1. بر ورق ورق توراة و انجيل و زبور و ساير كتب انبياء مطلعم كه احبار و پادريهاي ايشان آن طور اطلاع بر آن كتب ندارند [1] .
2. يك نفر نتوانسته كه يك صفحه نظير يك صفحه از كتب ما را بياورد و نمي فهمد آنها را چه جاي آنكه رد كنند [2] .
3. اگر اذني مي داشتم به همين زبان آسان عاميانه چيزي چند مي گفتم كه كوه را طاقت حمل آن نباشد [3] .
4. كتاب و سنت حل نمي شود مگر به اين علم كه خدا به ما بخشيده [4] .
5. بفهم اين حرفهاي عاميانه مرا كه حكيمان بايد بشنوند و شكر كنند بر فهميدن آنچه تا حال نفهميده بودند [5] .
6. براي روح القدس چند هزار مرتبه بيش از ذره ذره اين دنيا سر مي باشد و براي هر سري زبانها و لغتهاست اگر بخواهم شرح نوع آن زبانها را عرض كنم و نوع آن لغتها را بيان كنم به طول مي انجامد و از حوصله عوام فزون مي گردد [6] .
سيد رشتي در صفحه 294 شرح قصيده وقتي به تفسير حضرتك الجواد محمد الحفيدها و هو الامام الأفضل مي رسد چنين مي نويسد براي پيامبر اسلام 2 اسم است. يكي در آسمان و ديگري در زمين... در زمين محمد و در آسمان احمد، پس براي او دو ظهور است، يكي ظهور در عوالم ظاهريه كه متعلق است به ظواهر بدن و احكام و افعال و صفات، ظهور ديگر در عالم باطن است و اسرار غيبي، و مظهر آن شخصي است كه نامش احمد و رئيس در اين زمان اوست كه نامش احمد است (مقصودش شيخ احمد احسائي است) و پس از آن روايتي به اين عنوان نقل مي كند كه:
«عن رسول الله صلي الله عليه و آله قال: ان الله يبعث لهذه الامة علي رأس كل ماة سنة يجدد بها دينها» كه اين در افواه به روايت مجدد مشهور است كه: رسول خدا فرمود: خداوند براي اين امت در پايان هر صد سال كسي را مي فرستد تا دينشان را حياتي جديد بخشد. ما سند آنرا هم مي نويسيم [7] .
پاورقي:
[1] ج 4، ص 5.
[2] ج 4، ص 60، سطر 10 به بعد.
[3] ج 1، ص 38.
[4] ج 2، ص 410.
[5] ج 2، ص 75.
[6] ج 3، ص 133.
[7] سنن ابي داود: جلد 4، كتاب (الملاحم)، باب (ما يذكر في قرن الماة)، چاپ دارالكتب العربي، بيروت لبنان، با حاشيه عون المعبودي، ص 178.
نظرات 3
ناشناس
1399/1/16 | 21:1 |خدا لعنت کند کسی را که بدون فکر کردن و بدون تفکر در آثار دیگران، عیب بر آن عالمان میگیرد
hadi
1399/2/11 | 11:16 |سپاس از نظر شما
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید