يكديگر را ملاقات كنند، در صورتي كه آن پسر هنوز مجرد باشد، آيا دختر بايد بيشتر از حد واجب، حجاب را رعايت كند؟
ج : از هر كاري كه موجب مفسده و گناه ميشود، بايد پرهيز كرد.(آيات عظام:امام،اراكي، گلپايگاني)
بهعنوان نتيجه ميتوان گفت: نمايان بودن زير چانه، گردن، گوش، سينه، دستها تا بازو براي خانمها جايز نيست و بايد اين مواضع را از نامحرم بپوشانند. خانمها در منزل و يا اماكني كه نامحرم است، هنگام برداشتن چيزي از بلندي يا گرفتن چيزي از دست نامحرم و يا تعارف كردن ميوه و غيره به نامحرم و يا غذا خوردن در مقابل او و يا در هنگام خريد اجناس از مغازهها و يا هنگام حمل بار بايد كاملاً مراقب باشند زيرا احتمال عقب رفتن آستين و كنار رفتن پوشش دست، پا و ديگر اعضا زياد است.
انواع لباسهای زينتي
الف : زنان
در حجاب اسلامي، نوع لباس و رنگ آن تفاوت نميكند بلكه پوشاندن تمام بدن غير از صورت و دستها تا مچ است. پوشيدن لباسهای زينتي هرچند بدن آشكار نباشد، جايز نيست ؛ لذا براي زنان، پوشانيدن موهاي مصنوعي و زینتهای مصنوعي مثل دستبند، گردنبند نيز لازم است. البته در غير حال نماز، در مقابل نامحرم؛ ولي در حال نماز پوشاندن آنها لازم نيست.
پرسش و پاسخ
س1 : آيا براي زنان پوشيدن كفش صدادار، بهطوری كه موقع راه رفتن، صداي آن را نامحرم بشنود، اشكال دارد؟
ج : در صورتي كه مفسدهاي بر آن مترتب شود، اجتناب از آن لازم است.
س2 : اگر خانمي بداند نامحرمي با قصد لذت و ريبه به دست و صورت او نگاه ميكند ـ اگرچه وجه و كفين او زينت نداشته باشد ـ آيا پوشاندن آنها لازم است؟
ج : بله، بايد اين دو موضع را از نامحرم بپوشاند.
*لذا رفتن به مكاني كه زن ميداند نامحرم بهقصد لذت به او نگاه ميكند، جايز نيست.
س3 : مراد از زينت چيست؟
ج : هر چيزي كه عرفا زينت محسوب گردد، به آن زينت گويند.
س4 : آرايش كردن خانمها در بيرون از خانه و يا محل كار يا درس چه صورتي دارد؟
ج : آیتالله اراكي: بر زن واجب است، زينت خود را از نامحرم بپوشاند.
ـ آیتالله گلپايگاني: جايز نيست.
ـ آیتالله خامنهاي: اصل آرايش اشكال ندارد ولي واجب است در برابر نامحرم بپوشاند.
س5 : اگر بانوان سرمه را نه براي زينت بلكه به خاطر فوايدي كه از نظر طبي در آن وجود دارد، بزنند آيا در مقابل نامحرم در اين صورت بايد بپوشانند؟
ج : اگر عرفا زينت محسوب شود بايد بپوشاند، قصد زينت داشته باشد يا نداشته باشد. (استفتاء آيات عظام: امام، اراكي، گلپايگاني)
س6 : آيا شرعاً زني كه مشخص است ابروانش را برداشته، براي رعايت اصول حجاب كامل، حتماً بايد آن را بپوشاند يا ميتواند آن را نمايان كند.
ج : بايد بپوشاند.
س7 : آيا بند انداختن صورت براي خانمها زينت محسوب ميشود؟
ج : امام و آیتالله گلپايگاني: بله! زينت است و بايد از نامحرم بپوشاند.
ـ آیتالله اراكي: در صورتي كه عرفا زينت باشد، پوشيدن آن از نامحرم واجب است.
* لذا خانمها ميتوانند همان قسمتي از صورت يا دست را كه زينت كردهاند، بپوشانند و پوشاندن بقيه صورت واجب نيست، البته بنا به نظر آیتالله گلپايگاني، بنا بر احتياط واجب، وجه و كفين بايد از نامحرم پوشيده شود چه زينت داشته باشد، چه نداشته باشد. پس داشتن النگو، دستبند، انگشتر، بلند كردن ناخن، لاك زدن، حنا گرفتن و بعضي ساعتهای مچي كه براي زينت استفاده ميشود، پوشيدن بعضي دستکشهای توري براي زينت، همگي از زینتهای دست به شمار ميآيد و بايد آنها را از نامحرم بپوشاند كه در مسئله پوشش فرقي بين نامحرمها نيست؛ چه فاميل نزديك و چه غريبه، خانمها بايد در مجالس و میهمانیهای فاميل و يا غير آن وجه و كفين خود را بپوشانند و يا از زينت كردن آن پرهيز كنند.
س8 : خانمي هستم كه حلقه ازدواج خود را نه براي زينت بلكه براي يادگاري و وفاداري به شوهرم دست كردهام آيا پوشاندن آن از نامحرم واجب است؟
ج : به دست كردن هرگونه حلقهاي زينت محسوب ميشود و پوشاندن آن از نامحرم واجب است. (استفتاء از آيات عظام: امام، اراكي، گلپايگاني)
س9 : آيا فرقي بين آرايش كردن هست؟ و اگر كسي بسيار بد زينت كرد، بايد از نامحرم پوشيده شود؟
ج : زينت كردن به زشتي و زيبايي نيست هر چه كه عرفا به آن زينت گويند، بايد از نامحرم پوشاند. (استفتاء از آيات عظام: امام، اراكي، گلپايگاني)
س10 : آيا عطر زدن و يا خوشبو كردن بهوسیله مواد و مايعات ديگر، براي آقايان و خانمها در صورتي كه بوي آن به مشام نامحرم برسد، اشكال دارد؟
ج : عطر زدن اشكالي ندارد ولي اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحريك باشد، جايز نيست.
ـ البته بنا به نظر آیتالله گلپايگاني اگر بهقصد جلب توجه نامحرم باشد، اشكال دارد.
س11 : آرايش كردن زن براي غير همسر در بعضي مجالس زنانه مثل عروسي چه حكمي دارد؟
ج : در صورتي كه نامحرم او را نبيند، اشكالي ندارد.(استفتاء از آيات عظام: امام، اراكي، گلپايگاني)
س12 : پوشاندن زينت و زيورهاي صورت و دست در نماز در جايي كه نامحرم نيست، آيا لازم است؟
ج : واجب نيست.
س13 : در جايي كه نامحرم بهقصد ريبه و تلذذ به زن نگاه كند و يا صورت و دستهایش زينت دارد، اگر صورت و دستها را نپوشيده با همان حال نماز بخواند چه حكمي دارد؟
ج : اگر چهکار حرامي انجام داده ولي نمازش صحيح است.
ب : مردان
1ـ طلا 2ـ حرير 3ـ ابريشم
1ـ طــلا
پوشيدن لباس طلا بافت براي مرد حرام است و نماز با آن باطل است ولي براي زن در هر حال اشكالي ندارد لذا به دست كردن حلقه طلا يا به گردن انداختن آن و يا ساعت و دگمه، عينك طلا و يا هر چيز زينتي ديگر كه طلا باشد، جايز نيست.
ـ طلاي سفيد حكم طلاي زرد را ندارد، پوشيدن آن براي مرد اشكالي ندارد مگر آنكه همان طلاي زرد باشد كه رنگ آن تغيير كرده باشد.
ـ مسئله زينت كردن به مطلا، در صورتي كه صدق طلا بر آن نشود، اشكال ندارد.
ـ اگر چيزي ممزوج از طلاي زرد و فلز ديگري باشد، اگر طلاي زرد در آن حل شده باشد بهطوری كه طلاي زرد بر آن صدق نكند، حكم طلاي زرد را ندارد.
ـ اگر مردي شك كند كه چيزي از جنس طلاست يا نه، استفاده كردن از آن براي او اشكال ندارد.
ـ اگر مردي نداند كه انگشتر يا لباسش از طلاست و با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است اما اگر فراموش كند اين مسئله را و با آن نماز بخواند، بنابر احتياط واجب نمازش باطل است.
ـ محكم كردن دندانها با طلا و پر كردن با طلا بلكه روكش طلا به آنها نمودن و يا از طلا دندان مصنوعي گذاشتن در نماز بلكه در غير نماز هم اشكال ندارد اما در مورد دندانهایی مثل ثنايا كه پيدا هستند اگر قصد تزيين و زيبايي شود، خالي از اشكال نيست و بنا بر احتياط واجب بايد از آن اجتناب شود و همچنين قاب ساعت را از طلا قرار دادن و همراه داشتن آن در نماز، اشكالي ندارد ولي اگر زنجير ساعت از طلا باشد و آن را به گردن و يا به لباس بياويزد، نماز خواندن با آن مشكل است بر خلاف آنكه آويزان نباشد اگر چه همراه نمازگزار در جيبش باشد، كه اشكالي ندارد.
س1 : انگشتر طلا در نماز در دست مرد چه صورتي دارد؟
ج : حرام است ولي حرام نيست همراه داشتن طلا در نماز چه سكه دار باشد يا نباشد.
2ـ حرير
س 2: اگر لباس نمازگزار حرير باشد چه صورتي دارد؟
ج : از براي مردان، حرام و مبطل نماز است در صورتي كه پهناي آن از چهار انگشت زياده باشد و اما براي زنان مباح و جايز است چه در نماز و چه در غير نماز.
ـ چيزي كه نماز در آن تمام نميشود مانند بند شلوار و عرقچين بنابر احتياط واجب نبايد از حرير خالص باشد.
3ـ ابريشم
ـ لباس مردان، ابريشم خالص نباشد. حتي پوشيدن آن براي آنان در غير نماز هم جايز نيست اگرچه بنابر احتياط واجب، بهتنهایی با آن نشود نماز خواند، مثل بند شلوار و كلاه و مقصود از ابريشم آن است كه شامل پيله هم ميشود و براي زنان حتي در نماز و براي مردان در ضرورت و در جنگ جايز است.
ـ اگر تمامي يا نيمي از آستر لباس از ابريشم خالص باشد، پوشيدن آن براي مرد جايز نيست.
ـ آنچه بر مردان حرام است، خصوص پوشيدن ابريشم است، فرش كردن و روي آن سوار شدن و خود را به آن پيچيدن يعني در وقت خواب، زير آن رفتن مانعي ندارد و دكمه لباس و نشانههاي آن و نخها و قیطانهایی كه در لباس قرار داده ميشود، از ابريشم باشد، اشكال ندارد كما اينكه دستمال روي جراحات و دمل گونهها و پارچهاي كه مسلوس البول است (از آن جهت نگهداري بول استفاده ميكنند) از ابريشم باشد، اشكالي ندارد، بلكه وصله زدن لباس و حاشيه دوزي آن با ابريشم در صورتي كه آن قدر زياد باشد كه پوشيدن حرير به آن صدق كند، اشكال ندارد، اگرچه در حاشيه دوزي احتياط اين است كه از اين مقدار بيشتر نباشد.
ـ آنچه حرام است، پوشيدن ابريشم محض است، لذا پوشيدن ابريشمي كه با چيزي مخلوط است، اشكال ندارد و معيار آن است كه عرفا ممزوج بودن صدق كند كه از خالص بودن به در آيد اگر چه آن چيز يك درهم باشد و آن غير ابريشم بايد چیزی باشد كه نماز در آن صحيح است بنابراين کفایت نمیکند كه با پشم و كرك حيوان حرام گوشت، مخلوط باشد؛ اگرچه مخلوط بودن با اینها براي رفع حرمت پوشيدن،كفايت ميكند، البته پوشيدن لباسي كه از تابيده ابريشم و طلا بافته شده، حرام است همانگونه كه نماز در آن صحيح نيست.
ـ اگر شك كند كه چيزي ابريشم است يا غير ابريشم، پوشيدن و نماز با آن جايز است و چيزي به نام شعري براي كسي كه حقيقت آن را نميداند از قبيل آن است كه در ابريشم بودن شك دارد پس نماز با آن جايز است و همچنين است اگر شك كند كه ابريشم خالص است يا با چيزي مخلوط است، ميتواند با آن نماز بخواند هر چند احتياط آن است كه از آن اجتناب نمايد.
ـ پوشيدن ابريشم براي بچه، اشكال ندارد، لذا اگر ولي به بچه ابريشم پوشاند حرام نيست و بعيد نيست كه نماز بچه در لباس ابريشمي صحيح باشد.
ـ اگر دستمال ابريشمي و مانند آن در جيب مرد باشد حرام نيست و نماز را باطل نميكند.
ـ در حال اضطرار و ناچاري، پوشيدن لباس ابريشمي خالص و طلا بافت و لباس غصبي و يا لباسي كه از مردار است، مانعي ندارد و ميتواند با آن نماز بخواند.
* مذاهب اتفاق نظر دارند كه پوشيدن ابريشم و طلا براي مردان حرام و براي زنان جايز است زيرا پيامبر اكرم( صلي الله عليه وآله )فرمودند: لباس طلا و حرير براي مردان امتم حرام و براي زنان آنها حلال است.
اماميه: خواندن نماز با ابريشم خالص يا لباس طلادار مانند كمربند، كلاه، جوراب و انگشتر طلا براي مردان صحيح نيست ولي در حال جنگ يا در حال بيماري اگر با آن نماز بخوانند، جايز است.
شافعيه: اگر مردي با لباس حرير يا روي فرش حرير نماز گذارد، حرام است ولي نمازش صحيح است.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید