ديو چو بيرون رود فرشته در آيد
آرزوى بشر از ديرباز اجـراى عدالت و بـرچيـده شـدن بساط ظلـم و بى عدالتى بـوده است قرآن کريـم نيز نويد بخـش تحقق ايـن آرزوى ديريـن بـوده و فرا رسيـدن روزى را مژده داده است که در سرتاسر جهان حق حکـومت کنـد و بـاطل نـابـود گردد.بر اساس روايات معتبر و فراوان ايـن پيروزى نهايـى و حکمفرماى عدالت در سرتاسر گيتى مربـوط به قيام حضرت امام مهدى (ع) مى شود.
در قرآن کريم مى خوانيم: « وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا »1 ؛ بگـو: حق فرا رسيـد و باطل نابود گشت (چـرا که) باطل نابـود شدنى است.
حضـرت امـام بـاقـر (ع) در تـوضيح و تفسيـر اين آيه فرمودند: ايـن سخـن الهى مربوط به قيام قائم آل محمد(ص) مى شود که دولت باطل برچيده خـواهـد شـد.
و بـى جهت نيست که هنگام تـولـد حضرت مهدى (ع) بر بازوى نازنينش ايـن آيه نقـش بسته بود که «جاء الحق و زهق الباطل ان البـاطل کان زهـوقا» ايـن وعده الهى که پيـروزى نهايـى حق در زمان حضرت مهدى (ع) به طـور کامل محقق خـواهد شـد بـدان معنا نيست که در زمـان هاى قبل از حضـرت مهدى (ع) هيچ نـوع پيروزى نصيب حق نمى گردد به عنوان نمـونه حضرت رسـول خدا (ص) در هنگام فتح مکه پـس از ورود به مسجـدالحـرام در حالـى که بتها را يکـى پـس از ديگرى سرنگـون مى ساخت, آيه (جاء الحق و زهق الباطل ان البـاطل کـان زهـوقـا) را تلاوت مـى فـرمود.آرى ايـن يک سنت الهى است که اگر اهل حق بر خدا تـوکل کنند و در برابر باطل و ظلـم ايستادگـى نمايند خـداوند آنها را پشتيبانـى مى کند و به پيـروزى و رستگارى نايل مـى گـردانـد. همچنان که ملت شهيد پرور ايران تـوانستند با رهبرى حضرت امام خمينى(ره) حکومت ستمشـاهـى را سـرنگـون و حکـومت الله را بـرپـا نمـايند.
هنگام تـولـد حضرت مهدى (ع) بر بازوى نازنينش ايـن آيه نقـش بسته بود که «جاء الحق و زهق الباطل ان البـاطل کان زهـوقا» ايـن وعده الهى که پيـروزى نهايـى حق در زمان حضرت مهدى (ع) به طـور کامل محقق خـواهد شـد .
پيروزى نهايى:
در قرآن کريم مى خوانيم: آنها (مخالفان اسلام) مى خواهند نـور خدا را با دهان خـود خامـوش نماينـد اما خـداونـد اراده کـرده که ايـن نـور الهى را همچنان برگستره و کمالـش بيفزايد (تا تمامى جهان را در برگيرد.) هرچند کافران را خوش نيايد.و سپـس چنيـن ادامه مى دهد: خدا کسـى است که رسـول خـويـش را با هدايت و ديـن حق فرستاد تا وى را بر تمامى اديان پيروز گرداند هرچنـد مشرکان را خـوش نيايـد. آيا ايـن پيروزى اسلام که در آيه فـوق بـدان اشـاره شـده منطقه اى و محـدود است يـاخيـر؟
از آن جايـى که هيچ قيدى در آيه وجـود ندارد تا دليل برمحدوديت اين پيروزى باشد پـس بدون شک روزى فرا خواهد رسيد که ايـن وعده الهى محقق گردد و در روى زمين دين اسلام تنها ديـن پيروز باشد.
بـراساس روايات متعدد با ظهور حضرت امام مهدى (ع) اسلام فراگير و جهانى خواهد شد در تفسير مجمع البيان از پيامبر اسلام(ص) چنيـن نقل شده است که:در زمان ظهور حضـرت امـام مهدى (ع) بـر روى زميـن هيچ خـانه اى باقـى نمـى ماند ـ نه خانه هايـى که از سنگ و گل ساخته شـده و نه خيمه هايـى که از کرک و مـو بافته شـده ـ مگر آنکه خـداونـد نام اسلام را در آن وارد مى کند.
در "کمـال الـديـن" تـاليف شيخ صـدوق نيز روايتـى از امـام صادق (ع) در مورد تفسير آيه فـوق مى خـوانيـم که ايشان فرمودند: به خـدا سـوگنـد ايـن آيه تحقق نيافته است و تنها زمـانـى محقق مـى گردد که "قائم"خروج کند و در آن هنگام است که کافرى پيدا نخواهد شد. در تفسير مجمع البيان همچنين از امام باقر (ع) چنيـن آورده است که:وعده اى که در ايـن آيه است به هنگـــام ظهور مهدى (ع) محقق مى گردد پـس در آن روز هيچ کـس روى زميـن باقى نخواهد ماند مگر آنکه به (حقانيت) محمـد (ص) اقرار مـى کنـد.
استاد شهيـد آيه الله مطهرى مى نويسد:از مجمـوع آيـات و روايـات استنبـاط مـى شـود که قيـــام مهدى موعود (ع) آخريـن حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان بر پا بوده است. مهدى موعود تحقق بخـش ايده آل همه انبيـا و اوليـا و مـردان مبارز راه حق است.
نويسنده: حسين نيک روان
________________________________________
1- سوره اسراء آيه 81
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید