احكام اختصاصي عقد و عروسي
در اين بخش احكامي كه در يك خواستگاري مورد نياز است به همان ترتيبي كه غالباً اين مراسم انجام مي شود خواهد آمد. لذا در اين بخش ابتدا احكام تحقيق كردن درباره زوج و خانواده آنان و سپس احكام خريد از بازار، دعوت كردن، آماده كردن مجلس عقد و عروسي و در انتها احكامي كه در مجلس عقد و عروسي مردانه و زنانه مورد نياز است به ترتيب خواهد آمد.
228 . مسئله: كسيكه بواسطه نداشتن زن به حرام مي افتد، واجب است زن بگيرد.
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 4.
امام: توضيح المسائل، مسئله 2443.
اراكي و بهجت:(1).
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2452.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 2452.
فاضل: توضيح المسائل، مسئله 2509.
مكارم: توضيح المسائل، مسئله 2023.
در نتيجه: اگر كسي بداند در صورتي كه ازدواج نكند به گناهاني همچون نگاه حرام به نامحرم، عكس و يا فيلم او دچار مي شود و يا خداي ناكرده مجبور مي شود خود ارضايي كند و يا هرگونه روابط نامشروع با نامحرم پيدا كند، واجب است ازدواج كند. خصوصاً جوانان عزيز بايد توجه داشته باشند همان خدايي كه تا امروز روزي مادي و معنوي ما را رسانده است، اگر انسان فرمان او را براي جلب رضايتش انجام دهد، در آن صورت خداوند نعمتهاي خود را بيش از پيش به بندگان خويش مبذول مي فرمايد، و به تحقيق موانع ديگر را از سر راه انسان بر مي دارد.
با خداوند معامله كنيد و با ازدواج، خود را از معصيت برهانيد و رضايت خداوند باري تعالي را طلب نماييد،مطمئن باشيد كه خداوند شما را سعادتمند و خوشبخت خواهد كرد.
229. مسئله: ازدواج مستحب است. حتي اگر انسان با ازدواج نكردن به گناه آلوده نشود.
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، قبل از مسئله 1 و مسئله 1.
اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اي و سيستانى: استفتاء.
230. مسئله: مستحب است در شوهردادن دختري كه بالغه است، يعني مكلف شده، عجله كنند.
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 14.
امام: توضيح المسائل، مسئله 2459.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2468.
سيستانى: استفتاء.
فاضل: توضيح المسائل، مسئله 2525.
مكارم:(2).
231. مسئله: مستحب است مخارج عقد و عروسي و مهريه را كم قرار دهند.
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 17.
احكام تحقيقات.
تحقيق درباره هركدام از زوجين، يا به صورت مستقيم صورت مي گيرد يا غير مستقيم. مراد از مستقيم آن است كه هريك از زوجين مستقيماً از ديگري درباره او تحقيق كند و غير مستقيم يعني انسان از فرد ديگري غير از زوج (مثلاً دوست، فاميل، همسايه، همكار) تحقيق نمايد.
تحقيق غير مستقيم.
232. مسئله: تحقيق كردن درباره هريك از زوجين از هر كسي جايز است اگر چه مستلزم يافتن عيوبي از او و يا خانواده وي باشد.
امام، اراكى، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
233. مسئله: تحقيق درباره عيبهاي هر يك از زوجين يا خانواده هاي آنان اگر دخيل در ازدواج باشد اشكال ندارد و حكم تجسسِ حرام را ندارد.
امام، اراكى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.
در نتيجه: انسان مي تواند فقط معايبي را جستجو كند كه به ازدواج و شناخت هر يك از طرفين مربوط مي شود در غير اين صورت نمي توان در زندگي افراد به بهانه ازدواج تجسس كرد.
تحقيق مستقيم.
234. مسئله: هر يك از زوجين مي توانند مستقيماً از يكديگر درباره هم تحقيق كنند مشروط به آنكه اين تحقيق مستلزم حرام نباشد.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
در نتيجه: صحبت كردن آنها به قصد لذّت، يا خلوت كردن آنها در محيط بسته، و يا نگاه كردن به قصد لذّت و يا لمس كردن يكديگر حرام است و بايد از آن اجتناب كنند.
235. مسئله: هر يك از زوجين مي توانند بدن ديگري را با شرائط ذيل به منظور تحقيق ببينند:.
1 . نگاه به قصد لذّت و ريبه نباشد.
2 . ازدواج متوقف بر اين نگاه باشد.
3 . مانعي از ازدواج اين دو درميان نباشد.
امام و فاضل: عروه، (نكاح)، مسئله 26.
امام: تحرير الوسيله، (نكاح)، مسئله 28 و استفتاء.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 28.
اراكى، بهجت، گلپايگاني و مكارم:(3).
بنابر شرط اوّل.
236. مسئله: جايز نيست هريك از آنان به قصد لذّت به ديگري نگاه كند. ولي اگر بداند بعد از ديدن قهراً لذّت خواهد آمد اشكال ندارد.
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 26.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 28.
237. مسئله: بهتر است اين ديدن از روي لباس نازك باشد.
امام :تحرير، (نكاح)، مسئله 28.
بنابر شرط دوم.
238. مسئله: بايد اين نگاه آخرين تحقيقي باشد كه هر يك از زوجين انجام مي دهند.
امام، فاضل و مكارم:عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 26.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.
توضيح: بايد هر يك از زوجين تمام تحقيقهاي ديگر را انجام داده باشند و عقد فقط متوقف به اين نگاه باشد كه اگر مورد پسند واقع شد عقد صورت بگيرد.
239. مسئله: اگر عقد متوقف بر اين نگاه نباشد يا اينكه طوري بودن ديگري براي انسان فرقي نداشته باشد و يا اينكه جهلي در كار نباشد، نمي توان به بدن او نگاه كرد.
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از عروه، (نكاح)، مسئله 26.
امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 28.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.
و بنابر شرط سوم.
240. مسئله: نبايد مانع ديگري در عقد باشد.
امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 26.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.
در نتيجه: بطور مثال اگر پدرِ دختر به اين ازدواج اجازه نمي دهد و يا مرد نمي تواند فعلاً با اين خانم ازدواج كند و يا زن شوهر دارد (اگر چه تصميم داشته باشد كه بعداً طلاق بگيرد) و امثال اين موارد هيچيك نمي توانند به بدن ديگري نگاه كنند.
241. سؤال: نگاه كردن مرد به عكس زني كه قصد دارد با او ازدواج كند به قصد آگاهي از زيبايي او جايز است يا نه البته در صورتي كه خانم حجاب كامل را رعايت نكرده باشد.
ب) در صورتي كه چند عكس را ببيند براي انتخاب همسر از ميان آنها چطور.
جواب: اگر به قصد لذّت نباشد اشكال ندارد.
امام، بهجت، خامنه اي و فاضل: استفتاء.
اراكى، سيستاني و گلپايگانى:(4).
احكام استخاره
242. مسئله: اگر كسي براي امري مثلاً ازدواج استخاره كرد. عمل كردن به نتيجه استخاره واجب نيست.
امام: استفتائات، ج2، با استفاده از سؤالهاي 75 و 76.
بهجت، خامنه اي و فاضل: استفتاء.
گلپايگانى:(5).
243. سؤال: مي خواستم بدانم اصلاً استخاره با تسبيح يا قرآن يا استخاره ذات الرقاع از نظر اسلام در مسائل مهم زندگي مثل ازدواج و تصميم گيريهاي مهم صحيح است يا نه.
جواب: مشورت با خداوند متعال و استخاره از طرق مأثوره براي رفع تحير اشكال ندارد.
امام: استفتائات، ج2 ،سؤال 73.
بهجت، خامنه اي و فاضل: استفتاء.
244. سؤال: آيا استخاره درست است و وقتي يك عمل خيري پيش آمد و ما استخاره كرديم بد آمد استخاره ملاك عمل است و بايد به آن اعتقاد داشت.
جواب: از اصول اعتقاديه نيست كه اعتقاد به آن لازم باشد و در مورد تحيّر به قصد رجاء مانع ندارد.
امام: استفتائات، ج2 سؤال 74.
خامنه اى: استفتاء.
گلپايگانى:(6).
245. سؤال: من به خواستگاري دختري رفته ام، بعد از طي مراحل اوليه و پُرس وجوى، خودشان اذعان دارند و ديگران هم گفته اند كه ما آدمهاي خوبي هستيم ولي باز پدرش رفته استخاره كرده است و بد آمده، با اينكه ما مي گوييم كار خير استخاره ندارد ولي او مي گويد: من به استخاره پشت نمي كنم. تقاضا مي كنم بفرماييد كه آيا اين استخاره درست است يا نه.
جواب: استخاره الزام آور نيست.
امام: استفتائات، ج2 سؤال 75.
بهجت، خامنه اي و فاضل: استفتاء.
گلپايگانى:(7) .
احكام نامزدي
246. مسئله: اگر مراد از نامزدي اين باشد كه زن و مردي قصد داشته باشند با يكديگر ازدواج بكنند ولي هيچ گونه صيغه محرميتي بين آنان منعقد نشده باشد، زن و مرد به يكديگر نامحرم هستند و هيچگونه فرقي با ديگر نامحرمها ندارند.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
در نتيجه: نگاه كردن به قصد لذّت به يكديگر، دست دادن و يا هر گونه تماس بدنى، خلوت كردن در محيط در بسته (با همان شرائطي كه در بخش مراودات گفته شد)، عدم رعايت حجاب و پوشش كافي در مقابل يكديگر، مراوده كردن و اختلاط به گونه اي كه معمولاً زن و شوهرها با يكديگر دارند و خلاصه هرگونه روابطي كه بين دو نامحرم حرام باشد از مواردي است كه هر يك از دختر و يا پسر بايد از آن پرهيز كنند.
صيغه موقت قبل از عقد دايم
247. مسئله: خواندن صيغه موقت بين زوجين با اجازه ولىّ دختر اشكال ندارد.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 2385 و منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 67 و 68.
248. سؤال: آيا دختر و پسر مي توانند قبل از عقد دائم، بدون اجازه پدر دختر صيغه موقت بين خود بخوانند.
جواب: اگر دختر باكره باشد اجراي صيغه بدون اجازه پدر صحيح نيست. و در غير اين صورت اجازه پدر لازم نيست.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.
مكارم:(8).
249. مسئله: در صورتي كه صيغه عقد موقت خوانده شود، و بعد از اتمام وقت، عقد دايم خوانده نشود، مادر دختر همچنان تا آخر عمر محرم مرد مي ماند.
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح في المحرمات بالمصاهره) مسئله 3.
امام: تحرير، (نكاح القول في المصاهره).
بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1906.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2394.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 2394.
250. مسئله: اگر زوجين بخواهند قبل از اتمام زمان عقد موقت، صيغه عقد دايم اجرا نمايند بايد مرد زمان باقيمانده را به زن هبه كند.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
سيستانى: با استفاده از منهاج الصالحين، (نكاح في الاعتداد وما بحكمه) مسئله 193.
فاضل: جامع المسائل، ج2، با استفاده از سؤال 1004.
251. مسئله: چنانچه مرد وقت باقيمانده را هبه نكند (چه جهلاً و چه نسياناً) و عقد دائم بخوانند، عقد دايم آنان باطل است و بايد بعد از اتمام زمان صيغه دوباره اجراي عقد دايم بنمايند.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.
252. سؤال: پنج سال پيش زمان ازدواج با همسرم قبل از خواندن صيغه عقد دايم به مدت دو ماه من با همسرم بواسطه صيغه موقت محرم شديم اما يك ماه پس از گذشت خواندن صيغه موقت عقد دايم خوانديم و تاكنون هم با يكديگر زندگي كرده ايم آيا عقد دايم ما درست بوده استجواب: در صورتي كه باقيمانده زمان عقد موقت را به زن هبه كرده ايد عقد درست بوده است در غير اين صورت بايد دوباره اجراي صيغه عقد دايم بنماييد.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.
احكام خريد.
253. مسئله: خريد هرگونه طلا براي داماد به منظور استفاده وي جايز نيست اگر چه حلقه يا دگمه سردست يا ساعت و يا... باشد.
امام: استفتائات، ج2، ص8 و توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2068.
اراكى: توضيح المسائل، ص550 (چ 1371).
بهجت و خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2076.
فاضل: جامع المسائل، ج1 با استفاده از سؤالهاي 970 و 971 و 258.
گلپايگانى: استفتاء.
مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1762.
تبريزى:(9).
255. مسئله: طلاي سفيد حكم طلاي زرد را ندارد و خريد آن براي داماد اشكالي ندارد.
امام: استفتائات، ج1، (لباس نمازگزار)، سؤال 58 و استفتاء.
اراكى، بهجت، خامنه اى، فاضل، گلپايگاني و مكارم:(10).
256. مسئله: خريدن هر گونه لباس ابريشمي خالص براي داماد به منظور پوشيدن وي جايز نيست.
امام: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2068.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2076.
فاضل: جامع المسائل، ج2، با استفاده از سؤال 762.
مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1762.
تبريزى:(11).
در نتيجه: خريد هر گونه لباس اعم از پيراهن، لباس زير، لباس راحتي در منزل، جوراب و... اگر از جنس ابريشم خالص باشد جايز نيست.
257. مسئله: خريد با پولي كه به آن خمس تعلق گرفته شده است تا زماني كه خمس آن پرداخت نشده باشد جايز نيست مگر آنكه از حاكم شرع يا وكيل وي اجازه گرفته شده باشد.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (فيما يجب فيه الخمس)، مسئله 75.
امام: توضيح المسائل، مسئله 1790 و 1795.
اراكى: توضيح المسائل، مسئله 1821 و 1826.
خامنه اى: استفتاء.
گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 1804.
تبريزي و سيستانى:(12).
258. مسئله: اگر كسي (به مسئله قبل توجه نداشت) با پولي كه خمس به آن تعلق گرفته است چيزي را بخرد بايد از حاكم شرع يا وكيل وي اجازه بگيرد. كه در اين صورت اگر اجازه داد معامله صحيح است و اگر اجازه نداد يك پنجم معامله باطل است.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (فيما يجب فيه الخمس)، مسئله 75.
امام: توضيح المسائل، مسئله 1760.
فاضل: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 1825 و 1827.
گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 1769.
تبريزي و سيستانى:(13).
259. مسئله: خريد هر گونه لباس شهرت براي داماد يا عروس جايز نيست.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2076.
فاضل: جامع المسائل، ج2، با استفاده از سؤال 762.
مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1762.
تبريزى:(14).
260. مسئله: خريد لباس مختص زنان براي داماد يا لباس مختص مردان براي عروس جايز نيست و بايد از خريد آن اجتناب كرد.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
امام: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2068.
سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2076.
فاضل: جامع المسائل، ج2، با استفاده از سؤال 762.
مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1762.
تبريزى:(15).
261. مسئله: خريد هر گونه لباس مهيج براي عروس به منظور استفاده كردن وي در ميان نامحرمان حرام است.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
امام: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2068.
فاضل:جامع المسائل، ج2، با استفاده از سؤال 762.
تبريزى:(16).
در نتيجه: اگر داماد مي داند در مجلس عروسي نامحرمها به عروس نگاه خواهند كرد (مثلاً مجلس مختلط باشد) خريد لباس عروسي كه مهيج باشد و مقداري از بدن را نپوشاند جايز نخواهد بود.
262. مسئله: خريد ماشين ريش تراشي و خمير ريش به منظور تراشيدن ريش براي داماد جايز نيست.
امام: استفتائات، ج2، (مكاسب محرمه)، سؤال8 و با استفاده از توضيح المسائل مسئله 2068.
اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
تبريزى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2075 و استفتاء.
سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2076.
فاضل: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2129.
مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1762.
توجه: اگر ماشين ريش تراشي را به جهت استفاده حلال بخرد اشكالي ندارد.
263. مسئله: خريد و فروش چرمي كه از ممالك غير اسلامي مي آورند يا از دست كافر گرفته مي شود باطل است ولي اگر انسان بداند كه آنها از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده، خريد و فروش آن اشكال ندارد.
امام: توضيح المسائل، مسئله 2061 و تحرير، ج2، مسئله 1.
اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2087.
بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1618.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2069.
سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم:(17).
در نتيجه: خريد هر چيز چرمي مانند كفش كمربند، بند ساعت، كيف... كه از كشورهاي غير اسلامي آمده باطل است مگر آنكه انسان بداند آن كشور چرم خود را از كشورهاي اسلامي تهيه مي كند.
احكام دعوت كردن.
264. مسئله: دعوت كردن از كساني كه انسان علم دارد در صورتي كه به آنجا بيايد گناه و منكرات را اشاعه مي دهد جايز نيست. مگر آنكه مراقبت كنند در مجلس مرتكب گناهي نشود.
امام، اراكي و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت، تبريزي و فاضل:(18).
در نتيجه: دعوت كردن از خانمها و يا آقاياني كه در مجالس عروسي به لهو و لعب مي پردازند جايز نيست.
265. مسئله: دعوت كردن از شعبده بازها به منظور شعبده بازي در مجالس حرام است و بايد از آن اجتناب كرد.
امام و گلپايگانى: استفتاء.
اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستاني و فاضل:(19).
267. مسئله: پول دادن به شعبده بازها براي شعبده بازي نيز حرام است.
امام، اراكى، بهجت، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.
خامنه اي و سيستانى:(20).
توضيح: از آنجا كه شعبده بازي به فتواي اكثر مراجع جايز نيست. دعوت كردن فردي يا افرادي براي انجام فعل حرام جايز نيست.
268. مسئله: دعوت كردن از نوازندگان جهت اجراي موسيقي مطرب حرام است. چه در مجلس زنانه و چه مردانه.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
269. مسئله: دعوت كردن از مداحان به جهت شعر خواندن و يا مداحي كردن اگر به نحو غنايي نباشد اشكال ندارد.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
270. مسئله: دعوت كردن از اهل كتاب به اينگونه مجالس اشكالي ندارد مگر آنكه انسان علم داشته باشد كه در صورت آمدن آنها منكرات را اشاعه مي دهند و موازين شرعي را مراعات نمي كنند (كه در اين صورت دعوت از آنها جايز نيست).
امام، اراكى، بهجت و گلپايگانى: استفتاء.
271. مسئله: رفتن به مجالسي كه انسان علم دارد در آنجا لهو و لعب برپا مي شود جايز نيست مگر براي نهي ازمنكر و جلوگيري از ارتكاب گناه.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، با استفاده از سؤال 2231 و جامع المسائل، ج2، سؤال 750.
در نتيجه: رفتن به برخي از مجالس عقد و عروسي كه انسان مي داند شركت كنندگان يا بر پا كنندگان آن متشرع نيستند لهو و لعب مي كنند و يا مجلسِ مختلط دارند به گونه اي كه موازين شرعي در آن رعايت نمي شود، جايز نيست اگر چه مجلس عقد و عروسي بستگان نزديك باشد.
272. مسئله: رفتن به مجالسي كه به جهت لهو و لعب بر پا شده است جايز نيست اگر چه انسان علم داشته باشد مرتكب حرام نخواهد شد.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اى، فاضل و گلپايگانى: با استفاده از مدارك مسئله قبل.
273. مسئله: دعوت كردن از عكاس يا فيلمبردار مرد براي تهيه فيلم و عكس از عروس و داماد و يا نامحرمهاي ديگر، در حالي كه علم داريم آنها پوشش كافي را رعايت نخواهند كرد جايز نيست.
امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
تبريزي و فاضل:(21).
1. اراكى: كسي كه بواسطه نداشتن زن به حرام مي افتد يا موجب خوف به حرام افتادن مي باشد و يا نداشتن زن براي او ضرر بدني دارد، واجب است زن بگيرد. توضيح المسائل، مسئله 2457.
بهجت: چنين شخصي اگر توان دارد واجب است ازدواج كند. استفتاء.
2. مكارم: همينطور در مورد زن دادن به پسراني كه نياز به همسر دارند. عروه، (نكاح)، مسئله 14.
3. اراكى: بطور كلي نگاه به بدن نامحرم جايز نيست. حتي اگر براي ازدواج باشد. استفتاء.
بهجت: بلكه چنين نگاهي براي جلوگيري از نزاع بعد از عقد مستحب نيز هست و اجازه زن هم در جواز آن لازم نيست.
توضيح المسائل، مسئله 1944.
گلپايگانى: بنابر احتياط واجب فقط مي تواند به وجه و كفين او نگاه كند آنهم به مقداري كه زشتي و زيبايي او را تشخيص دهد. مجمع المسائل، ج2، سؤال 647 و عروه، (نكاح)، مسئله 26.
مكارم: فقط مي توانند به وجه و كفين، موها، گردن، و مقدار كمي از اطراف آنها و يا به حجم بدن از روي لباس نگاه كنند. عروه، (نكاح)، مسئله 26.
4. اراكى: حكم ديدن عكسهاي ديگر را دارد. استفتاء.
توضيح: حكم ديدن عكسها در بخش نگاه آمده مراجعه نماييد.
سيستانى:الف) عكس زن چنانچه آشنا باشد حكم خودِ زن را دارد. ب) در صورتيكه زنها آشنا باشند بنابر احتياط واجب جايز نيست. استفتاء.
گلپايگانى:اگر به قصد تمتع نباشد اشكال ندارد. لكن ديدن عكسهاي متعدد براي انتخاب اگر بدون حجاب كامل باشد اشكال دارد. استفتاء.
5. گلپايگانى: استخاره كردن واجب نيست همانگونه كه مخالفت كردن با استخاره جايز نيست. استفتاء.
6. گلپايگانى: مخالفت كردن با استخاره جايز نيست. استفتاء.
7. گلپايگانى: مخالفت كردن با استخاره جايز نيست. استفتاء.
8. مكارم: دختري كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است، يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد چنانچه باكره باشد احتياط آن است كه از پدرش يا جدش اجازه بگيرد. توضيح المسائل، مسئله 2037.
254. خامنه اى: سؤال: خريد حلقه طلا مخصوص ازدواج به قصد اين كه به عنوان يادگاري بماند و مرد فقط در روز عيد چند ساعت از آن استفاده كند چه حكمي دارد.
جواب: جايز نيست. استفتاء.
9. تبريزى: معامله در فرض مزبور صحيح است، اگر چه استفاده داماد از طلاي زرد جايز نيست. استفتاء.
10. اراكى، خامنه اى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: در صورتي كه طلاي سفيد فلزي غير از طلاي زرد باشد اشكال ندارد. استفتاء.
بهجت: چنانچه از جنس طلا يا از همان معدن نباشد و يا اهل خبره آن را طلا ندانند اشكال ندارد. استفتاء.
11. تبريزى: معامله در فرض مزبور صحيح است، اگر چه استفاده داماد از لباس ابريشمي خالص جايز نيست. استفتاء.
12. تبريزي و سيستانى: اگر با عين پول خمس نداده جنسي را بخرد، چنانچه فروشنده مسلمان دوازده امامي باشد، ظاهر اين است كه معامله نسبت به جميع مال صحيح است، و به جنسي كه با اين پول خريده است خمس تعلق مي گيرد، و احتياجي به اجازه و امضاي حاكم شرع نيست.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 1769.
سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 1769.
13. تبريزي و سيستانى: احتياجي به اجازه گرفتن از حاكم شرع ندارد و فقط به جنس خريداري شده خمس تعلق مي گيرد.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 1769.
سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 1769.
14. تبريزى: معامله صحيح است، اگر چه استفاده از لباس شهرت جايز نيست. استفتاء.
15. تبريزى: معامله آن صحيح است ولي استفاده از لباس مختص مرد براي زن و لباس مختص زن براي مردان جايز نيست. با استفاده از استفتاء.
16. تبريزى: معامله آن صحيح است لكن استفاده از لباس مهيج جايز نيست. با استفاده از استفتاء.
17. سيستاني و فاضل: چرمي كه از ممالك غيراسلامي مي آوردند، يا از دست كافر گرفته مي شود در صورتي كه احتمال برود از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده، خريد و فروش آن جايز است.
سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 2069.
فاضل: توضيح المسائل، مسئله 2122.
گلپايگانى: حتي اگر از دست كافر در بازار اسلامي نيز گرفته شود بنابراحتياط واجب معامله باطل است. توضيح المسائل، مسئله 2069.
مكارم: خريد و فروش چرمي كه از ممالك غيراسلامي و يا از دست كافر گرفته مي شود بنابر احتياط باطل است. توضيح المسائل، مسئله 1756.
18. بهجت: مقدمه حرام است. استفتاء.
تبريزى،سؤال: دعوت كردن از كساني كه انسان علم دارد درصورتي كه به مجلس بيايند گناه و منكرات را اشاعه مي دهند جايز است.
جواب: بر هر مسلماني واجب است از ترويج فساد جلوگيري كند. استفتاء.
فاضل: چنانچه بر دعوت از آنها صدق اعانت بر گناه كند جايز نيست.استفتاء.
19. اراكى: شعبده بازي بنابر احتياط واجب جايز نيست و بايد از دعوت كردن آنها نيز خودداري كرد. توضيح المسائل، ص601 و استفتاء.
بهجت: جميع اقسام شعبده حرام است مگر آنكه خود عمل جايز و خارج از لهو باشد و غرض از آن غير باطل و عقلايي و مشروع باشد. استفتاء.
تبريزى: بر هر مسلماني واجب است از ترويج فساد جلوگيري نمايد. استفتاء.
خامنه اى: شعبده از اقسام سحر مي باشد و حرام است ولي تردستي يا سرعت خاص در حركت كه بيننده را به اشتباه مي اندازد وجهي براي حرمت آن نيست. استفتاء.
سيستانى: شعبده عبارت است از: ارائه نمودن غيرواقع بصورت واقع بواسطه سرعت عمل كه از عادت مردم خارج باشد. حال اگر بر شعبده عنوان محرمي مانند اضرار به مؤمن مترتب شود حرام است و دعوت كردن از چنين شخصي براي اين كار نيز جايز نيست. والا حرام نيست و دعوت كردن نيز اشكالي ندارد. منهاج الصالحين، (مكاسب محرمه)، مسئله 25.
فاضل: شعبده بازي و تردستى، حتي اگر انجام دهنده اعلام كند اين امور حقيقت ندارد خالي از اشكال نيست و مؤمنين بايد از آن اجتناب كنند. جامع المسائل، ج1، سؤال 962.
266. سؤال: نگاه كردن به شعبده بازي چه حكمي دارد.
الف) بصورت زنده و در حضور شعبده باز.
ب) در تلويزيون.
بهجت، تبريزي و خامنه اى: در هر دو صورت حرمتي ندارد. استفتاء.
فاضل:شعبده بازي خالي از اشكال نيست و مؤمنين بايد از آنها اجتناب كنند. جامع المسائل، ج1، با استفاده از سوال 962.
20. خامنه اى: پول دادن براي شعبده حرام است اما براي تردستي اشكال ندارد. استفتاء.
سيستانى: در صورتي كه بر شعبده عنوان محرمي مترتب شود، پول دادن به او نيز حرام است والا حرام نيست. منهاج الصالحين، ج1 ، (مكاسب محرمه)، با استفاده از مسئله 25.
21. 274 . سؤال: آيا شركت در مجالس لهو و لعب فقط براي صرف غذا جايز است.
فاضل: چنانچه بساط حرام برچيده شده باشد، شركت براي صرف غذا مانعي ندارد. جامع المسائل، ج2، سؤال 751.
275. سؤال: آيا مي توانيم دعوت غير مسلمين را پذيرفته و به منزلشان برويم (با توجه به اينكه هر رفتي يك برگشتي از سوي مقابل به اماكن مسلمين دارد) در صورت امكان رفتن، آيا مجاز به خوردن مواد غذايي غير گوشتي (چاي و شيرينى) در ظروف منزل آنان مي باشيم يا خيرگلپايگانى: پذيرفتن دعوت آنها در صورت داشتن مصلحت مانع ندارد ولي از خوردن چيزهاي معلوم النجاسه بايد اجتناب شود. استفتاء.
22. تبريزى: بر هر مسلماني واجب است از ترويج فساد جلوگيري نمايد. استفتاء.
فاضل: اعانت بر گناه گناه است. استفتاء.
276. سؤال: اگر زني بدون اجازه شوهرش در مجلس عروسي شركت كند اما پدر دختر اجازه بدهد و ممكن است شركت نكردن زن سبب دلتنگي دعوت كنندگان بشود اما شوهر مصلحت نمي داند كه عيالش در عروسي شركت نمايد در اين صورت رفتن زن در مجلس عروسي مخالف با دستور شرع مقدس هست يا نه.
گلپايگانى: بيرون رفتن زن از خانه بدون اجازه شوهر حرام است هرچند پدر زن به او اجازه داده باشد. مجمع المسائل، ج2، سؤال 538.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید