يكي از احكامي كه در كتب بابيان و بهائيان به چشم مي خورد دستور آنها به پرهيز از كسب علم و تدريس (غير از بيان) مي باشد. در اين مكتب كسب علم و دانش روا نمي باشد و مردم حق الفت و انس با كتابهاي گوناگون را ندارند. براي اثبات اين ادعا نظر شما را به چند نمونه از دستورات بيان و اقدس جلب مي كنيم.
«تدريس در كتابهاي غير از كتاب بيان روا نيست، و آن چه كه اختراع شده به نام منطق و اصول و غير آن دو، براي احدي از مومنان اذن داده نشده» [1] .
و همچنين باب در بيان عربي در باب 6 واحد 6 ص 24 مي گويد:
«آنچه را كه تاكنون نوشته ايد نابود كنيد و حتما به كتاب بيان استدلال نمائيد»
همچنين در باب نهي از جمع آوري كتب در كتاب بيان باب 7 واحد 11 ص 55 مي گويد: «در كتاب بيان از شما نهي مي شود كه مالك زيادتر از 19 كتاب شويد و اگر بيش از 19 كتاب داشتيد، بر شما 19 مثقال طلا (به عنوان كفاره) واجب مي گردد، اين حدي است در كتاب خدا، شايد پرهيزگار گرديد»
و همچنين بهاء در كتاب اقدس ص 34 مي گويد:
«سوال كردن درباره كتاب بيان بر شما حرام است.... تا آنچه را كه مورد احتياج تان است بپرسيد نه آنچه را كه مردم گذشته مذاكره كرده اند»
آنچه در كتب بيان و اقدس به آن دستور داده شده چيزي جز دور انداختن مردم از علم و دانش نيست و ثمري جز بي خبري و جهل و حماقت را در برندارد و طبق عقل و فطرت بشر دستوري نادرست مي باشد.
اما جالب است بدانيم در تمام اديان گذشته و در كتب آنها به تعليم علم دستور داده شده است و مردم را از جهل و ناداني برحذر داشته اند كه به نمونه اي از آنها اشاره مي كنيم.
در دين مقدس اسلام كسب علم و دانش داراي ارزش و اهميت خاصي مي باشد تا آنجا كه خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد: «چرا از هر طايفه اي جمعي براي جنگ و گروهي نزد رسول خدا براي آموختن علم مهيا نباشند؟» [2] .
و همچنين مي فرمايد «خدا آنهايي را كه ايمان آورده اند و كساني را كه دانش داده شده اند درجه هاي بالا مي دهد و خدا به آنچه مي كنيد آگاه است [3] .
همچنين پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله و سلم فرمودند «دلي كه در آن چيزي از حكمت نباشد مانند خانه اي مخروبه است. پس دانش بياموزيد و بياموزانيد و فهميدگي به دست آوريد و نادان نميريد زيرا خداوند عذر نان را نمي پذيرد». [4] .
و همچنين حضرت فرمودند: «خداوند و فرشتگان او و حتي مور در لانه اش و حتي ماهي در دريا، بر كسي كه به مردم خير و خوبي بياموزد درود مي فرستد.» [5] .
همچنين رسول خدا صلوات الله عليه و آله و سلم فرمودند: «يك ركعت نماز عالم به خدا، بهتر از هزار ركعت نماز جاهل به خداست.» [6] .
همچنين اميرالمومنين عليه السلام فرمودند: «علم بياموزيد كه آموختن دانش حسنه است با دانش است كه خداوند فرمانبري و پرستش مي شود، با دانش است كه خداوند شناخته و يگانگي او دانسته مي شود با دانش است كه پيوندهاي خويشاوندي برقرار مي ماند، با دانش است كه روا و ناروا شناخته مي شود دانش پيشواي خرد است و خرد پيرو آن مي باشد خداوند به نيكبختان دانش الهام مي كند و شوربختان را از آن محروم مي سازد» [7] .
اين نمونه اي از آيات و رواياتي بود كه در دين مبين اسلام در باب علم و دانش بيان شده است. حال خود بنگريد آيا مي شود پيرو مكتبي شد كه صراحتا علم و كسب علم را رد كنند... آيا اينها قصدي جز غفلت و بي خبري مردم را دارند.
آيا غير از اين است كه بواسطه جهل مردم، افرادي همچون باب و بهاء مي توانند ادعاي خدائي و پيامبري و امامت كنند؟ آيا غير از اين است كه كسب علم سبب رسوائي باب و بهاء مي شود و پرده از روي باطن خبيث آنها برمي دارد؟ شما چگونه حكم مي كنيد؟؟؟
--------------------------------------------------------------------------------
[1] بيان باب 10، واحد 4 ص 13.
[2] توبه آيه 418.
[3] المجادله آيه 11.
[4] ميزان الحكمه جلد 8 ص 3943.
[5] ميزان الحكمه جلد 8 ص 3959.
[6] ميزان الحكمه جلد 8 ص 2.
[7] ميزان الحكمه جلد 8 ص 3937.
مؤلف: محمد حسين طغياني
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید