خواب و مشخصه هاي تعبير
درمورد خواب بسيار گفته و نوشته اند. بشر هميشه خواب ديده و چون اين را به تجربه دريافته بود که خواب هايش بي ارتباط با زندگيش نمي توانند باشند هميشه درصدد يافتن کليدي بود که بتواند اين در بسته را به روي او بگشايد و چراغي فرا راهش بگيرد که مجهولات را بتواند ببيند و بشناسد و تشخيص دهد. گشودن اين در و روشن کردن تاريکي ها علم تعبير خواب است.
بهترين معبران انبيا و پيامبران بوده اند. ا ز حضرت ابراهيم نوشته اند که معبر خوبي بوده و يعقوب چنان معبر آگاهي و دانايي بوده که به مصداق آيه ي شريفه وقتي يوسف به او مي گويد:«اِنّي رَأيتُ عَشَرَ کوکباً وَ الشَّمسُ وَالقَمَرُ و رَأَيتُم لي ساجِدينَ» به او مي گويد اين خواب براي ديگران بازگو مکن که برادرانت به نابودي تو همّت خواهند گماشت و آن شد که يوسف را به چاه انداخته و از خانواده دور گشت و به فراق مبتلا گرديد.
خود يوسف مُعَبِري مسلّط بود که وقتي فرعون خواب ميبيند و براي او تعريف مي کند يوسف اطّلاع مي دهد که هفت سال قحطي پيش خواهد آمد و همين تعبير او را به عزّت مي رساند و باز خوانده ايم در زندان فرعون خواب آن دو زنداني را چگونه تعبير کرد.اولياء و معصومين نيز علم تعبير داشتند به خصوص از امام جعفر صادق عليه السلام تأويلات و تعبيرات فراوان نقل شده که در کتب مربوطه ضبط است. مردم عادّي نيز کم و بيش با اين فن ظريف آگاهي داشته اند و خوابهايي را تعبير مي کردند و اين صرفاً مبتني بر تجربه بود.
لازم است بدانيم:
هر خواب يک قطب قوي دارد که مسائل ديگر را تحت الشّعاع قرار مي دهد.معبر بايد محور خواب را بيابد بعد به تعبير آن بپردازد.
عوامل تشکيل دهنده ي زندگي ما در خواب به صورت سمبل هايي ظاهر مي شوند در يک خواب بيست ثانيه اي ممکن است خيلي چيز ها وجود داشته باشد که در تعبير بي تأثير و فقط يک عامل مؤثر است
شما اگر خواسته باشيد خواب خود را تعبير کنيد بايد اول محور و قطب را بيابيد و روي عوامل ديگر تکيه نکنيد.
به طور کلي ما اسير عوامل مادّي زندگي هستيم. شغل،فعاليت ها روزانه،معاشرت ها و گفت و گوهايي که طي روز انجام داده ايم، روابط خانوادگي،پول کافي داشتن يا نداشتن،غذا خوردن و حتي طعم و مزه ي غذا،همه و همه در خواب ما اثر مي گذارد. خيال نکنيد وقتي خوابيده ايم و ارتباط حواس پنجگانه ي ما با ذهن قطع گرديد از اين اسارت رهايي مي يابيم.به هيچ وجه اين طور نيست.
وقتي شب غذاي چرب و شيرين يا زياد شور و پر ادويه خورده ايد در خواب ممکن است دريا،چشمه،کاريز،آبشار و سيل و مسيل ببينيد.صبح که از خواب بيدار مي شويد به سراغ کتاب مي رويد که ببينيد تعبير ديدن سيل و چشمه در خواب چيست؟
اين درست نيست چون خواب شما رؤياي صادقانه نبوده بلکه خوابي بوده ناشي از پرخوري.چنين خوابها به هيچ وجه تعبير ندارد.
خواب شما وقتي مي تواند گوياي چيزي باشد که با تعادل جسمي و روحي خوابيده باشيد.عکس اين هم درست است يعني وقتي گرسنه باشيد خواب چلو کباب و باقلا پلو با مرغ و چيز هايي از اين دست ببينيد که البته نمي تواند تعبير داشته باشد.پس شبهايي که در کمال تعادل و توازن از نظر جسم و روح و اعصاب خوابيديد و خوابي ديديد بامداد به سراغ معبر يا خواب نامه برويد و تعبير بخواهيد.
برداشت و روابط ما نيز با چيزها ، آدم ها و حيواناتي که در اطرافمان يافت مي شوند متفاوتند لذا در خواب هم تفاوت ها و اختلافاتي به وجود مي آورند.
برداشت و رابطه ي ما با اشياء و اشخاص و حيوانات در تعبير اثر مي گذارد و گاه دگرگوني به وجود مي آورد،پس دريافتن معاني و تعابير بايد اين نکات را نيز مورد توجه قرار دهيد تا کليدي را که واقعاً خواب شما را باز مي کند دريابيد.
بنابراين هر خوابي تعبير ندارد.بسياري از خواب هاي ما تحت شرايطي قرار مي گيرند که فاقد ارزش و اعتبار مي شوند.به اين چنين خواب ها نبايد خوشدل باشيم و نه از آنها بيم و هراس به دل راه دهيم و گرفتار تشويش و نگراني شويم.
وقتي خوابي مي بينيد و بيدار مي شويد به ساعت مراجعه کنيد و ساعت ديدن خواب را يادداشت نماييد،زيرا معبر با دانستن ساعت خواب دقيق تر مي تواند خواب شما را بشکافد و تعبير کند به طور کلّي از لحظه اي که مي خوابيم تا نيمه شب خوابي که مي بينيم کمتر داراي اعتبار است.چون در اين ساعات هنوز روح و جسم ما زير تأثير کار روزانه،فعاليت ها و گفت و گوهاي انجام شده و غذايي که خورده ايم دارد.از نيمه شب تا طلوع سپيده بامدادي خواب معتبر مي شود و اعتبار آن به تناسب هر چه از نيمه شب دور و به سحرگاه نزديک مي شويم افزايش مي يابد.
صادق ترين رؤياها خوابي است که سحرگاه مي بينيم به طوري که چون بيدار مي شويم وقت اقامه ي نماز صبح شده باشد.خواب روز به هيچ وجه عنوان تعبير ندارد.هستند کساني که بعداز ظهرها مي خوابند پا پيش از غذاي نيمروز قيلوله مي کنند.در اين مواقع اگر خوابي ببينيد تعبيري ندارد.
در ماه هاي قمري نيز سه شب نيمه ماه که قمر بدر کامل دارد خواب بيشتر از سه شب محاق ارزشمند مي تواند باشد.
خواب هاي موسمي نيز بي ارزشند. مثلاً در زمستان برف در خواب ديدن و در بهار مشاهده ي درختان پر شکوفه و گل،در پائيز برگريزان و در فصل تابستان در آب شنا کردن و … از نوع خوابهايي است که تعبيري ندارد و چنانچه در تابستان مشاهده کرديد برف مي بارد و در سرماي سخت زمستان خانه را از شکوفه هاي سفيد و صورتي پوشيده ديديد اين خوابها صحت دارند و خوابهاي طولاني بيشتر از خوابهاي لحظه اي و تک چهره اي اعتبار دارند،مگر اينکه تک چهره ها را مکرّر ببينيد.
نکات قابل توجه براي تعبير خواب
۱- رؤياي انسان در درجه اوّل حکم اطلاع رساني و آگاهي بخشي را دارد که اين شامل دو قسم از خوابها مي گردد.(رؤياي صادقانه و نمادين)که در سه مقطع گذشته حال و آينده بيننده خواب ديده است.
۲- روياي انسان به سه دسته تقسيم مي گردد:
الف) صادقه
ب) نمادين
ج) کاذبه
۳- اطلاعاتي که در خواب به بيننده داده مي شود داراي پنج محور زير است:
الف) فقط مربوط به شخص بيننده خواب است.
ب) مرتبط به شخص يا اشخاص حاضر در خواب مي باشد.
ج) بين شخص بيننده و شخص يا اشخاص حاضر در خواب باشد.
د) به هيچ يک از موضوعات پيشين مرتبط نباشد.
ه) به موضوع يا شخص يا جمعي که در خواب حاضر نيستند مرتبط مي گردد.
۴- از لحاظ منفي يا مثبت يا خنثي بودن داراي پيامي گويا باشد.
۵- فاکتور زمان در رؤياي صادقانه و نمادين بر محور عدد مقدّس هفت استوار است گاهي حکمت و مصلحت خداوند تعبير آن را به زمان ديگري موکول مي نمايد،لذا بعد از اينکه از خواب بيدار مي شويد از يک ثانيه ،يک دقيقه،يک ساعت،يک روز،يک هفته،يک ماه،يک سال منتظر تعبير آن باشيد و لازم است بدانيد هر انساني که داراي زباني صادق و قلبي پاک باشد زمان تعبير خواب او در بيداري به حداقل مي رسد.مگر آنکه خواست خداوند نباشد.
حال اميدوارم که با مطالعه ي اين پست که از کتاب جن ها همه جا هستندجلد اول نوشته ي سيدمحمدمهدي حسيني بود بتوانيد تا حدي خواب هاي خودتان را تعبير کنيد .
براي از بين بردن افکار آزار دهنده :
براي رفع وسوسه شيطان و افکار آزار دهنده مداومت به اين اذکار داشته باشيد:
لاحول ولاقوه الا بالله العلي العظيم
اللهم صل علي محمد وآل محمد ، الله اکبر ، لا اله الا الله
تلاوت آيت الکرسي و تلاوت سوره فلق و ناس ونيز تلاوت سوره جمعه هر روز و شب همين اثر را دارد.
استادسيد محمد مهدي حسيني مي فرمودند براي رفع اين امر به افکار خوب تمرکز کنيد مثل ازدواج –جشن ....و عکس اينگونه افکار را در خود تقويت کنيد. فکر عروسي و شادي هاي را در ذهنتان بياوريد و به افکار آزار دهنده هيچ اعتنايي نکنيد. با خواندن آيات قرآن به ويژه معو ذ تين ( سو ره ها فلق و ناس )افکار آزار دهنده را از خود دور نمائيد.
نشريه نداي ايران سال ۱۳۸۵
شماره ۲۹۶ و ۳۰۰ صفحات ۱۲ و ۱۳
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید