يكم :
هر پسري بر اساس سليقه، طرز نگرش،اعتقادات،وضعيت اقتصادي، احساسات، و تفكر خود به دنبال همسر میگردد.
دوم :
در بين پسرها هم مثل دختران پراكندگي و تفاوت گستردهای وجود دارد، يعني هر پسري بر اساس مواردي كه در بند يك برشمرديم ، دیدگاههای مختلفي براي انتخاب همسر دارد.
سوم:
البته دخترها هم متفاوتاند و ايده آلهایشان در زندگي و توقعاتشان از همسرشان متفاوت هست.
چهارم :
با توجه به موارد بالا هر دختري نمیتواند براي هر پسري ايده آل باشد و بهعکس
مثلاً: براي يك پسر مذهبي ، دختري كه آرايش میکند و بيرون از منزل میآید مطلوب نيست. و براي دختر مذهبي نيز پسري كه با دختران بگو و بخند دارد مطلوب نيست.
حالا بر اساس اين مقدمه من در ذيل با طرح سؤالاتی، مشخصات دختراني كه بهراحتی میتوانند خواستگار پيدا كنند را قيد میکنم. البته اين مشخصات متفاوت و گاه متضاد هم هستند، ليكن چون آقایان هم متفاوت و گاه متضاد يكديگر فكر میکنند. هر كسي بنا به نگرش و معيارهاي خودش همسر انتخاب میکند.
نكته مهم و بديهي این است : آقايوني هم كه میخواهند مورد توجه خانمها باشند نياز هست مشخصات مورد نظر خانمها را داشته باشند كه در بعضي موارد مشابه همين فهرست ذيل است.
قبلاً گفته بودم كه دختر خانمها نبايد در قضيه ازدواج منفعل باشند، بلكه بايد فعال و اكتيو باشند، و بهجای اينكه آنها دنبال مرد ايده آل بگردند، اين آقايون باشند كه آرزومند ازدواج با آنها باشند.
دختر خانمها بر اساس پاسخي كه به سؤالات ذيل میدهند، مورد توجه گروههای خاصي از آقايون جهت ازدواج قرار گيرند. (من براي سهولت، در اينجا پارامتر تأثیر گذار زيبايي را ثابت فرض میگیرم)
1 – آيا دختر خانم تحصيلات دانشگاهي دارد؟
2 – آيا دختر خانم علاوه بر تحصيلات دانشگاهي تخصص و مهارت كاربردي هم در زمينه رشته تحصيلي خود دارد؟
3 - آيا دختر خانم شوخ طبع ، طناز و پرتحرك و پرانرژي است؟
4 – آيا دختر خانم از نظر اقتصادي، شغلي يا در آمدي يا هنري دارد، تا بتواند به اقتصاد خانواده كمك كند؟
5 – آيا خانواده دختر التزامهای لازم جهت حمایتهای اقتصادي در موارد خاص به داماد میدهند؟
6 – آيا دختر خانم تقيدات مذهبي بالايي دارد، و آنچه كه يك پسر مذهبي در نظر دارد رعايت میکند؟
7 – آيا دختر خانم افكار روشنفكري ، بیانها و استدلالهای جالب دارد؟
8 – آيا دختر خانم اجتماعي هست؟ به میهمانیها میرود؟ به اجتماعات خاص فرهنگي ، فرهنگسراها تشريف میبرند؟
9 – آيا دختر مذهبي در محیطهای مذهبي ، مجالس سخنراني، ادعيه ، زیارتگاهها، عزاها ، عروسیها تشريف میبرند؟
10 - آيا دختران در ارتباط با آقا پسرها مهارتهای متناسب را دارند؟ ( نه تسليم ، نه طرد، نه بیتفاوتی، نه احساسي و ....، بلكه رويكرد عقلاني مناسب نسبت به درخواست ارتباط آقايان= توضيحش مقاله ديگري میطلبد)
11 - آيا دختران فعالیتهایی چون کلاسهای آموزشي زبان، كامپيوتر و ... دارند؟ آيا دختران به ورزش و باشگاه علاقهمند هستند و فعاليت میکنند؟
12 – فعالیتهای فوق برنامه دختران در انجمنها ، جلسات، گروهها و .... حساب شده است؟
13 – آيا دختران نسبت به كاهش نااميدي،افسردگي، خشم، بدبيني ، احساساتي انفجاري و ... اقدام مؤثری انجام دادهاند؟
14 – آيا دختران فعالیتهای هنري دارند؟ فعاليت گلدوزي ، خياطي، نقاشي، موسيقي، آرايشگري و ...؟
15 – آيا دختران وبلاگ فعال و معتدلي دارند؟ آيا به وبلاگ ديگران بهطور متعادل سر میزنند و نظرات منطقي و غیراحساسی میدهند؟
16 – آيا دختران دل و دماغ براي گردش ،سینما، پارك، تفريح ، موزه و ساير محیطهای عمومي دارند؟
17 – آيا وجهه دختران در محيط فاميل، همسايگان، محله ، دانشگاه متعادل و قوي هست؟
18 – آيا دختران از طريق دوستانشان ، فاميلشان سعي میکنند پسران مناسب را بررسي كنند و تمايلات خود را در خصوص موارد مناسب به مرتبطین پسر بگويند؟
19 - آيا دختران وضعيت ظاهري خود را اعم از لباس ،كفش ، كيف و پوشش خود را تميز و مرتب حفظ میکنند؟ تا چه اندازه سليقه به خرج میدهند؟ آيا بهسادگی بيشتر اهميت میدهند يا به تجمل؟
20 - ميزان آموختههای دختران در زمینههای مذهبي ، روانشناسي، سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي ، جامعه شناسي و تجربههای فردي آنها در هر مورد چقدر است؟ و آيا سعي میکنند در زمینههای مختلف بهروز باشند؟
21 - آيا دختران توجه دارند هر پسري ، مادر دارد،خواهر دارد و وابستگاني كه میتوانند بالقوه پلي براي همسرگزيني باشند؟
22 – آيا دختران در فعالیتهای مدرسه و دانشگاه سهم رهبري و ليدري دارند؟ آيا اجتماعي هستند؟ آيا داوطلبانه وظايفي را در کلاسها به عهده میگیرند؟ كنفرانس میدهند؟
23 – دختران در محيط منزل تا چه ميزان در فعالیتها خانه كمك میکنند؟ به هنگام میهمانیها چقدر پرجنبوجوش هستند؟ آيا براي كمك به ديگران پیشقدم هستند؟ آيا پختگي لازم در انجام وظايف را میتوان در حركات آنها ديد؟
24 – دختران چقدر شعر حفظند؟ چقدر متن ادبي بلد هستند؟ چقدر ارائه نظر میکنند؟ و چه ميزان اعتماد به نفس خود را به ديگران ديكته میکنند؟
25 – متانت ، افتادگي ، صبوري و نجابت دختران در ارتباط با ديگران چگونه تبلور میکند؟
26 – نوع راه رفتن دختران در محیطهای عمومي چگونه است؟ آيا آرام و متين حركت میکنند؟ آيا تند و باانرژی حركت میکنند؟ آيا بیهدف و با تأنی حركت میکنند؟ آيا با حالتي قوز كرده و گامهای خسته حركت میکنند؟ آيا هنگام حركت نگاهشان همه جا در حركت هست؟ آيا عمق و صلابت نگاهشان ثابت و نامشخص هست؟
27 - رابطه دختران با مادران ، پدران ،برادران و خواهران و دوستانشان چگونه است؟ آيا همواره بستگان دختران از آنها به خاطر خوب بودنشان تعريف میکنند؟ آيا هر وقت ياد دختر يا خواهرشان میافتند، براي او آرزوي بهترینها را میکنند و در جمع و خلوت خدا را به اين خاطر شكر میکنند؟
28 – دختران تا چه اندازه ذاتاً اصيل هستند و رفتارهايشان خالص هست و در خلوت و خانواده هم همان كارهايي را میکنند كه در جمع و گروه انجام میدهند؟
29 – دختران چقدر در كنترل خشم، پرخاشگري ، غم، نگراني، اضطراب و ... موفق بودهاند و شخصيت باثباتی از خود را به نمايش گذاشتهاند؟
30 – دختران تا چه ميزان در كارهاي عامالمنفعه شركت میکنند؟ به عيادت بيماران میروند؟ به خانه سالمندان سر میزنند؟ به ايتام كمك میکنند؟ يا .....
31 – دختران تا چه اندازه خود را از دسترسي غیرمجاز پسران حفظ کردهاند؟ و نگران فاش شدن ارتباطات قبلي خود نيستند؟ و تا چه اندازه میتوانند پاك بودن خود را بهعنوان يك قدرت و اعتماد به نفس با خود همراه داشته باشند؟
32 – دختران تا چه اندازه در كسب مهارتهای ارتباطي، مهارتهای زندگي و شناخت ابعاد خانواده تلاش کردهاند؟
33 – دختران تا چه اندازه صبور و اميدوار بوده و جهت انتخاب همسر خویشتندار بودهاند و عجله نکردهاند؟
34 – دختران تا چه اندازه براي يافتن همسر مناسب با متخصصين روانشناس و مشاوران خانواده صبحت کردهاند و برنامه ریختهاند؟
35 – دختران تا چه ميزان در جلسات خواستگاري به اين موضوع اشاره کردهاند كه از نظر اقتصادي كم توقعاند، و از نظر مالي میتوانند كمك كنند؟ يا نگرانیهای احتمالي همسر آیندهشان را در زمینههای مختلف كم كنند(بر اساس توانمندیهای فردي كه دارند)؟
36 – دختران چقدر مهارت دارند تا ازدواج را به سنين بالا حواله نكنند؟ آيا دختران تحصيلات، شغل و ... را بر انتخاب همسر ترجيح میدهند؟
37 – آيا دختران توقعاتشان از همسر آينده واقعي هست و بهراحتی میتوانند دست به انتخاب بزنند؟ آيا دختران باکمال گرايي ، پسران را به هر بهانهای رد نمیکنند؟
38 – آيا دختران تحت تأثیر محيط و مقایسههایی كه با ساير دختران دارند، براي شوهر احتمالي خود هر روز يك خصوصيت جديد در نظر نمیگیرند؟
39 – آيا دختران خود را « حتي بدون داشتن همسر» میتوانند بهعنوان يك انسان كامل بپذيرند و از زندگي لذت ببرند، يا همه زندگي خود را خلاصه کردهاند در شخص ديگري به نام همسر؟
40 - آيا دختران در انتخاب همسر به مبدأ آفرينش اعتقاد دارند و با توكل به او بهراحتی اقدام میکنند، يا بار اضطراب همه انتخاب را بهصورت مضاعف بر دوش خود حس میکنند؟
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید