نسا 1 4/1
يا ايها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا كثيرا و نساء و اتقوا الله الذي تسائلون به و الارحام ان الله كان عليكم رقيبا (1)
اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى مونث آفريد و جفتش را از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مىكنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است 1
همانگونه که در قبل اشاره شد انسانها در پیشگاه خداوند فارغ از جنسیت و رنگ پوست و وابستگی های قومی و قبیله ای با هم برابراند اما به دلیل حساسیت موضوع نوع جنسیت زن و مرد و اشاراتی که خداوند در آیات قرآن براساس احکامی که بر زنان ومردان حکم می نماید لازم دانستم که در این مورد ابتدا به آیاتی برای روشن شدن مسئله برابری زن و مرد توجه کنیم
آنگاه سوالاتی را که تا کنون در این مورد از دیدگاه افراد طرح شده و سپس نظریات و برداشت های همفکرانم را با استناد به آیات قرآن خدمت عزیزان عرض کنم باید توجه داشت که باور های غلط در مورد جنس مونث امروز در قرن بیست یکم
هنوز هم از بین نرفته و بسیاری از کسانی که خود را روشن فکر و دانشمند می دانند خود را از این باور غلط رها نکرده اند
و هنوز هم وقتی به کسی می گویند بچه شما دختر به دنیا آمده آنقدر خوشحال نمی شود که به او بگویند بچه پسر است
بسیاری از خانواده های ایرانی کسانی را که فرزند پسر ندارند حتی اگر چندین دختر وجود داشته باشد( اجاق کور می نامند) یعنی دختران را جزو فرزند به حساب نمی آورند
نحل 58 و59 16/58 و59
و اذا بشر احدهم بالانثى ظل وجهه مسودا و هو كظيم 58يتوارى من القوم من سوء ما بشر به ايمسكه على هون ام يدسه في التراب الا ساء ما يحكمون (59)
هرگاه به يكى از آنها بشارت فرزند دختردهند ، صورتش ناراحتى سياه مىشود; و به شدت خشمش را فرو می خورد (58) بخاطر بشارت بدى كه به او داده شده، از قوم و قبيله خود متوارى مىگردد آيا او را با قبول ننگ نگهدارد، يافرو بردش در خاك اگاه باشید چه بد حكم مىكنند! (59)
سوال: ایا مردان بر زنان برتری دارند؟
ج با توجه به ایات قران کریم تمام انسانها در پیشگاه خدا برابرند
حجرات 13 49/13
يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند الله اتقاكم ان الله عليم خبير (13)
اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيرهها و قبيلهها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد; (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامىترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست; خداوند دانا و آگاه است! (13)
نحل 97 16/97
من عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة و لنجزينهم اجرهم باحسن ما كانوا يعملون (97)
هر كس كار شايستهاى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مىداريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مىدادند، خواهيم داد. (97)
غافر 40 40/40
من عمل سيئة فلا يجزى الا مثلها و من عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مؤمن فاولئك يدخلون الجنة يرزقون فيها بغير حساب (40)
هر كس بدى كند، جز بمانند آن كيفر داده نمىشود; ولى هر كس كار شايستهاى انجام دهد -خواه مرد يا زن- در حالى كه مؤمن باشد آنها وارد بهشت مىشوند و در آن روزى بىحسابى به آنها داده خواهد شد. (40)
نجم 45 53/45
و انه خلق الزوجين الذكر و الانثى (45)
و اوست كه دو زوج نر و ماده را آفريد
شوری 49 42/49
لله ملك السماوات و الارض يخلق ما يشاء يهب لمن يشاء اناثا و يهب لمن يشاء الذكور (49)
(49)مالكيت و حاكميت آسمانها و زمين از آن خداست هر چه را بخواهد مىآفريند به هر كس اراده كند دختر مىبخشد و به هر كس بخواهد پسر،
ال عمران 195 3/195
فاستجاب لهم ربهم اني لا اضيع عمل عامل منكم من ذكر او انثى بعضكم من بعض.............
خداوند، درخواست آنها را پذيرفت (و فرمود:) من عمل هيچ عملكنندهاى از شما را، زن باشد يا مرد، ضايع نخواهم شما همنوعيد، و از جنس يكديگر كرد;........
نسا 124 4/124
و من يعمل من الصالحات من ذكر او انثى و هو مؤمن فاولئك يدخلون الجنة و لا يظلمون نقيرا (124)
و كسى كه چيزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، چنان كسانى داخل بهشت مىشوند; و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد. (124)
باید متذکر شد در هیچ کجای قران مردان بر زنان برتری ندارند
سوال: اگر چنین است سوره نسا ایه34 را چگونه ترجمه می کنید میگوید زنان سرکش را بزنید
ج:با ذکر ایه وبا توجه به ایات قران میگوییم ضرب معانی گوناگونی دارد ودر این ایه به معنی رها کردن یا صرف نظر کردن است
نسا 34 4/34
الرجال قوامون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض و بما انفقوا من اموالهم فالصالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظ الله و اللاتي تخافون نشوزهن فعظوهن و اهجروهن في المضاجع و اضربوهن فان اطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا ان الله كان عليا كبيرا (34)
مردان، تکیه گاه زنانند بدانچه خدا بعضى را نسبت به بعضى ديگر نعمت داده و بخاطر انفاقهايى كه از اموالشان مىكنند.(تامین مخارج زنان) و زنان شایسته، فروتنند،وانچه را باید محفوظ باشد، حفظ مىكنند. و ( آن دسته از زنان را كه از سركشى و نافرمانی اشان بيم داريد، پند و اندرز دهيد! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نماييد! و سپس از انها صرف نظر کنید یا رهایشان سازید و اگر از شما پيروى كردند، راهى براى تعدى بر آنها نجوييد! قطعا" خداوند، بلندمرتبه و بزرگ است. (34)
سوال : کلمه ضرب به معنی زدن است چطور می گوئید رها کردن
ج :با استناد به ایات قران کریم در زِِِِِِِِِِِیربخشی از این ایات را که ضرب معنی غیر از زدن دارد می اوریم
زخرف 5 43/5
ا فنضرب عنكم الذكر صفحا ان كنتم قوما مسرفين (5)
آيا صرفنظرمیکنیم از شما اين ذكر ( قرآن) را بخاطر اينكه قومى اسرافكاريد؟! (5)
آيا رها میکنیم شمارا از اين ذكر ( قرآن) را بخاطر اينكه قومى اسرافكاريد؟! (5)
آيا باز میداریم(دریغ میکنیم) از شما اين ذكر ( قرآن) را بخاطر اينكه قومى اسرافكاريد؟! (5)
در این ایه ضرب به معنی صرفنظر کردن است یا باز داشتن
نسا 101 4/101
و اذا ضربتم في الارض فليس عليكم جناح ان تقصروا من الصلاة ان خفتم ان يفتنكم الذين كفروا ان الكافرين كانوا لكم عدوا مبينا (101)
هنگامى كه سفر مىكنيد، گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد اگر از فتنه كافران بترسيد زيرا كافران براى شما دشمن آشكارى هستند. (101)
اینجا ضرب به معنی مسافرت است
کهف 11 18/11
فضربنا على آذانهم في الكهف سنين عددا (11)
پس پوشاندیم بر گوشهایشان در غار به شمار سالها
داستان اصحاب کهف است که ضرب به معنی حجاب و پوشش است
طه 77 20/77
و لقد اوحينا الى موسى ان اسر بعبادي فاضرب لهم طريقا في البحر يبسا لا تخاف دركا و لا تخشى (77)
وقطعا" به موسى وحى فرستاديم كه شبانه بندگانم را با خود ببر وجستجو کن براى آنها راهى خشك در دريا كه نه از دستگیر شدن بترس و نه از غرق شدن در دريا (77)
در اینجا هم ضرب به معنی یافتن و جستجوست آیات مشابه این ایات باز هم در قران هست
هرگز در قران توصیه نمیشود کسی را با تنبیه وکتک به هدایت دعوت کرد
سوال:چرا زنان نشوز دارند اما مردان نشوز ندارند و آیا مردان مجاز به نا فرمانی هستند؟
ج:ابدا" اینگونه نیست نشوز یعنی (خیانت به همسر)همانگونه که زن حق خیانت ندارد مرد هم این حق را ندارد
نسا 128 4/128
و ان امراة خافت من بعلها نشوزا او اعراضا فلا جناح عليهما ان يصلحا بينهما صلحا و الصلح خير و احضرت الانفس الشح و ان تحسنوا و تتقوا فان الله كان بما تعملون خبيرا (128)
و اگر زنى، از طغيان و سركشى يا اعراض شوهرش، بيم داشته باشد، مانعى ندارد با هم صلح كنند
و صلح، بهتر است; اگر چه مردم بخل مىورزند. و اگر نيكى كنيد و پرهيزگارى پيشه سازيد خداوند به آنچه انجام مىدهيد، آگاه است (128)
سوال : اگر زن ومرد برابرند چرا شهادت زن با مرد برابر نیست؟
ج : القائات و شبهات ذهنی و دو از واقعییت ما را به باورهای غلط میرساند در قران شهادت زن ومردفرق نداردو هر دو با هم برابر است
سوره نور ایه 6 الی 9 24/9
و الذين يرمون ازواجهم و لم يكن لهم شهداء الا انفسهم فشهادة احدهم اربع شهادات بالله انه لمن الصادقين (6) و الخامسة ان لعنت الله عليه ان كان من الكاذبين (7) و يدرؤا عنها العذاب ان تشهد اربع شهادات بالله انه لمن الكاذبين (8) و الخامسة ان غضب الله عليها ان كان من الصادقين (9)
و كسانى كه همسران خود را (به عمل منافى عفت) متهم مىكنند، و گواهانى جز خودشان ندارند، هر يك از آنها بايد چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهد كه از راستگويان است; (6)
و در پنجمين بار بگويد كه لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد. (7) آن زن نيز مىتواند كيفر (زنا) را از خود دور كند، به اين طريق كه چهار بار خدا را به شهادت طلبد كه آن مرد (در اين نسبتى كه به او مىدهد) از دروغگويان است. (8) و بار پنجم بگويد كه غضب خدا بر او باد اگر آن مرد از راستگويان باشد. (9)
دقت کنید که اگر مردی به همسر خودش حتی اگر چنین چیزی رادیده باشد تهمت زنا بزند وچهارتن شاهد بر این ادعا نداشته باشد شهادت وی با شهادت زنش که این ماجرا را انکار میکند برابر است
مائده 105 5/105
يا ايها الذين آمنوا شهادة بينكم اذا حضر احدكم الموت حين الوصية اثنان ذوا عدل منكم او آخران من غيركم ان انتم ضربتم في الارض فاصابتكم مصيبة الموت تحبسونهما من بعد الصلاة فيقسمان بالله ان ارتبتم لا نشتري به ثمنا و لو كان ذا قربى و لا نكتم شهادة الله انا اذا لمن الآثمين (106) فان عثر على انهما استحقا اثما فآخران يقومان مقامهما من الذين استحق عليهم الاوليان فيقسمان بالله لشهادتنا احق من شهادتهما و ما اعتدينا انا اذا لمن الظالمين (107)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد، در موقع وصيت بايد از ميان شما، دو نفر عادل را به شهادت بطلبد(خواه زن باشد یا مرد) يا اگر مسافرت كرديد، و مصيبت مرگ شما فرا رسيددو نفر از غير خودتان را به شهادت بطلبيد، (خواه زن باشد یا مرد)
و اگر به هنگام اداى شهادت، در صدق آنها شك كرديد، آنها را بعد از نماز نگاه مىداريد تا سوگند ياد كنند كه: «ما حاضر نيستيم حق را به چيزى بفروشيم، هر چند در مورد خويشاوندان ما باشد! و شهادت الهى را كتمان نمىكنيم، كه از گناهكاران خواهيم بود!» (106) و اگر اطلاعى حاصل شود كه آن دو، مرتكب گناهى شدهاند دو نفر از كسانى كه نسبت به ميت اولى هستند به جاى آنها قرار مىگيرند و به خدا سوگند ياد مىكنند كه: «گواهى ما، از گواهى آن دو، به حق نزديكتر است! و ما تجاوزى نكردهايم; كه اگر چنين كرده باشيم، از ظالمان خواهيم بود!» (107)
طلاق/2 65/2
فاذا بلغن اجلهن فامسكوهن بمعروف او فارقوهن بمعروف و اشهدوا ذوي عدل منكم و اقيموا الشهادة لله ذلكم يوعظ به من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر و من يتق الله يجعل له مخرجا (2)
و چون عده آنها سرآمد، آنها را بطرز شايستهاى نگه داريد يا بطرز شايستهاى از آنان جدا شويد; و دونفر عادل از خودتان را گواه گيريد(خواه زن باشد یا مرد) و شهادت را براى خدا برپا داريد; اين چيزى است كه مؤمنان به خدا و روز قيامت به آن اندرز داده مىشوند! و هر كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مىكند، (2)
سوال :در مورد آیه 282 سوره بقره چه میگویید
ج :با دقت دراین ایه در میابیم که در اینجا هم مقصود شهادت برابر یک زن ومرد است
بقره 282 2/282
يا ايها الذين آمنوا اذا تداينتم بدين الى اجل مسمى فاكتبوه و ليكتب بينكم كاتب بالعدل و لا ياب كاتب ان يكتب كما علمه الله فليكتب و ليملل الذي عليه الحق و ليتق الله ربه و لا يبخس منه شيئا فان كان الذي عليه الحق سفيها او ضعيفا او لا يستطيع ان يمل هو فليملل وليه بالعدل و استشهدوا شهيدين من رجالكم فان لم يكونا رجلين فرجل و امراتان ممن ترضون من الشهداء ان تضل احداهما فتذكر احداهما الاخرى و لا ياب الشهداء اذا ما دعوا و لا تسئموا ان تكتبوه صغيرا او كبيرا الى اجله ذلكم اقسط عند الله و اقوم للشهادة و ادنى الا ترتابوا الا ان تكون تجارة حاضرة تديرونها بينكم فليس عليكم جناح الا تكتبوها و اشهدوا اذا تبايعتم و لا يضار كاتب و لا شهيد و ان تفعلوا فانه فسوق بكم و اتقوا الله و يعلمكم الله و الله بكل شيء عليم (282)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هنگامى كه بدهى مدتدارى (به خاطر وام يا داد و ستد) به يكديگر پيدا كنيد، آن را بنويسيد! و بايد نويسندهاى از روى عدالت، در ميان شما بنويسد! و كسى كه قدرت بر نويسندگى دارد، نبايد از نوشتن -همان طور كه خدا به او تعليم داده- خوددارى كند! پس بايد بنويسد، و آن كس كه حق بر عهده اوست، بايد املا كند، و از خدا كه پروردگار اوست بپرهيزد، و چيزى را فروگذار ننمايد! و اگر كسى كه حق بر ذمه اوست، سفيه یا ضعيف است، يا توانايى بر املاكردن ندارد، بايد ولى او با رعايت عدالت، املا كند! و دو نفر از مردان خود را شاهد بگيريد! و اگر دو مرد نبودند، يك مرد و دو زن، از كسانى كه مورد رضايت و اطمينان شما هستند، انتخاب كنيد! تا اگر يكى انحرافى يافت، ديگرى واقعیت را انگونه که هست يادآورى كند. و شهود نبايد به هنگامى كه آنها را دعوت مىكنند، خوددارى نمايند! و از نوشتن چه كوچك باشد يا بزرگ،ملول نشويد اين، در نزد خدا به عدالت نزديكتر، و براى شهادت مستقيم تر، و براى جلوگيرى از ترديد و شك (و نزاع و گفتگو) بهتر مىباشد; مگر اينكه داد و ستد نقدى باشد كه بين خود، دست به دست مىكنيد. در اين صورت، گناهى بر شما نيست كه آن را ننويسيد. ولى هنگامى كه خريد و فروش مىكنيد، شاهد بگيريد! و نبايد به نويسنده و شاهد، زيانى برسد (یا تحت فشار قرار گيرند)! و اگر چنين كنيد، از فرمان پروردگار خارج شدهايد. از خدا بپرهيزيد! و خداوند به شما تعليم مىدهد; خداوند به همه چيز داناست. (282)
دراین ایه مقصود معاملات مدت دار است که فرد یا مدیون میشود(بدهکار)یا داین میگردد(طلبکار)بنا بر این پس از مدتی ممکن است اصل معامله فراموش گردد بخاطر همین هم خداوند میفرماید بنویسید شاید چون زنان تحت فشار بودند و پس از مدتی ممکن بود وادار به شهادت غیر واقع شوند قران میگوید اگر یکی از ان دو شاهد بدرستی شهادت ندادو خلاف واقع گفت شاهد دیگر شهادت درست را بدرستی بیان کند و با اینکه زن است شهادتش مانند یک شاهد مرد پذیرفتنی است وجای تردید نیست اما (ضمیر احداهما هم میتواندبه دو مرد یادو زن یا یک مردویک زن اشاره کند بنا بر این اگر مرد هم انحرافی در شهادت داشت شهادت دو زن قابل قبول است)الله اعلم
معارج 33 70/33
و الذين هم بشهاداتهم قائمون (33)
و آنان كه بر شهادتهاى خود ايستادهاند(خواه زن باشند خواه مرد) 33
سوال: اگر زن ومرد برابرند چرا ارث زن نصف مرد است
ج: باید توجه داشت مسایل اقتصادی دلیل تفوق و
برتری نیست اگر اینگونه باشد بسیاری از مردان یا زنان بسته به اموالشان برتر از دیگرانند
ثانیا"اگر توجه کنیم که مردان در طول زندگی مشترک موظف به تامین مخارج زندگی هستند مانند هزینه(مسکن و خوراک وپوشاک)وغیر از اینها پرداخت توافقی مهریه که باید مرد بپردازد اگر نیک نظر کنیم در میابیم که مسئله ی ارث مسئله ی مادیست و به عدم برابری زن و مرد ارتباطی ندارد
ثالثا" این حکم همیشگی نیست وبعضی اوقات زن ومرد برابر ارث میبرند
نسا 11و12 4/11و12
يوصيكم الله في اولادكم للذكر مثل حظ الانثيين فان كن نساء فوق اثنتين فلهن ثلثا ما ترك و ان كانت واحدة فلها النصف و لابويه لكل واحد منهما السدس مما ترك ان كان له ولد فان لم يكن له ولد و ورثه ابواه فلامه الثلث فان كان له اخوة فلامه السدس من بعد وصية يوصي بها او دين آباؤكم و ابناؤكم لا تدرون ايهم اقرب لكم نفعا فريضة من الله ان الله كان عليما حكيما (11) و لكم نصف ما ترك ازواجكم ان لم يكن لهن ولد فان كان لهن ولد فلكم الربع مما تركن من بعد وصية يوصين بها او دين و لهن الربع مما تركتم ان لم يكن لكم ولد فان كان لكم ولد فلهن الثمن مما تركتم من بعد وصية توصون بها او دين و ان كان رجل يورث كلالة او امراة و له اخ او اخت فلكل واحد منهما السدس فان كانوا اكثر من ذلك فهم شركاء في الثلث من بعد وصية يوصى بها او دين غير مضار وصية من الله و الله عليم حليم (12)
خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش مىكند سهم پسر چون سهم دو دختر است و اگر دختر از دو تن بيشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترك است و اگر يكى باشد نيمى از ميراث از آن اوست و براى هر يك از پدر و مادر وى يك ششم از ماترك است اين در صورتى است كه فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش يك سوم است و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش يك ششم مىبرد پس از انجام وصيتى است كه او بدان سفارش كرده يا د ينى شما نمى دانيد پدران و فرزندانتان كدام يك براى شما سودمندترند فرضى است از جانب خدا زيرا خداوند داناى حكيم است 11 و نيمى از ميراث همسرانتان از آن شما است اگر آنان فرزندى نداشته باشند و اگر فرزندى داشته باشند يك چهارم ماترك آنان از آن شماست
پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش كردهاند يا دینی و يك چهارم از ميراث شما براى آنان است اگر شما فرزندى نداشته باشيد و اگر فرزندى داشته باشيد يك هشتم براى ميراث شما از ايشان خواهد بود پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش كردهايد يا د ينى [كه بايد استثنا شود] و اگر مرد يا زنى كه از او ارث مىبرند كلاله باشد و براى او برادر يا خواهرى باشد پس براى هر يك از آن دو يك ششم [ماترك] است و اگر آنان بيش از اين باشند در يك سوم مشاركت دارند پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش شده يا د ينى كه زيانى نرساند اين استسفارش خدا و خداست كه داناى بردبار است 12
با دقت در ایات فوق در میابیم در شرایطی برادر وخواهر
وپدر ومادر ارث برابر میبرند واین دلیل برتری مرد یا زن نیست
سوال: چرا در قران میگوید زنان شما کشتزار های شما هستند ایا این توهین نیست
بقره 223 2/223
نساؤكم حرث لكم فاتوا حرثكم انى شئتم و قدموا لانفسكم و اتقوا الله و اعلموا انكم ملاقوه و بشر المؤمنين (223)
زنان شما كشتزار شما هستند(یا محل بذر افشانی شما هستند) پس از هر جا كه خواهيد به كشتزار خود درآييد و آنها را براى خودتان مقدم داريد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه او را ديدار خواهيد كرد و مؤمنان را مژده ده 223
ج:بعضی از ناباوران چنین القا میکنند که این توهین است اماچون زنان زایش دارند ومانند زمین بارور میشوند
وتولید نسل از همین خاصیت ناشی میشود در مقام تشبیه زنان را به زمینی بارور مثال میزند وابلهانه است که بگوییم این مطلب توهین به زنان است در ثانی در سوره
بقره ایه 187 زنان را به لباس مردان تشبیه کرده و مردان را به لباس زنان تشبیه میکند از این گونه تشبیهات در قران بسیار داریم (همینطور در انجیل و تورات)
بقره 187 2/187
احل لكم ليلة الصيام الرفث الى نسائكم هن لباس لكم و انتم لباس لهن.......
آميزش جنسى با همسرانتان، در شب روزهايى كه روزه مىگيريد، حلال است. آنها لباس شما هستند; و شما لباس آنها......
ازواج
حال ایاتی دیگر را در جهت عدم تبعیض بین زن ومرد مرور میکنیم در بحث زوج
نسا 1 4/1
يا ايها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا كثيرا و نساء و اتقوا الله الذي تسائلون به و الارحام ان الله كان عليكم رقيبا (1)
اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى(مونث) آفريد و جفتش را از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به نام او از همديگر درخواست مىكنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان م بريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است
اعراف 189 7/189
هو الذي خلقكم من نفس واحدة و جعل منها زوجها ليسكن اليها فلما تغشاها حملت حملا خفيفا فمرت به فلما اثقلت دعوا الله ربهما لئن آتيتنا صالحا لنكونن من الشاكرين (189)
اوست آن كس كه شما را از نفس واحدى(مونث) آفريد و جفت وى را از آن پديد آورد تا بدان آرام گيرد پس چون با او درآميخت باردار شد بارى سبك و با آن [بار سبك] گذرانيد و چون سنگينبار شد خدا پروردگار خود را خواندند كه اگر به ما شايسته ای عطا كنى قطعا از سپاسگزاران خواهيم بود 189
دقت در ایات فوق ومشابه انها ما را به این باور میرساند که بر خلاف انچه تا کنون گفته شده که خلقت از مرد شروع شده و زن از مرد پدید امده تصوری غلط وباطل است واین ایات بروشنی میگوید همه از نفس واحده که کاملا" مونث است بوجود امده اند و این نفس مونث حتی در
مردان هم وجود دارد(متشابهات خلقت)الله اکبر
نحل 72 16/72
و الله جعل لكم من انفسكم ازواجا و جعل لكم من ازواجكم بنين و حفدة و رزقكم من الطيبات ا فبالباطل يؤمنون و بنعمت الله هم يكفرون (72)
و خدا براى شما(خواه زن باشید یا مرد) از خودتان همسرانى قرار داد و از همسرانتان براى شما پسران و نوادگانى نهاد و از چيزهاى پاكيزه به شما روزى بخشيد آيا به باطل ايمان مىآورند و به نعمت خدا كفر مىورزند 72
روم 21 30/21
و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها و جعل بينكم مودة و رحمة ان في ذلك لآيات لقوم يتفكرون (21)
و از نشانههاى او اينكه از نوع خودتان (چه زن باشید وچه مرد)همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين براى مردمى كه مىانديشند قطعا نشانههايى است 21
یس 36 36/36
سبحان الذي خلق الازواج كلها مما تنبت الارض و من انفسهم و مما لا يعلمون (36)
منزه است كسى كه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين مىروياند، و از خودشان، و از آنچه نمىدانند! (36)
شوری 11 42/11
فاطر السماوات و الارض جعل لكم من انفسكم ازواجا و من الانعام ازواجا يذرؤكم فيه ليس كمثله شيء و هو السميع البصير (11)
او آفريننده آسمانها و زمين است و از جنس شما(چه مرد باشید وچه زن)همسرانى براى شما قرار داد و جفتهايى از چهارپايان آفريد و شما را به اين وسيله زياد مى كند هيچ چيز همانند او نيست و او شنوا و بيناست! (11)
نجم 45 53/45
و انه خلق الزوجين الذكر و الانثى (45)
و اوست كه دو زوج نر و ماده را آفريد (45)
ذاریات 49 51/49
و من كل شيء خلقنا زوجين لعلكم تذكرون (49)
و از هر چيز دو جفت آفريديم شايد متذكر شويد! (49)
برای اهل تحقیق در صورت تمایل میتوانیم در هرزمینه ای ایات بیشتری فهرست کنیم جهت هر گونه نظر و سوالی با ما تماس بگیرید
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید