اگر چه گفته می شود که برای هر فرد جویای کار غیر دولتی، داشتن سرمایه، اولین لازمه کارآفرینی به شمار می رود، اما شما نگران نباشید، زیرا اولا در ادامه با برخی از مشاغل که به کمترین هزینه برای راه اندازی نیاز دارند آشنا می شوید و ثانیا از نظر نگارنده، در اکثر موارد به دلایلی که توضیح داده خواهد شد، داشتن سرمایه برای ایجاد اشتغال در اولویت اول قرار ندارد، بلکه سایر عوامل مانند آنچه در ذیل به آنها اشاره می شود، از اولویت و اهمیت بیشتری برخورداند، برای اثبات موضوع می توانید زندگی کارآفرینان نمونه و برتر را در سایت های مختلف اینترنتی جستجو و مطالعه و یا حتی شخصا به آنها مراجعه فرمایید.
کافیست با توکل به خدا و در نظر گرفتن علاقه و توان خود و الزامات کار، فکرتان را بکار بیندازید و با کمی همت و تلاش و ترجیحا خلاقیت و نوآوری، کار مناسبی را برای خود دست و پا نمایید.
شما خواننده عزیز نیز می توانید، برای افزایش هر چه بیشتر کارآیی این بخش و کمک به توسعه اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان پر شور، مومن و با استعداد این مرز و بوم، مصادیق دیگری از فرصتهای شغلی موجود یا جدید و قابل راه اندازی را با مشخصات کامل و شرایط، ویژگیها و در صورت امکان، نمونه عینی آن معرفی نمایید تا به نام خودتان در این بخش درج گردد.
نکات و الزامات کارآفرینی و اشتغالزایی:
امروزه موضوع کارآفرینی و اشتغال زایی یکی از مهمترین مشکلاتی به شمار می رود که اکثر کشورهای جهان حتی کشورهای توسعه یافته از تبعات آن رنج می برند.
در این رابطه چنانچه بخواهیم علل این معضل جهانی را مورد بررسی قرار دهیم، می توانیم متناسب با شرایط و وضعیت کشورهای مختلف، عوامل مشابه و بعضا متفاوتی را در بروز و تشدید این وضعیت موثر بدانیم.
به عنوان مثال: فقدان یا ضعف در تهیه طرحها و برنامه های اساسی و هدفمند برای اشتغالزایی، سیاستگذاری های نا درست و غیر اصولی، کم توجهی به موضوع اشتغال و فرهنگ کارآفرینی و اولویت یافتن سایر مسائل نسبت به اشتغال، دولتی بودن امور و عدم استفاده مناسب از ظرفیتهای بخش خصوصی، کمبود نیروهای متخصص و ماهر، محدود بودن زمینه های کارآفرینی، وضعیت اقتصادی و نیز جغرافیایی کشورها، محدودیت در دسترسی به بازارهای داخلی و بخصوص بین المللی، نا مناسب بودن راههای مواصلاتی و ارتباطی، عدم بهره مندی از مواد اولیه، تحریم و فشارهای اقتصادی، وجود قوانین قدیمی و دست و پاگیر یا فقدان قوانین جدید و مناسب، بروکراسی های زاید و همچنین فساد محسوس نامحسوس موجود و موثر در سیستم اداری کشورها، ضعف دولتها در حمایت هدفمند و نظام یافته از تولید، فرهنگ و رفتارهای اجتماعی، انتظارات غیر منطقی برخی از افراد جویای کار و حتی مولفه هایی مانند: اراده و انگیزه، اعتماد به نفس، قدرت تصمیم گیری و ریسک پذیری و همینطور خلاقیت و ابتکار عمل فردی را باید به عنوان برخی از مهمترین عوامل یا موانع موثر در اشتغالزایی و کارآفرینی معرفی نمود.
با این حال باید به یاد داشته باشیم که تنوع و تعدد مشکلات مورد اشاره در هر نقطه از دنیا متفاوت بوده و جمهوری اسلامی ایران علی رغم فشارهای بین المللی، با توجه به شرایط جغرافیایی و ظرفیتها و منابع موجود در کشور، نسبت به سایر دولتهای دنیا اعم از غربی و شرقی، با مشکلات و موانع کمتری مواجه می باشد و لذا به نظر می رسد امکان کارآفرینی و اشتغالزایی در بخشهای مختلف بخصوص در بخش کشاورزی، صنعت و تولید علم، بسیار آسانتر از دیگر کشورها می باشد.
حال با توجه به نرخ نسبتا بالای بیکاری در کشور، این سوال مطرح است که چطور و چگونه چنین چیزی ممکن است؟
در پاسخ به این سوال باید به یاد داشته باشیم که کارآفرینی و اشتغالزایی الزاما بر عهده دولتها نیست، بلکه دولتها موظفند با برنامه ریزی مناسب و حتی المقدور حمایتهای مادی و معنوی در ابعاد مختلف، شرایط را برای دستیابی به این هدف فراهم نمایند، بنابراین قبل از هر چیز باید این تفکر غلط که دولت موظف است برای هر فرد یک کار و ترجیحا یک کار اداری با شرایط مناسب فراهم نماید، را از ذهن خود پاک نماییم و سپس با برنامه ریزی مناسب، فرآیند کارآفرینی و اشتغالزایی را طی نماییم.
فرایند کارآفرینی و اشتغالزایی:
۱) به عنوان نخستین گام و قبل از هر اقدام باید ضمن توجه به موانع و مشکلات فوق الذکر، با بررسی و مطالعه کافی پیرامون ظرفیتها و زمینه های کارآفرینی و اشتغالزایی در کشور، شناخت لازم از فرصتهای شغلی موجود و یا قابل حصول را کسب نماییم.
برای تسهیل در کار می توانیم از منابع و روشهایی مانند: اینترنت یا کارشناسان دستگاههای دولتی و یا تولید کنندگان و حتی بررسی میدانی و یا مراجعه حضوری به بخشها مختلف تولیدی در شهر روستا، بهره بگیریم.
۲) نیاز سنجی گام بعدی از مرحله کارآفرینی و اشتغالزایی به شمار می رود، به این معنا که باید قبل از ورود به موضوع بدانیم که موضوعات و زمینه های مورد نظر، از نیازهای فعلی و یا اولویتهای کنونی جامعه (بازار هدف) در داخل یا خارج از کشور به شمار می رود یا خیر.
شاید بتوانیم چینیها را یکی از موفقترین افراد در این زمینه بدانیم، زیرا شرکتهای چینی با انجام مطالعات دقیق و حرفه ای، تا حدی رشد یافته اند که نه تنها به بزرگترین صادر کننده محصولات استراتژیک و سایر کالاهای متعارف مورد مصرف در دنیا تبدیل شده اند، بلکه تولید کالاهای خاص مورد مصرف در هر کشور را نیز آغاز و به عنوان مثال؛ با آگاهی از فرهنگ ایرانی، تا جایی کار را پیش برده اند که با بکار بردن کمی خلاقیت، برای ایرانیان اهل گشت گذار، کالایی مانند منقل با پمپ باد دستی را روانه بازار کشور نموده اند و حتی تولید کالاهای خاص مورد نیاز مسلمانان مانند: جانماز و مهر و تسبیح را نیز در فهرست تولیدات خود قرار داده اند.
۳) از امکان سنجی می توانیم به عنوان سومین گام نام ببریم، چرا که گاهی تولید یک محصول جزء کالاهای پر مصرف و نیازهای مهم و حتی دارای اولویت یک جامعه قرار دارد، اما شرایط و بسترهای لازم مانند مواد اولیه، امکان حمل و نقل یا نیروی متخصص برای تولید محصول یا کالای مورد نظر در ابعاد مختلف در آن منطقه فراهم نیست.
در این رابطه باید تمامی امکانات و ظرفیتهای قابل حصول و همچنین همه موانع، مسائل و مشکلات احتمالی از جمله موضوعات مورد اشاره در مقدمه را مورد توجه قرار دهیم.
۴) چهارمین گام فهرست نمودن سوالاتی است، که پاسخ آنها بیانگر شرایط، وضعیت و توانائیهای ما در قبال کار مورد نظر می باشد، به عنوان مثال: اهداف (هدفگذاری)، موضوع کار، تخصص و مهارتهای فردی و گروهی، انگیزه و علاقمندی به موضوع، میزان سرمایه گذاری ممکن، منابع و امکانات موجود و قابل دسترس، تعداد شرکا و همکاران، مکان انجام کار، زمان انجام کار، محدوده انجام کار، امکان بازدهی زود هنگام یا دیر هنگام و امثال آن؛ سوالاتی هستند که می توانند در شناسایی و انتخاب موضوع مورد نظر به ما کمک نمایند
برخی از مصادیق کارآفرینی و فرصتهای شغلی در ایران
همانگونه که اشاره شد، کشور ما از ظرفیتهای فراوان و متعددی برای کارآفرینی برخوردار است که با کمی دقت و بهکار بردن خلاقیت میتوانند به عرصه خوبی برای کسب درآمد مشروع و قانونی تبدیل شوند. برخی از این مشاغل در این سایت مورد اشاره قرار گرفته اند، مشاغلی که به اعتقاد کارشناسان ذیربط، به علت افزایش روزافزون تقاضای بازارهای داخلی و خارجی، اشباع بازار محصولات آنها در کوتاه مدت تقریبا ناممکن بوده و به شرط رعایت اصولی مانند: کیفیت، تنوع، بسته بندی مناسب و بهروزسازی، به هر میزان تولید در این زمینهها افزایش پیدا کند، مشتری نیز وجود خواهد داشت و لذا در اکثر موارد مشروط به رعایت نکات حرفهای و فنی مورد اشاره، امکان ورود به این عرصهها و سرمایهگذاری برای تولید فراهم میباشد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید