اوليور وندل هولمز روزي در جلسه اي شرکت کرد که در آن جمع از همه کوتاهتر بود.دوستي با کنايه گفت:''دکتر هولمز به نظرم شما در ميان ما افراد بلند قد احساس کوچک بودن مي کنيد.'' هولمز پاسخ داد : ''همينطور است .من احساس مي کنم که يک دايم هستم در برابر پني ها!''
دايم:سکه اي کوچکتر از پني که ده برابر آن ارزش دارد.
چگونه ميتوانيد نظر ديگران را در مورد خود تغيير دهيد؟
''کسـب اعـتبار و شهرت شايد 20 سال طول بکشد، اما درعـرض 5 دقيـقـه تـمـام آن از بيـن مـي رود؛ اگـــر بر روي اين مـوضـوع کـــمي دقيق تر فکر کنيد، کارهايتان را طور ديگري انجام خواهيد داد.''
وارن بافت
در حيطه شغلي نقطه نظر ديگران نسبت به شما جزء امور پر اهميت شناخته مي شود. تاثير اوليه در عرض چند ثانيه شـکل مـي گيـرد امـا شـايـعـات بـي پـايه و اســاس آنچنان صدماتي را به آبـروي شما مي زنند که در بسياري از موارد قـابل جـبـران نـمي بـاشند. آيا مي دانيد ديدگاه همکارانتان نسبت به شما چيست؟
کي؛ من؟
آيا کسي در مورد شما انتقاد مي کند؟ آيا کارفرماي شما در زمان ارزش يابي خدمه شما را سرزنش مي کند؟ آيا دوستان در مورد خصوصيات اخلاقي شما چيزهايي ميگويند؟ زبان جسماني انسان ها، و يا تغيير در لحن صحبت کردنشان زماني که به آنها مي پيونديد تغيير مي کند؟ شايد هم اصلا اينطور نباشد و تنها تصور شما مبني بر اين اصل باشد.
اگر مي خواهيد نظر واقعي ديگران را در مورد خودتان بدانيد بايد از کسي سؤال کنيد که واقعا به او اعتماد داشته باشيد و بدون هيچ گونه احساس رنجشي آنها را تحليل و بررسي نماييد.
شايد ديگران در مورد شما نظر درستي نداشته باشند، اما بهتر است به جاي اينکه عرصه را به خودتان تنگ کنيد و از ديدگاه هاي آنها آزرده خاطر شويد سعي کنيد تا نقطه نظر آنها را نسبت به خودتان تغيير دهيد. فقط بايد به خاطر داشته باشيد که برخورد و حرکات شما در اولين ملاقات و در همان ثانيه هاي ابتدايي است که نظر اصلي آنها را در مورد شما تشکيل مي دهد.
در اين قسمت 8 تصور اشتباه که ممکن است در ذهن ديگران نسبت به شما به وجود آيد به همراه راههاي جلوگيري از آنها را برايتان آورده ايم.
دست به کار شويد
1- تصور مي کنند شما تنبل هستيد
پيش قدمي کنيد
درخواست واگذاري مسئوليت هاي بيشتري کنيد و کمي بيشتر از ساعت مقرر کاري، در محل کار خود باقي بمانيد. بدون توجه به برنامه کاري شما بايد خود را طوري نشان دهيد که سخت کوش تر از سايرين به نظر بياييد.
کمالات خود را به نمايش بگذاريد
رجز خواني نکنيد. از خودتان کمي خلاقيت به خرج دهيد تا شايعات بي اساسي که پشت سر شما وجود دارند، تبديل به تشکر و قدرداني شوند. مردم از اينکه کسي از آنها تشکر و قدرداني کند لذت مي برند. مي توانيد چيزي شبيه به اين بگوييد: ''از اعداد و ارقامي که در اختيار من گذاشتي واقعا ممنونم، اونها به من در گزارشي که براي هيئت مديره مي نوشيتم جدا کمک کردند.''
مراقب حرکات جسماني خود باشيد سعي کنيد قوز نکنيد و به ديوار کناري يا ميز خود لم ندهيد. پاهايتان را با يک فيگور مناسب از ميز دور نگه داريد. با انرژي و اشتياق کامل بر سر کار حاضر شويد و توانايي رويارويي با کليه فشارهاي کاري را در خود تقويت کنيد.
2- تصور مي کنند شما آماتور هستيد
نحوه آداب و معاشرت خود را تغيير دهيد. ادب و تواضع همه گير مي باشد. زماني که شما با ديگران با احترام و ادب برخورد کنيد؛ اين امر کار را براي آنها مشکل مي سازد که هر طور دلشان خواست بر روي شما قضاوت کنند، کارهايتان را به باد انتقاد بگيرند و در آخر به شما بي احترامي نمايند.
انتقاد پذير باشيد
زماني که بازخوردهاي اجتماعي رفتارهايتان را دريافت کرديد؛ لازم به رنجش نيست. با روي باز از انتقادها استقبال کنيد و به آن دسته اي که برايتان سازنده است گوش دهيد چرا که نشانه اي از بلوغ، کمال و حرفه اي بودن شما هستند.
حرف دهان خود را مزه مزه کنيد
براي اينکه توي دردسر نيفتيد پيش از صحبت کردن به خوبي فکر کنيد. بدون توجه به اينکه تا چه حد عصباني هستيد و يا اينکه کار ديگري تا چه اندازه نامرتب و پر اشکال است، خونسردي خودتان را حفظ کنيد. مراقب حرف زدن خودتان باشيد و دقت کنيد که با چه کسي در حال صحبت کردن هستيد. به جزئيات دقت کنيد لباس هاي مرتب بر تن کنيد و درست صحبت کنيد. با خط مشي و زبان صنفي که در آن مشغول کار کردن هستيد آشنايي پيدا کنيد. براي جلسات رسمي آماده باشيد و سعي کنيد محل کارتان هميشه مرتب و سازمان يافته به نظر رسد.
3- تصور مي کنند شما لوده ترين فرد هستيد
دهان خود را ببنديد شما به دفتر خود مي رويد تا کار کنيد نه اينکه جوک تعريف کنيد و ديگران را بخندانيد. بعد از کار ساعت ها وقت داريد تا با همکارانتان در رستوران بنشينيد و مسخره بازي درآوريد. زماني که همکارانتان شما را تحت فشار قرار مي دهند تا آنها را سرگرم کنيد توجه آنها را به شخص ديگري جلب کنيد. ''من امروز مخم براي تعريف کردن چيزهاي جالب کار نمکنه، چطوره تو امروز ما رو يک کمي بخندوني رامين.'' بدون اينکه کسي متوجه شود حواس آنها را از خودتان پرت کرده و شخص ديگري را مخاطب قرار دهيد.
کمتر بخنديد خيلي خوب است که شما به عنوان يک مرد مهربان و خندان شناخته شويد اما هر چيز اندازه اي دارد. زماني که جمعي از همکارانتان در کنار هم جمع شده اند و مشغول خنديدن هستند و تمام محدوديت ها را پشت سر گذاشته اند خيلي راحت به آنها بگوييد که کارتان زياد است و بايد به کار باز گرديد. مرتب و منظم باشيد سعي کنيد محل کارتان کاملا حرفه اي به نظر برسد. کاريکاتورهاي مضحک را از روي کامپيوتر خود پاک کنيد و سعي کنيد تعداد جوک هايي را که براي دوستانتان forward مي کنيد، به حداقل برسانيد.
4- تصور مي کنند شما فقط در فکر مهماني رفتن هستيد
اوضاع را آرام کنيد. سعي کنيد در مورد تجربيات خود در اين زمينه با کسي گفتگو نکنيد. اينکه تا چه ساعت از شب در بيرون از خانه مي مانيد و چه مقدار نوشيدني ميل مي کنيد چيزي نيست که همه بايد در مورد آن بدانند. در ساعات کاري طوري برخورد نکنيد که تصور شود به مهماني آمده ايد و به اصطلاح در خانه خاله به سر مي بريد. جدي باشيد سعي کنيد هيچ گاه ديرتر از زمان مقرر در سرکار خود حاضر نشويد مگر اينکه بخواهيد ديگران از فعاليت هاي فوق برنامه تان باخبر شوند. به هرحال بهتر است هميشه گوش به زنگ باشيد و نيروي خلاقيت خود را در زمينه هاي مختلف به کار گيريد.
5- تصور مي کنند شما مشتاق به جنس مخالف هستيد
با احتياط عمل کنيد. در مورد روابط جنسي خود لاف نزنيد. بدون در نظر گرفتن اينکه تا چه حد دچار وسوسه شده ايد سعي کنيد هيچ گاه با همکاران، کارفرما، خدمه و ارباب رجوع بگو بخند راه نيندازيد.
رفتار خود را باز بيني کنيد حرف هاي مربوط به مسائل جنسي را به زبان نياوريد، جوک هاي داراي چنين محتوايي را براي يکديگر نفرستيد و در زمان کار سايتهاي پورنوگرافي را زيرورو نکيد.
6- تصور مي کنند شما هميشه تاخير داريد
وقت شناس باشيد. زودتر از خواب بلند شويد و جزء اولين کساني باشيد که وارد شرکت مي شوند. با برنامه شغلي خود واقع بينانه برخورد کنيد و زمان بيشتري به وجود آوريد. اگر به طور مکرر از برنامه هاي زمانبندي شده عقب بمانيد خيلي زرود از شما انتقاد خواهد شد. تاخير به عنوان نوعي بي احترامي و بي برنامگي به شمار مي رود.
از برنامه جلو باشيد يک ليست از کل کارهايي که بايد انجام دهيد تهيه کنيد و هر چند وقت يکبار آنرا از نو چک کنيد. براي اطمينان بيشتر زمان بيشتري را براي انجام کارهاي مختلف در نظر بگيريد. هيچ کاري را معوق نگذاريد. اگر زمان خود را به خوبي مديريت کنيد به راحتي قادر خواهيد بود که تمام پروژه هايتان را پيش از زمان تحويل به اتمام برسانيد و اصلا مهم نيست که در طول مسير ممکن است چه اتفاق هاي غير منتظره اي رخ دهند.
7- تصور مي کنند شما به اخلاقيات پايبند نيستيد
درستکار باشيد. به پيشنهادهايي که مي دهيد دقت کنيد. هيچ موقع به همکاران خود اين نظر را ندهيد که نتيجه تحقيق فرد ديگر و يا ايده هاي ديگران را سرقت کنيد. هر ادعايي که در مورد مسائل مختلف مي کنيد بايد داراي منبع موثق و اثبات شده باشد.
درستي خود را ثابت کنيد. از رهنمودهايي که شرکت براي کارمندهاي خود در نظر گرفته پيروي کنيد و هيچ گاه از دارايي هاي شرکت به نفع خود سوء استفاده نکنيد. براي مثال تماس هاي تلفني راه دور را با استفاده از تلفني که در اختيارتان قرار داده اند و استفاده هاي غير مجاز از دستگاه کپي موجود در شرکت.) خط مشي شرکت را در مورد دريافت کردن هديه از مشتري ها و فروشنده ها به خوبي مطالعه کنيد تا هيچ گونه شک و شبه هاي باقي نماند.
مسئول باشيد. اگر اشتباهي از شما سر زد، آنرا بپذيريد. به جاي اينکه بهانه جويي کرده و اشتباه را به گردن ديگران بيندازيد مسئوليت کارها را به گردن بگيريد و در جبران آنها بکوشيد.
درست تصميم بگيريد. اگر از شما درخواست شد تا کاري را انجام دهيد که به نظر خودتان درست نمي آمد و در نهايت تاثيرات منفي بر روي آينده شغلي تان داشت مي توانيد به راحتي از انجام آن سرباز زنيد.
به انجمن هاي خيريه کمک کنيد. در صندوق هاي صدقه پول بيندازيد. پيشنهاد کنيد که در شرکت يک گروهي تشکيل دهند و از آن طريق به نيازمندان و انجمن هاي خيريه کمک کنند و يا براي بانک هاي جمع آوري فراورده هاي غذايي براي نيازمندان غذاهاي فاسد نشدني جمع کنند.
8- تصور مي کنند که شما در کارهاي گروهي ضعيف ظاهر مي شويد
برخوردي دوستانه از خود نشان دهيد. اسم هاي افراد را ياد بگيريد و در روابط خود از آنها استفاده کنيد. در مورد علايق و توانايي هاي شغلي همکارانتان اندکي بيشتر اطلاعات جمع آوري کنيد.
به آنها اتکا کنيد از افکار شخصي ديگران کپي برداري نکنيد تا هر کجا که لازم شد آنها را بعدا به نفع خود به اتمام برسانيد. هر زمان که مي توانستيد به همکاران خود در انجام کارهايشان کمک کنيد و پس از اين که کاري با موفقيت انجام شد از آنها قدرداني و تشکر کنيد. زماني که مقامات بالا از زبان همکارانتان شنيدند که کار کردن با شما برايشان لذت بخش است شما خود به خود به يک رهبر تبديل مي شويد.
روي اهدافتان متمرکز شويد. چه ديدگاه همکاران نسبت به شما درست باشد چه اشتباه همين نظرها است که ميتواند شما را به موفقيت نزديک سازد و يا اينکه موجب شکست خوردن شما در زمينه شغلي گردد. از يکي از همکاران قابل اعتماد بپرسيد که ديگران در مورد شما چه ميگويند. اين پرسش را مي توانيد با به جا آوردن مراتب از کارفرماي خود نيز بپرسيد. شما مي توانيد انتقادات منفي را به نظرات مثبت تبديل کنيد. بسياري از نظرات چند منظوره بوده و قابل تغيير مي باشند. فقط بايد به خاطر داشته باشيد که نبايد از آنها آزرده خاطر شويد.
تلاش کردن براي تغيير نظرات ديگران در مورد خود اصلا به اين معنا نيست که شما آنها را پذيرفته ايد بلکه فقط تلاش مي کنيد تا کساني که با شما در حال کار کردن هستند ديد روشن تري نسبت به شما پيدا کنند. پس لازم نيست که سعي در تغيير شخصيت خودتان داشته باشيد. بي ريا و درستکار باقي بمانيد و همواره نسبت به ارزش هايتان پايبند باشيد. و اگر تمام تلاش هايتان به بن بست رسيد با يک نيروي جديد در يک کارخانه ديگر شروع به کار کنيد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید