چگونه هوش فرزندانمان را افزایش دهیم؟
شاید بهعنوانوالدینکودکانپنجتا نـه سالهفکر کنید، تمامتلاشخود را برایرشد ذهنیفرزندانتانانجامدادهاید؛ از هنگامنوزادیبرایشانکتابخواندهاید، سرگرمی هایفکریو اسباب بازی هایذهنیبرایشانتهیهکردهاید، آنها را با کتابخانهآشنا کردهاید و اکنونهمدر یکمدرسهخوبدرسمی خوانند. اما آیا باید از اینپسخیالتانراحتباشد؟
پدر و مادر با تشویقهر گامکوچککودک ، کمکبزرگیبهخلاقیت هایبزرگ تر ویدر آیندهخواهند کرد.
اکنونمحققانمعتقدند کهتحریکاتذهنیکودکاناز سویوالدیننقشیبسیار مهمدر تقویتهوشآناندارد. مطالعاتنشانمیدهند ژنو محیطهر دو سهمفراوانیدر افزایشهوشکودکدارند و در اینراستا عواملمحیطیرا سلامت، تغذیهو تربیتخانوادگیمعرفیکردهاند. براساسیافتههایاخیر، حتیاگر ژن ها نقشاصلیدر میزانضریبهوشیافراد داشتهباشند، هرگز نمی توانتأثیر والدینرا بر ذهنکودکمنکر شد و نادیدهگرفت.
بهخصوصدر سال هایاولزندگیکودک، وقتیمغز هنوز در حالشکلگیریو تکاملاست، توجهاتوالدینحتیاگر شرکتدر بازیسادهایچوندالی موشکباشد، بهایجاد مداربندی هایمغزیپیچیدهو ضروریو تقویتآنبرایارتقایهوشکودککمکمی کند.
تحریکاتذهنیکودکاناز سویوالدیننقشیبسیار مهمدر تقویتهوشآناندارد
کریگرَمیپروفسور روان شناسیکودکمیگوید: "واقعاً لازماستوالدینبدانند کهچقدر دادههایشانبهفرزندانمهمو سرنوشت ساز استو کودکاز سنینبسیار پایینو بدو تولد تحتتأثیر تربیتوالدینقرار می گیرد"
تحقیقاتدانشمندانرویدو گروهشاهد و آزمایشیاز کودکاننشاندادهاستکهتجاربو تعالیمدورانکودکیروند رشد و تکاملمغزیرا تسریعو تقویتمی کند. دو سالاولزندگیبه نوعیدورهطلاییرشد مغزیکودکاستو اینزماندورانایجاد ارتباطاتمغزیبهحسابمیآید. در اینسندر مغز بیشاز 300 تریلیونارتباطوجود دارد و در همینزمانسلول هاییکههنوز مرتبطنشدهاند و مورد استفادهقرار نگرفتهاند غیرقابلاستفادهمی شوند.
نقششما بهعنوانپدر و مادر تنها بهدورانکودکیو نوجوانیمحدود نمی شود، زیرا فرزندان در جوانیو بزرگسالیهمبهپشتیبانو راهنما نیاز دارند.
بنابراینبهنظر میرسد بهمنظور برنامه ریزیکمکبهذهنفرزندان، محدودیتزمانیداریم. دانشمندانمعتقدند نیازینیستبرایدستیابیبهاینهدف، آموزش هایرسمیخاصیرا برایکودکدر پیشبگیریم.آنچهضروریاستایجاد فضایمناسبو تحریککنندهبرایتعلیمروزمرهاستو برایاینمنظور، متخصصانرعایتتوصیه هایزیر را از ابتدایکودکیپیشنهاد می کنند.
بهچشماننوزاد نگاهکنید
چشماننوزاد در ششهفتگیتا فاصله5/17 سانتیمتریمتمرکز میشود و ایندقیقاً بهاندازهفاصلهایاستکهشما کودکرا جلویخود نگهمی دارید و بهصورتاو نگاهمیکنید. اینعملارتباطاتمغزیرا بهالگوییتشخیصیکهبا هر بار دیدنتقویتمیشود تبدیلمیکند ؛ و بهکودککمکمی کند در شناختمفاهیممشابهو نامتشابهمهارتبهتریکسبکند.
با کودکحرفبزنید
دکتر هوتنلوچر پروفسور روان شناسیمعتقد است: "فرمان هایاولیهزبانیبرایکودکبسیار مهماند، زیرا زباندر موفقیتعملکرد ذهنیبسیار اهمیتدارد؛ و هر درکو استنباطیاز زبانبهایجاد تواناییکلامیو بیانصحیحلغاتکمکمیکند.دامنهلغاتکودکبستگیمستقیمبهمیزانصحبتوالدینطیدو سالاولزندگیاو دارد"
دو سالاولزندگیبه نوعیدورهطلاییرشد مغزیکودکاستو اینزماندورانایجاد ارتباطاتمغزیبهحسابمیآید
با تشویق، کنجکاویکودکرا تحریککنید
همگامبا رشد جسمانیکودک ، قدرتتفکر و اندیشهاو نیز در حالرشد و شکوفاییاست. او از طریقتجربهوقایعجدید در زندگیدنیا را می شناسد و آنرا کشفمی کند. نیازینیستکنجکاویرا بهبچهها آموزشدهیم ، بلکهباید وجود سرشار از کنجکاوی شانرا بهصورتهدفمند ارضا کنیم.پدر و مادر با تشویقهر گامکوچککودک ، کمکبزرگیبهخلاقیت هایبزرگ تر ویدر آیندهخواهند کرد.
برایاشیا اسمبگذارید
کودکانحتیپیشاز آنکهبتوانند صحبتکنند، قادرند بسیاریچیزها ( برایمثالاجساممختلفو رنگ ها) را درککنند. در اینسناگر بهاو بگویید: «عروسکخرسیسفیدترا بیاور»، او دقیقاً میداند ایناسممتعلقبهکداماسباب بازی اشاست. بنابراینیکیدیگراز وظایفوالدیننامگذاریانواعرنگ ها، اندازهها و شکل ها برایتقویتدرککودکاست.
بهتوجهخود نسبتبهفرزند ادامهدهید
هرگز توجهاتخود را از فرزندانتان دریغنکنید. گرچهتوجهوالدیندر سنینپایینبرایکودکبسیار مهماست، اما پیشرفتذهنیو هوشیاو در اینسنین بهپایاننمی رسد. شبکه هایعصبی، بهخصوصآنها کهبهاحساساتمربوطمیشوند تا سنیننوجوانیدر حالتوسعه اند. بنابراینبا افزایشسنمی توانید بهکتابخواندنفرزندتاناهمیتبیشتریبدهید، او را در گفتو گوهایخانوادگیسهیمکنید، از وینظر بخواهید، بهاو موسیقیبیاموزید و نیز مشوقیمهربانبرایشباشید.
علاوهبر اینها،نقششما بهعنوانپدر و مادر تنها بهدورانکودکیو نوجوانیمحدود نمی شود، زیرا فرزندان در جوانیو بزرگسالیهمبهپشتیبانو راهنما نیاز دارند.
سایت نونهال
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید