محيط خانواده
کم توجهي والدين به تربيت ديني فرزندان، به ويژه در کودکي و نوجواني، نقش مهمي در بي اعتقادي جوانان به امور ديني دارد. اگر کودک در محيطي رشد کند که اعضاي آن به مسائل ديني و عبادي بي اعتنا هستند و خود را در قبال آن مسئول نميدانند، بي شک، اين کودک نيز در جواني و بزرگسالي از مذهب و عبادت، گريزان خواهد بود. والدين بايد تربيت درست و اسلامي فرزندشان را از دوران کودکي آغاز کنند و راهنماي خوبي براي دوران نوجواني و جواني فرزندشان باشند؛ زيرا در بزرگسالي، شخصيت فرد بهطور کامل شکل گرفته و تغيير و اصلاح آن، کاري بس دشوار است. به تعبير سعدي:
هرکه در خُردياش ادب نکنند
در بزرگي، فلاح از او برخاست
چوب تَر را چنانچه خواهي، پيچ
نشود خشک جز به آتش، راست
حضرت علي عليه السلام در نامهاي به فرزند بزرگوارش، امام حسن مجتبي عليه السلام ميفرمايد: «پيش از آنکه دلت سخت و عقلت گرفتار شود، به تربيت تو پرداختم.» صفحه دل کودک در آغاز تولد، پاک و سفيد است. روش هاي خوب و بد تربيت والدين در سال هاي پس از تولد، بر اين صفحه سفيد نقش ميبندد. هنگاميکه فرزند به دوران نوجواني و جواني رسيد، آثار خوب و بد تربيت کودکي او در شخصيت فرد ديده ميشود. ازاينرو، پيامبر خدا صلیالله فرمود: «فرزندانتان را گرامي بداريد و آنها را خوب تربيت کنيد».
گاهي برخي خانواده هاي ديندار، ارزشها و باورهاي خود را با خشونت و زور به جوان تحميل ميکنند که اين روش نادرست، سبب فرار و دوري جوان از باورهاي ديني و افزايش فاصله ميان او و والدينش ميشود. براي پرورش درست و اصولي نوجوان و جوان، بايد از نقطه اي آغاز کنيم که جوان علاقه مند است و بهگونهای عمل کنيم که او در تربيت خود، احساس اجبار و تحميل عقيده نکند.
پيام متن:
1. براي اينکه جواناني ديندار داشته باشيم، بايد از دوران کودکي، در تربيت درست و سالم آنان بکوشيم.
2. بهکارگیری اجبار و خشونت در تربيت ديني فرزندان، نتيجه معکوس ميدهد و آنان را از مذهب گريزان ميکند.
دوستان جوان
جواني، ابتداي ورود به زندگي اجتماعي است. جوان براي رسيدن به استقلال بيشتر که يکي از ويژگي هاي اين دوران است، از خانواده دور ميشود و به دوستان خود روي مي آورد. در اين ميان، تأثير دوستان ميتواند بيش از نقش خانواده باشد. يک دوست بد و فاسد ميان دوستان خوب، همچون ميوه پوسيده اي است که ميان ميوه هاي سالم جعبه اي قرار دارد. همانگونه که اين ميوه پوسيده ميتواند ميوه هاي زيادي را بر اثر گذر زمان خراب کند، دوست بد نيز ميتواند افراد بسياري را مانند خود فاسد سازد. امام علي عليه السلام ميفرمايد: «کسي که ناسنجيده با ديگران پيمان دوستي ميبندد، ناچار بايد به رفاقت اشرار و افراد فاسد تن در دهد».
مؤثرترین عامل در شکلدهي شخصيت انسان، پس از اراده و تصميم خود فرد، دوستان و معاشران او هستند. انسان، بخش بزرگي از باورها و ويژگيهاي اخلاقي خود را از دوستان و همنشينانش فراميگيرد. از علي عليه السلام دراینباره نقل است:
هرگاه امر کسي بر شما مشتبه شد و دين او را تشخيص نداديد، به دوستانش نظر کنيد. اگر اهل دين بودند، او نيز پيرو دين خداست و اگر بر دين خدا نبودند، پس او نيز نصيب و بهره اي از دين خدا ندارد.
اين سخن، همان حقيقتي است که اينگونه به زبان شعر درآمده است:
تو اول بگو با کيان زيستي
پس آنگه بگويم که تو کيستي
بنابراين، جوانان بايد در انتخاب دوست و همنشين خود بسيار دقت کنند و کساني را به دوستي برگزينند که ايماني پاک و انديشه اي سالم دارند. دوست خوب و شايسته، انسان را به داشتن شخصيتي سالم و عملکردي درست فراميخواند. همچنين «از دست دادن اينگونه دوستان، سبب غربت و تنهايي انسان ميشود» و «نشان دهنده ناتواني فرد در نگهداري دوست خوب است».
پيام متن:
1.پس از اراده فرد، دوستان او در شکلدهي شخصيت وي نقش مهمي دارند.
2.دوستان خوب، انسان را به رفتار و عملکردي درست فراميخوانند.
3.از دست دادن دوستان خوب، نشان دهنده ناتواني فرد و موجب غربت و تنهايي اوست.
تکريم جوان
اسلام درباره بزرگ شمردن شخصيت فرزندان و جوانان و احترام گذاشتن به آنان، راهکارهايي ارائه داده است که عمل به آنها، تربيت صحيح اسلامي را در پي خواهد داشت. پيامبر گرامي اسلام، فرزند را در طول هفت سال سوم زندگي، وزير و مشاور ميخواند.
از اين سخن درمي يابيم هنگامي که فرزند به سن تکليف رسيد، ديگر نبايد با او برخورد کودکانه کرد، بلکه او جوان پرشور و پرتواني است که در کارها ميتوان با او مشورت کرد. اين کار براي رشد شخصيت جوان و سهيم کردن او در امور زندگي و جامعه، لازم است. اگر بزرگي و احترام جوان حفظ شود، هرگز گرفتار عقده خودکمبینی نخواهد شد و بهسادگی در دام افراد منحرف گرفتار نخواهد آمد.
بنابراين، کساني که به سعادت جوانان علاقه مندند و براي تحقق تربيت شايسته آنان ميکوشند، وقتي خطا و لغزشي از جوانان خود ديدند، بايد پنهاني و دور از چشم ديگران و در کمال ادب و احترام، اشتباه آنها را يادآور شوند، بهگونهای که احساس توهين و تحقير نکنند. رسول خدا صلیالله هرگاه ميخواست اشتباه فردي را تذکر دهد، با کنايه و خطاب به جمع، خطا بودن کار فرد را گوشزد ميکرد.
اطرافيان و مربيان جوان بايد بدانند که جوان، دوره ويژه و حساسي را ميگذراند و دانش و تجربه او اندک و ناچيز است. پس نبايد در برابر اشتباه ها و کوتاهي هاي نوجوان، با تضعيف شخصيت و سرزنش هاي بيحد، او را از صحنه فعاليتهاي اجتماعي و مذهبي بيرون رانند. در اين صورت، او بااحساس حقارت، خود را ضعيف و آسيب پذير ميبيند و بهجای حل مشکلات، تن به خواري و پستي ميدهد و با گرفتار شدن در دام گروه هاي فاسد، خود را به ناپاکيها آلوده ميسازد. روزهاي جواني، بهترين دوران سازندگي شخصيت جوان است. ازاينرو، اگر احترام واقعي جوانان حفظ شود و آنها را بهعنوان عنصري مفيد و مؤثر در امور جامعه به کار گيرند، زمينه همکاريهاي دوستانه و روبه رشد آنها نيز فراهم ميشود.
پيام متن:
1.فرزندان در طول هفت سال سوم زندگي، وزير و مشاور والدين در کارها هستند تا بدین گونه تکريم شوند.
2.خطا و اشتباه جوان را بايد پنهاني و به دور از چشم ديگران به آنان گوشزد کرد تا به شخصيت آنها توهين نشود.
3. تضعيف شخصيت جوان، زمينه ساز پيوستن او به گروه هاي کجرو و فاسد ميشود.
الگوي مناسب
يکي از ويژگي هاي دوران جواني، الگوپذيري است. جوان به دنبال شخصي ميگردد تا رفتارش را با او تنظيم و از رفتارهاي او تقليد کند. نوجوان و جواني که شيفته مقام علمي، هنري و ورزشي فردي ميشود، در نتيجه اين شيفتگي، درصدد برمي آيد که خود را در نوع لباس پوشيدن، نشست و برخاست و راه رفتن و سخن گفتن، به الگو نزديکتر و با او هماهنگ تر سازد.
گاهي نيز اين علاقه مندي بهجایی ميرسد که جوان، بديها و زشتيهاي فرد الگو را نميبيند و او را از هرگونه عيب و نقص، پاک ميپندارد. حضرت علي عليه السلام فرمود: «چشم انسان علاقه مند از ديدن عيبهاي محبوب خويش نابيناست و گوشش در شنيدن زشتي هاي وي ناشنواست».
الگو قرار دادن افراد ناشايست که نقشي در کمال و موفقيت انسان ندارند، جوان را از شکوفا شدن استعدادهايش بازميدارد و جوان بر اثر شبيه سازي خويش با الگوهاي نامناسب، اخلاق آنان را نيز در خود جلوه گر ميسازد. اميرالمؤمنين علي عليه السلام ميفرمايد: «بيخردي است که از هر صدايي پيروي کني و با هر بادي به سمتي حرکت کني».
بنابراين، شناختن حدود و منزلت الگوها و ضد الگوها ضروري است تا قدرت و شهرت و موقعيت، يگانه معيار الگوسازي نشود. براي اين کار، جوان بايد با پندها و رفتار اسوه هاي متعالي دين هماهنگ شود تا هيچگاه از شخصيت اسلامي و اعتقادي خود دور نگردد. از نظر آموزه هاي ديني و اسلامي، هدف اصلي تقليد و پيروي از الگوها، دستيابي بهحق و حقيقت از راه رشد فکري و معرفتي است و اين امر، تنها در سايه پيروي از الگوهاي شايسته امکانپذير است، چنانکه خداوند در قرآن کريم تذکر ميدهد: «آيا آن که مردم را بهحق رهبري ميکند، سزاوار پيروي است يا آن که هدايت نميکند، مگر آنکه خود هدايت شود.» حضرت موسي عليه السلام ، هدف خود را از پيروي خضر عليه السلام ، بهره مند شدن از آموزش همراه با رشد و تعالي ذکر ميکند. امام صادق عليه السلام نيز انسان را از اينکه بدون دليل محکم، الگويي را انتخاب و او را در همه گفته ها و کردارش، تأييد و تصديق کند، بر حذر ميدارد.
پيام متن:
1.جوان به دنبال الگو و اسوه اي است تا رفتار و منش خود را با او هماهنگ کند. بنابراين، بايد در انتخاب الگو بسيار دقت کرد.
2.الگو قرار دادن افراد ناشايست سبب دوري جوان از خودشناسي و بازماندن او از کشف استعدادهايش ميشود.
رسانه هاي جمعي
امروزه رسانه هاي جمعي در شکلدهي شخصيت و فرهنگ افراد جامعه نقش برجسته اي بر عهده دارند؛ زيرا بيشتر مردم جامعه به ويژه جوانان، وقت زيادي را براي خواندن مجله و روزنامه يا تماشاي برنامه هاي تلويزيوني و رفتن به سينما ميگذرانند. بنابراين، چگونگي عملکرد اين وسايل ارتباط جمعي در بازتاب باورها و ارزش هاي پذيرفته شده افراد جامعه، در روي آوردن مردم به آنها يا انحراف از آنها بسيار اثرگذار است. بدين جهت، امام خميني رحمه الله به دستاندرکاران صدا و سيما سفارش ميکرد:
دستگاه تلويزيون يا راديو بايد آموزنده باشد. بايد به جوانهاي ما قدرت بدهد و آنها را نيرومند کند. از راه سمع و بصر بهتر ميشود آنها را تربيت کرد؛ براي اينکه همه گوش ميکنند و جوانها هم گوش ميکنند.
رسانه ها با توجه به توانمندیهای خود، گاه ميتوانند يکي از عوامل مهم دگرگوني ارزشها و باورها باشند. در برنامههایی که ارزشهاي مادي، ثروت، نابرابري، سودجويي و تجملگرايي، بهعنوان ارزشهاي مثبت معرفي ميشوند و در مقابل، ارزشهاي معنوي و مذهبي پيرو ارزشهاي مادي هستند، چه گونه ميتوان از نوجوان و جوان انتظار داشت به باورها و ارزشهاي ديني خود پایبند باشد؟ ازاينرو، صاحبان رسانه هرگز نبايد بنا بر خواسته هاي شخصي خود عمل کنند، بلکه بايد با در پیش گرفتن راهي درست، جامعه را به جاده سلامت و رستگاري رهنمون شوند. امام خميني رحمه الله درباره رسالت رسانه ميفرمايد:
اين دستگاه ها، دستگاه هاي تربيتي است. بايد تمام اقشار جامعه با اين دستگاه ها تربيت بشوند. يک دانشگاه عمومي است؛ دانشگاهي که در تمام سطح کشور گسترده است.
پيام متن:
1.رسانه هاي گروهي در جايگاه يکي از عوامل اصلي شکل دهي شخصيت و فرهنگ مردم، بايد در جهت باورها و ارزش هاي ديني مردم جامعه گام بردارند.
2.همخوان نبودن ارزش هاي پذيرفته شده مردم باارزشهای ترويجي رسانههای گروهي، سردرگمی و تزلزل شخصيتي جوان و نوجوان را موجب ميشود.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید