اگر رژيم لاغري داريد، بايد حسابي مراقب باشيد که روانشناسي رنگ ها مي تواند هر چيزي را تحت تاثير قرار دهد؛ از فشار خون مان گرفته تا اخلاق و حتي رژيم غذايي مان
، رنگ و اشتهاي ما براي غذاها به شدت به هم مرتبط هستند و مي تواند حتي درک ما از مزه ها را تحت تاثير قرار دهد. با اين حساب به نظر شما کدام رنگ اشتهايتان را تحريک مي کند؟ اگر در حال کاهش وزن هستيد، کدام رنگ اشتهايتان را کور مي کند؟
تا به حال فکر کرده ايد که چرا کارخانه هاي صنايع غذايي بسته بندي هاي خاصي برا محصولات خود در نظر مي گيرند؟ يا چرا به نظرتان مي آيد که فلان خوراکي خوشگل تر از خوراکي هاي ديگر است؟ محققان متوجه شده اند رنگ هاي متفاوت بر اشتهاي ما تاثير گذار است و خوب است با 10 راز اين ماجرا آشنا شويد...
رنگ غذاهايي که دوست شان نداريم
همه ما به طور طبيعي از خوراکي هاي آبي، بنفش و سياه رنگ خوش مان نمي آيد و انگار که ذهن مان ر اين باور است که اين غذاها فاسد و کشنده هستند. جدا از فلفل دلمه اي هاي رنگي، توت فرنگي، تمشک و انواع توت ها همچنين انگور فرنگي و بادمجان، هيچ خوراکي نيست که به طور طبيعي به اين رنگ ها باشد و برخي خوراکي ها رنگ مي شوند تا چنين ظاهري پيدا کنند و قاعد تا حس بدي نسبت به آنها نداريم؛ گواه اين مدعا هم اسمارتيزهاي خوشمزه است که وقتي رنگ آبي روشن را از بسته هايش حذف کرد. با اعتراض هاي زيادي از سوي خريداري مواجه شد!
خوراکي هاي عصباني!
نارنجي رنگ غالب غذاهاي ايراني است.( پلوي زعفراني که يادتان نرفته!) نه تنها نارنجي باعث اکسيژن رساني به مغز مي شود بلکه ذهن ما را تحريک کرده و نيروبخش است. رنگي گرم و تسکين دهنده است که اشتها ار تحريک مي کند. البته خوراکي هاي نارنجي معمولا با احتياط خورده مي شوند، چون مردم نارنجي را با عصبانيت مرتبط مي دانند. غذاهايي که به طور طبيعي نارنجي باشند، بسيار کم هستند و خوارکي هايي مثل کاري که حاوي ادويه هاي نارنجي است، معمولا به " غذاهاي خشمگين" شناخته مي شوند.
زرد هم اشتهايتان را زياد مي کند
شادي آور است و باعث افزايش روحيه. زرد مي تواند تمرکزتان را افزايش دهد. تا حال فکر کرده ايد که چرا کاغذهاي خود چسب زرد رنگ هستند؟ زرد با حس شادي ارتباط دارد و مي تواند اشتها را تحريک کند. تا حالا دقت کرده ايد که از نقاشي هاي زرد، گلهاي زرد يا روميزي هاي زرد در بسياري از رستوران ها استفاده مي شود؟ اين ظاهر خودماني باعث مي شود فرد احساس خوشامد بيشتري داشته و گرسنه شود.
رنگ سفيد و ريزه خواري...
غذاهاي سفيد را در عين بي اشتهايي خيلي راحت مي توان خورد و فراموش کرد که کالري دارند! به همين دليل است که بي دليل خوردن نان خيلي راحت اتفاق مي افتد. البته استفاده از يک سبد سياه براي نگهداري از نان مي تواند کمک کننده باشد، بنابراين با دانستن اين راهکارها، مي توانند از روانشناسي رنگ ها به نفع خودتان استفاده کنيد. مي خواهيد به دوست تان کمک کنيد غذاي بيشتري بخورد؟ يکسري رژيم لاغري داريد؟ در بشقاب آبي غذا ميل کنيد و از خريد غذاهاي سفيد خودداري کنيد. ساده است، نه؟! بهتر است در مورد رنگ ها و تاثيرشان بر عادات غذا خوردن تان آگاه باشيد و اگر مي خواهيد وزن کم کنيد، هر قدر بشقاب تان تيره رنگ تر باشد، مثلا مشکي يا قهوه اي تيره، خواهيد ديد که چطور اشتهايتان کم کم محو مي شود.
دکتر ترس ويستين کاتز، متخصص درمان اختلال خوردن و نويسنده مجله سايکولوژي تودي
در تعطيلات ديگر امکان باشگاه رفتن با انجام تمرين هاي ورزشي طولاني را نداريد اما براي فرار از چاقي مي توانيد 2 را ه ساده ار امتحان کنيد؛ اول اينکه سرچ کوچکي در اينترنت کنيد و چند حرکت ورزشي ساده که در خانه قابل انجام است را ياد بگيريد و به خود قول دهيد که حتي در اين روزهاي شلوغ هم سه بار و هر بار به مدت 5 دقيقه آنها را انجام خواهيد داد و راه دوم، تمرين مهارت نه گفتن است، تا به هر آنچه در مقابل تان قرار مي گيرد، جواب مثبت ندهيد.
ما با چشم هايمان غذا مي خوريم
اگر رنگ نوشيدني هاي معروفي که به آنها عادت داريد، تغيير دهيد، بيشتر مردم نم توانند آن را بشناسند! چند تحقيق که در دانشگاه واشنگتن انجام شده، نشان داده که چطور درک مزه ها تحت تاثير رنگ است. در مطالعه اي که شرکت کنندگان نوشيدني ها با رنگ هميشگي امتحان کرده بودند، توانستند طعم را درست تشخيص دهند. اما زماني که رنگ هميشگي نوشيدني ها را نمي بينند، در تشخيص نوشيدني دچار اشتباه مي شوند. مثلا 70 درصد شرکت کننده ها بعد از نوشيدن آب انگور، متوجه طعم آن شدند. اما 15 درصد تصور کردند مخلوط آب ليموهاي ترش و شيرين است. البته تنها 30 درصد افرادي که آب آلبالو خورده بودند، متوجه طعم آلبالوي آن شدند و باز هم بيشترشان تصور کردند مخلوط آب ليموهاي ترش و شيرين است!
رنگ و اشتياق به غذاهاي مختلف کاملا با هم ارتباط دارند. فقط ظاهر غذا باعث تحريک اعصاب در هيپوتالاموس مي شود. شرکت کنندگاني که بايد غذايشان را در ظرف تيره مي خورند، به شدت احساس مي کردند هيچ مورد دوست داشتني در اين غذاها وجود ندارد.
براي ديدن، چشم ها اولين عضوي هستند که بايد از ديدن منظره خوشحال شوند؛ حتي قبل از امتحان کردن طعم غذا. يعني وقتي برخي محصولات غذايي در فروشگاه ها مورد استقبال قرار نمي گيرند، به دليل پايين بودن کيفيت مواد و بد بودن طعم، بو و رنگش نيست؛ چون مشتري ها فرصت ندارند هنگام خريد تا اين حد پيش بروند. رنگ ها مشخص هستند و به طور مشخص در کل دنيا سخت است خريداري را راضي کنيد غذاي آبي رنگي را امتحان کند و بيشتر اين نوع خوراکي ها برا بچه ها بسته بندي مي شوند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید