دولتهای غربی به علت ترسی كه از قدرت اسلام دارند قوانين منع حجاب را وضع میكنند زيرا دريافتهاند كه يك روسری كوچك عَلَم ظلمستيزی است.
«منوره شايستهخوی»، مدير مدرسه علميه نرجس مشهد(س)، در گفتوگو با «فاطيما موسوی»، تهيه كننده مؤسسه فيلمسازی one dream كشور فرانسه، با بيان اين مطلب گفت: دشمن ما آگاهانه مبارزه میكند و مهمترين عنصر مبارزاتی آن مبارزه با حجاب است اما متوجه نيست مبارزه با فطرت، انسان را به جايی نبرده است، بلكه انسان را قویتر میكند.
وی بيان كرد: دستورات دين اسلام برای همه انسانها يك اندازه حداقل دارد و يك اندازه حداكثر كه به ملكوت دست پيدا میكند. حج به علت اينكه نماد حضور مسلمانان، است خداوند برای آن حداقل دستور را صادر كرده است. همچنين نماز حد واجب و مستحب دارد و حجاب نيز همينطور است.
شايستهخو با اشاره به اينكه اسلام يك صورت ظاهری و يك صورت باطنی دارد، ابراز كرد: ظاهر آن شهادتين، قبول وحدانيت خدا و رسالت پيغمبر(ص) است اما ايمان، اقرار به لسان، اعتقاد به قلب و عمل به اركان است. مرحله بعد از ايمان، تسليم است. كسانی كه به حجاب پايبند نيستند، در مرحله اول ماندهاند و اينها اگر آگاه شوند، ارزش خود را تشخيص خواهند داد و هرگر حاضر به از دست دادن آن نيستند.
شايسته خوی در پاسخ به اين سؤال خبرنگار فرانسوی مبنی بر اينكه آيا علاقه به درس از قوانين شريعت است، اظهار كرد: دين اسلام به علم و فراگيری آن اهميت زيادی میدهد. پيامبر(ص) میفرمايند: «طلب العلم فريضه علی كل مسلم و مسلمه»، طلب علم از جانب پيامبر(ص) واجب تلقی شده و محدوديت جنسيتی ندارد.
وی ادامه داد: اسلام علت عقبماندگی انسانها را جهل میداند. همه مسلمانان بايد لازم بدانند حضور گسترده علمی داشته باشند تا دشمن نتواند بر ايشان مسلط شود از همين رو وقتی در آيات قرآن جستوجو میكنيم، بيشترين آيات در زمينه علمآموزی و به دنبال آن تزكيه است.
مدير مدرسه علميه نرجس با بيان اينكه آنچه زندگی انسان را جهت میدهد انجام دستورات الهی است، ابراز كرد: انگيزه اصلی من از ادامه تحصيل همين بوده است، چرا كه دستورات الهی و دستورات دينی برای معاشرت و ارتباط بهتر و به طور كلی حيات بهتر و نهايتاً سعادت انسان در زندگی است.
وی در پاسخ به اين سؤال كه آيا فكر میكنيد با اجتهاد به احيای حقوق بهتری برای زنان میرسيد و مجتهدان زن به آينده اجتهادی مردان میرسند و مردان اجازه تقليد را به زنان خواهند داد»، عنوان كرد: هر چه بانوان عالمتر باشند، حقوقشان بهتر ادا میشود و وظايفشان را بهتر انجام میدهند. در اينجا دو بحث مطرح است، يكی محتوای قضيه و دوم بحث مرجع تقليد بودن است. در مورد مرجع تقليد بودن ما معتقديم مرجعيت فقها برای زنان از جايگاه مردان برخوردار نيست زيرا زن وظيفه اصلی تربيت نفوس را دارد، لذا بحث مرجعيت تقليد از حيث اينكه افراد تقليد كنند، برای زن خيلی اهميت ندارد بلكه اين موضوع كه زن خودش بتواند حكم شرعی را بيرون بكشد اهميت دارد، البته زن میتواند به درجه اجتهاد برسد و خودش میتواند از خود تقليد كند. گاهاً اتفاق افتاده است كه آقايان مجتهد از بانوان مجتهده برای استخراج احكام شرعی مربوط به بانوان كمك گرفتهاند.
وی در پاسخ به اين سؤال كه آيا زنان مجتهده در مراجع تقليد نفوذ داشته و نقش اساسی در قوانينی كه برای زنان گذاشته میشود، را بازی میكنند، بيان كرد: مجتهد مرد، خود به اين جايگاه رسيده است كه بتواند استنباط حكم داشته باشد و بانوی مجتهده در اين زمينه میتواند همانند بال برای او باشد.
شايستهخوی درباره مشكلات علمآموزی برای بانوان، افزود: علمآموزی نه تنها در بحث اجتهاد بلكه در تمام علوم كار مشكلی است و نياز به تلاش و مقاومت دارد، اما مشكلات و سختیهای مضاعف آن در اين مسير مباحثی از قبيل غرور، آفت، شهرت، عجب و خودپسندی است كه شيطان اين مشكلات را بر سر راه انسان ايجاد میكند.
مدير مدرسه علميه نرجس(س) در پاسخ به اينكه «نظر شما درباره احزاب و جنبشهای زنان در غرب مانند جنبشهای فمينيستی و... چيست و آيا زنان غربی احتمال حركتی كه سمت و سوی اسلامی داشته باشد را دارند يا خير، و بطور كلی بهعنوان زنی كه داريد به اجتهاد میرسيد، نظرتان در مورد مدل زندگی زنان در غرب چيست؟ بيان كرد: خاستگاه اين جنبشها دو چيز میتواند باشد، اول نيرنگ دشمن كه آن را با دفاع از زن، عليه زن مطرح كند و دوم خاستگاه واقعی معرفی زن و حقوق او. همان خاستگاه كه پيامبر(ص) به جهت احيای آن برخاست و زن را احيا كرد و جايگاه او را به همه جهانيان شناساند، لذا اگر خاستگاه جنبشها در اين بعد باشد، رنگ و بوی اسلامی دارد اما اگر حربهای باشد برای رسيدن به اهداف دشمنان، رنگ و بوی ضد اسلامی دارد. الگوی زندگی زن در غرب كه برای ما نشان داده میشود البته نه به طور كلی، میتوان گفت الگوی فرعونی است. زن در استعمار مردانی است كه برای فروش اجناسشان و رسيدن به مقاصد شومشان از آن استفاده میكنند، زنی كه در قرآن بهعنوان جلوه جمال الهی شناخته شده به راحتی امروز در دسترس نامحرمان و اجنبيان است. دين اسلام با حضور زن در جامعه، مخالفتی ندارد چرا كه حضور او در جامعه حكم مكمل و متمم را دارد و زن عامل تعالی جامعه است كما اينكه همان زن به فرموده قرآن میتواند عامل كفر جامعه شود همانگونه كه امامخمينی(ره) بيان كردند: «از دامن زن مرد به معراج میرود».
شايستهخوی در پاسخ به اين سؤال كه آيا شما اطلاعاتی در مورد تورات، انجيل و زبور داريد، گفت: به صورت اجمالی بله. در همين اندازه كه میدانيم آنها از مسير اصلی صاحبان كتاب منحرف شده و در دستان افرادی كه به جا ماندهاند دچار تحريف شدهاند. اما برخی از اصول حقه در بعضی از آنها به صورت ناپيدا و پنهان وجود دارد.
يادآوری میشود، موسوی و همراهان ايشان از نمايشگاه حيات طيبه واقع در مدرسه علميه نرجس(س) بازديد كردند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید