قرآن كريم:
1 – (وَ عَلَي الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ(217)).
"... و به عهده صاحب فرزند (يعني پدر) است كه خوراك و لباس مادر را در حد متعارف بدهد."
2 – (لِيُنفِقْ ذُو سَعَةٍ مِن سَعَتِهِ وَمَن قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ(218)).
"تا مرد دارا به وسعت و فراوانی به زن نفقه دهد و كسي كه تنگدست باشد از هر چه خدا به او داده نفقه دهد.."
3 – (الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَي بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوامِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ(219)).
"مردان از آن جهت كه خدا بعضي را بر بعضي برتري داده است و از آن جهت كه از مال خود نفقه ميدهند بر زنان تسلط دارند. پس زنان شایسته، فرمانبردارند و در غيبت مردان حافظ حقوق شوهران ميباشند و آنچه را خدا به حفظ آن امر فرموده نگه ميدارند..."
4 – (فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ(220)).
"يا با معروف نگاهش دار يا با نيكي رهايش كن."
از اين آيات چنين به دست ميآيد كه دادن نفقه براي خانواده(همسر و فرزندان) بر حسب نياز و شایستگی ايشان و در حدي که انفاق نيكي باشد و عرف آن را امري پذيرفته و مطلوب بداند، واجب است. از اين رو شايسته است در انفاق به سطح خانواده نگریسته شود(221) ولي بايد وضع مرد را هم در نظر داشت واو را بيش از تواناييش مكلّف نكرد(222) پس اگر مردي توانگر است بايد خانواده خود را در توانگریاش شريك گرداند و با گشاده دستي به آنها نفقه دهد، درحالیکه اگر در آمدي محدود داشته باشد بايد از آنچه كه خدا به او داده انفاق كند.
و حق اداره خانه و قيمومت زن به مرد داده شده است، زيرا - غالباً -حكمت بيشتري دارد و از مال خود نفقه ميدهد، و بدین ترتيب مرد مناسب همان مردي است كه بهتر بتواند خانواده را اداره كند و بهتر بديشان نفقه دهد، وزن مناسب نيز، زني است كه فرمانبردار مرد باشد و حافظ حقوق همسرش و حافظ اموال و فرزندان او باشد. ابزار سلطه بر خانواده به مرد داده شده است و در آغاز با پند دادن و سپس ترك خوابگاه و بستر و سپس زدن (با مسواک).(223)
و از آخرين آيه (224) چنين به دست ميآيد كه عدم اداره نيكوي خانه،يعني عدم نگهداري از زن به شيوه معروف و نيكو، شوهر را در معرض مجازات به از دست دادن همسر خود قرار ميدهد، چه در صورت امتناع مرد از انفاق كردن بر همسرش و ضرر رساندن به او،حاكم شرع مبادرت به جدا نمودن اين دو از يكديگر ميورزد.
حديث شريف:
1 - از ابو بصير به نقل از امام باقر علیهالسلام نقل است كه فرمود: "اگر مرد، زني داشته باشد و جامهای به او ندهد كه بدن خويش بدان بپوشاند و به او چندان خوراك ندهد كه بهطور طبيعي زندگي كند،امام ميتواند آن دو را از هم جدا كند."(225)
2 - عياشي از ابوالقاسم فارسي روايت كرده كه گفته به حضرت رضا علیهالسلام عرض نمودم قربانت گردم خداوند در كتابش ميفرمايد: (فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ). مفهوم اين آيه چيست؟
حضرت علیهالسلام فرمود: (فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ) يعني آزار ندادن، و انفاق كردن و (تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ) يعني طلاق بر اساس آنچه قرآن مقرر کرده است.(226)
3 - سعيد بن جبير به نقل از ابن عباس ميگويد: پیامبر صلی الله عليه واله فرموده است: "هر كه به بازار در آيد و هدیهای براي خانوادهاش بخرد همچون كسي است كه صدقهاي به قومي نيازمند رسانده است،و هدیه را نخست به دختران بدهد و سپس به پسران، پس هر که دخترش را شاد كند گويي كه اسيري از فرزندان اسماعيل آزاد کرده است."(227)
4 - سكوني از امام صادق علیهالسلام نقل ميكند كه پیامبر صلی الله عليه واله فرموده است: "هر زني كه بدون اجازه شوهرش از خانه بيرون رود، تا زمانی که باز گردد نفقهاي براي او تعلق نميگيرد."(228)
5 - ابن اسنان به نقل از امام صادق علیهالسلام درباره مردي روايت میکند که زن حامله خود را طلاق داده است؟
حضرت علیهالسلام فرموده: "مهلت آن زن (عِدّه طلاق) تا هنگامی است كه وضع حمل كند، و تا آن زمان، مرد بايد نفقه زن را بپردازد."(229)
6 - زراره از امام باقر علیهالسلام نقل ميكند كه فرموده: "زن سه طلاقه، نفقهاي بر مرد خود ندارد و نفقه به زني تعلق ميگيرد كه مردش ميتواند (در عدّه طلاق) به او رجوع كند."(230)
تفصيل احكام:
نفقه همسر غير ناشزه، و مُطَلَّقه رجعي، و مُطَلَّقه حامله بدین شرح واجب است:
1 - در مقدار نفقه به سطح اجتماعي زن و شوهر نگريسته میشود پس توانگر با تهيدست، و عزیز زاده با جز او متفاوت است و در هريك از اینها عرف، ملاك است.
2 - مرد، سرپرست خانه است و اوست كه چگونگي نفقه را برحسب مصلحت خانواده مشخص ميكند؛ اموري همچون موقعیت خانه، چگونگي خانه، نوع خوراك و چگونگی جامه، اوقات مسافرت و نظایر آن. بهتر آن است كه در اين موارد با همسر و فرزندان رايزني و مشورت كند و جایز نيست در رفتار خانوادگي از مرز معروف و رفتار پسنديده تجاوز نمايد.
3 - در وجوب نفقه، تمكين شرط است، پس اگر همسر، ناشزه و سركش باشد نفقهاي براي او تعلق نميگيرد، چنان كه بدون اجازه شوهر به مسافرتي غير واجب و غیرضروری رود.
4 - زن متعه، نفقهاي ندارد ونيز زني كه طلاق بائن گرفته و حامله نيست نفقه اي نخواهد داشت، اما زن مطلقه رجعي تا پايان مدت عده، نفقه دريافت ميكند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید