پرداختن به اغلاط ايقان را از آن جهت پي ميگيريم که اوّلاً به آن وعده داده ايم و ثانياً نشان دهيم ايقان نه چنان که حضرت شوقي ادّعا فرمودهاند اين کتاب معجزه نيست و منزول از ناحيهي ربّ العزّه هم نيست ( زيرا نسبت دادن غلط به ذات ذوي الجلال زيبندهي بهائيان اگر خود را موحّد ميدانند نيست) و ثالثاً صدور چنين عبارات و مفاهيمي در خور يک نويسندهي درجه چهارم که بخواهد متني را براي مخاطب خاص يا عموم هم بنگارد نيست؛ زيرا از اصول اوليه فصاحت و بلاغت، رعايت استواري کلام ، صحت عبارات و رعايت قواعد بر اساس زبان منتخب براي ارتباط است. فعلاً براي شروع در همان 8 صفحهي اول ايقان وجود 10 غلط ادبي را فهرست وار عرض مينمايم. (از مجموع همان 154 غلطي که استاد محيط طباطبائي بدان اشارت داشتهاند و در فرصتي ديگر بنا به تقاضاي محقّقان ممکن است بقيهي آنها را هم ذکر نمايم(.
1. عبارت" فلتقدسن "در ص2 س2 (ص نشان صفحه و س نشان سطر (غلط است زيرا لام امر بر سر جمع مخاطب امر داخل نميشود. چنان که بعضي بهائيان در بعضي نسخههاي اخير متوجّه اين غلط شدهاند و عبارت "منزول من الله" ايقان را تصحيح کرده و به جاي آن کلمهي "قدسوا " را نشاندهاند!
2 و 3. عبارت "لعل اتصلن"در ص2س3 داراي دو غلط است؛ زيرا اوّلاً "لعلّ" که از حروف مشبهه بالفعل است برسر فعل داخل نميشود و ثانيا موکد نمودن مدخول "لعلّ" به نون تأکيد غلط است چون ترجي با تأکيد، به خصوص تأکيد ثقيله سازش ندارد.
4. عبارت "اعصار و اقران"در ص4س15 غلط است، زيرا جمع قرن به فتح قاف به معناي زمان ، قرون است نه اقران. خواستهاند هم قافيه اعصار بگويند متوجّه غلط بودن اقران نشدهاند.
5. عبارت "مستشرق"در ص6س8 غلط است و صحيح آن در اينجا "مشرق "است.
6. عبارت "جمال ازليه"در ص6س15 غلط است، چون جمال مذکر است و صفتش هم بايدمذکر باشد .
7. عبارت "بجناحين الايقان" غلط است و نون در اضافه حذف ميشود و صحيح آن "بجنا حي الايقان "ميشود.
8. عبارت "مخمود" درص8 س1 غلط است زيرا خمد فعل لازم است و فعل لازم اسم مفعول ندارد و صحيح آن "خامد" است.
9. عبارت "از آب عنصري افسرده نشود" در ص8 س2غلط است، زيرا ماء تکذيب معرضين، آب عنصري نيست بلکه آب معنوي است ! علاوه بر اين که هيچ با ذوقي تکذيب و اعراض رابه آب که مايهي حيات است تشبيه نميکند.
10. عبارت "ببصرالحديد" درص8س4 غلط است، زيرا معرفه صفت نکره نميشود.
ذکر بقيهي اغلاط ادبي ايقان را به وقت ديگري موکول ميکنيم؛ اگر چه ما به نقد محتواي ايقان هم پرداخته و خواهيم پرداخت ليکن اشاره به همين اغلاط ادبي هم مهم است، چنان که مبلّغ بزرگ بهائيان با مطرح کردن تنها 3 يا 4غلط ادبي از متن انتقادي شيخ الاسلام تفليسي بر ايقان نتيجه گرفته است که او آدم بيسوادي است وبه حرفهايش نبايد توجه کرد! با همين استدلال ميرزا ابوالفضل گلپايگاني ،با کتابي که 154 غلط ادبي دارد چه بايد کرد؟!
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید