هاليوود با همه ستاره ها و نفوذش محلي کاملا سکولار شناخته مي شود، گرچه فيلم هاي با مضامين مذهبي هميشه در هاليوود ساخته مي شده، رابطه جامعه مسيحي آمريکا و هاليوود توافق آميز نبوده است. مسيحيان معتقد آمريکايي از همان آغاز صنعت سينما در آمريکا سعي داشته اند بر پيام هايي که از هاليوود صادر مي شود، تأثير بگذارند و تاکتيک هاي مختلفي از جمله تحريم و اعتراض هاي جمعي را به کار برده اند. در سال هاي اخير آن ها سعي کرده اند از راهي ديگر بر هاليوود تأثير بگذارند و آن حضور مسيحيان در فرآيند فيلمسازي در سطوح گوناگون در هاليوود است. از طرف ديگر هاليوود نيز بازار بالقوه بزرگي در ميان جمع بزرگ مسيحيان معتقد کشف کرده است که ارزش سرمايه گذاري را دارد، کافي است که پيام شايسته اي و راهي براي پخش آن يافت، مخاطبان خواهند آمد.
گروه هاي فيلمسازي مسيحي اکنون به جاي ساختن فيلم هاي موعظه آميز، بيشتر تماشاچيان را دلزده مي کرد، سعي مي کنند در جريان ماجراهاي سرگرم کننده پيام انجيل را هم به گوش مردم برسانند.
امروزه فيلمسازان جريان اصلي هاليوود حتي در فيلم هاي معمولي خود هم سعي مي کنند گوشه چشمي به مخاطبان مسيحي داشته باشند. در فيلم پرفروش امسال آمريکا آقا و خانم اسميت ساخته شرکت فوکس قرن بيستم برادپيت و آنجليکا جولي قاتلاني حرفه اي و عصيانگري خدانشناسند، اما هنگامي که ماشين همسايه شان را براي يک تعقيب و گريز طولاني مي دزدند، يک صليب آويزان از آينه عقب در نماهاي فيلم واضحا به چشم مي خورد و در صحنه بعدي بازيگران در هنگام گريز بلوزهايي قرضي را مي پوشند که بر روي آن عنوان راک مسيحي نقش بسته است.
کارگردان فيلم دوگ ليتمن در توضيح مي گويد تصميم گرفتيم که همسايه ديوار به ديوار قهرمانان فيلم که صليب مال آنهاست، مسيحيان جوان و معتقدي باشند، نه به دليل خاصي تنها چون فکر مي کرديم اين گونه کار زيباتر مي شود.
افرادي مانند ليتمن در هاليوود امروز تنها نيستند. پس از دهه ها بي اعتنايي جريان مسلط هاليوود به مسيحيت و يا حتي جريحه دار کردن احساسات مسيحيان مومن با فيلم هاي تجديدنظرطلبانه اي مانند آخرين وسوسه مسيح - به نظر مي رسد که هاليوود در حال سازگار کردن با موج فزاينده مذهبي شدن در فرهنگ آمريکايي است.
بيش از پيش تهيه کنندگان، کارگردانان، مديران اجرايي استوديوها و متخصصان بازاريابي به دنبال جلب کردن نظر مخاطباني هستند که سال گذشته هنگام اکران فيلم شور مسيح قدرت خود را نشان دادند. فيلم ساخته مل گيبسون به فروش اعجاب آور 370 ميليون دلار در بازار داخلي رسيد. از طرف ديگر قدرت گيري يک بلوک محافظه کار مسيحي پس از انتخابات اخير رياست جمهوري آمريکا هم به تغيير نگرش ها و رويه ها در صنعتي که معمولا با سکولاريسم همراه دانسته مي شد، کمک کرده است.
مسيحيان انجيلي و بنيادگرا بيش از 30 ميليون نفر را تشکيل مي دهند که جامعه اي کاملا شکل گرفته، قابل شناسايي و با سلايق و ترجيحات کاملا معين است که به راحتي توليدکنندگان هاليوودي مي توانند فيلم هايي براي آن ها تهيه کنند. حتي نظر داشتن به اين بازار باعث شده که تهيه کنندگان در ديالوگ هاي فيلم ها جانب احتياط را رعايت کنند تا کليساروها را از خود نرنجانند.
استوديوها همچنين به کارشناسان جديدي در بازاريابي مسيحي روي آورده اند تا فيلمنامه هاي خانوادگي شان را از لحاظ محتواهاي قابل اعتراض بررسي کنند و طرح هايي براي بازاريابي جهت دسترسي به مخاطبان مسيحي ابداع کنند.
براي مثال هنگام ساخته شدن فيلم وقايع نگاري هاي نارنيا پل لوئر که در وب سايتش خودش را کارشناس ايمان و خانواده معرفي مي کند، استخدام شد تا بر روي اقتباس سينمايي اين فانتزي ادبي نوشته سي اس لويس کار کند که گروه هاي مسيحي آن را تمثيل صريحي از رستاخيز مسيح مي دانند و چنين کارشناساني را بسياري از شرکت هاي سينمايي ديگر براي فيلم هايي از گونه هاي متفاوت استخدام کرده اند تا تماشاگران مسيحي را از خود راضي کنند.
گرچه در مورد معناي اصطلاح سينمارو مسيحي ممکن است بين اين کارشناسان اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما در مجموع اين متخصصان از تأييد ارزش هاي مسيحي و حقايق انجيلي سخن مي گويند. آن ها در مورد حذف کردن ناسزاها و موارد توهين آميز به مسيح يا مراسم کليسايي نظر مي دهند. جدا از اين متخصصان بازاريابي و تهيه کنندگان مسيحي استوديوها را تشويق مي کنند که نه تنها کلمات مورداعتراض را حذف کنند، بلکه نهادها و شخصيت هاي مسيحي را به طور واضح تري در فيلمنامه بگنجانند.
گروه هاي مسيحي فعاليت هاي خود را حتي به سطح مجلس قانونگذاري هم بسط داده اند.
چند ماه قبل گروهي از کارگردانان، نويسندگان و تهيه کنندگان مسيحي از کنگره درخواست کردند نمايندگان کنگره همگام با اعتراضات هميشگي شان به وفور مواد مخدر، سکس و خشونت در صنعت فيلمسازي از اعتبارات دولتي براي کمک به آن ها استفاده کنند تا اين فيلمسازان بتوانند محصولات باکيفيت تري بسازند. گروه
Act one writing for Hollywood که فيلمنامه نويسان مسيحي را تعليم مي دهد و راهنمايي مي کند، قانونگذاران را فراخواند تا از سناريوهاي الهام بخش اخلاقيات و مربوط به زندگي واقعي حمايت کنند تا امکان به فيلم درآمدن آن ها به وجود آيد. زنا دل شرودر معاون مديريت اين گروه اين خواست را صرفا راهي براي تاثيرگذاري بر فرهنگ به طريق مثبت مي خواند.
ديــن باتــاي تهيــــه کننده اجرايي سريال
That '70s Show - سريالي با موضوعاتي مانند اين که چگونه خانواده اي با نوجوانشان که ديگر به کليسا نمي رود برخورد مي کنند - (ساخت شرکت فوکس) مي گويد که لعن و نفرين فرستادن به هاليوود جز دشمن درست کردن نتيجه اي ندارد، بلکه بايد شيوه ديگري برگزيد.
از دهه 1990 به بعد گروهي از فيلمسازان مستقل مسيحي پيدا شده اند که همان فيلم هاي ماجرايي و کارآگاهي هميشگي اما اين بار از نوع مسيحي مي سازند. از جمله اين ها مي توان به برادران دوتر اشاره کرد که داراي يک شرکت تهيه فيلم مسيحي با نام
Signal Hill Picture هستند.
کار آن ها مانند ساير فيلمسازان مستقل است. آن ها از سرمايه گذاران خصوصي پول مي گيرند، بودجه فيلم را پايين نگه مي دارند ولي از بازيگران حرفه اي گرچه اغلب از فهرست B هستند استفاده مي کنند. اين آميزه هاليوود و مسيحيت را مي توان در آگهي هاي تبليغاتي اين شرکت هم ديد که مخلوطي از واژگان انجيلي و تبليغات نوع هاليوودي است.
مشکل فيلمسازان مستقل مسيحي يا غير از آن پخش سينمايي محصولاتشان بوده است که قبلا به تلويزيون هاي کابلي و ويدئو محدود مي شد، اما شرکت سيگنال هيل توانست با کمک شرکت خواهرش
Christian Cinema يکي از آخرين توليداتش خيابان هاي بخشايش را در سطح سينماها هم توزيع کند.
فيلمسازان مسيحي اما غول هاي خود را هم دارند. شرکت Gener8xion Entertainment با مديريت ماتيو کروچ که دفتري هم در هاليوود دارد، با TBN، شبکه تلويزيوني مسيحي، پيوند دارد که سال ها بوده است که برنامه هاي مذهبي مثل ويدئوهاي راک مسيحي يا شو براي کودکان و ساير برنامه هاي تبليغي مسيحي مي ساخته است.
در سال 1999 همين شرکت بود که فيلم رمز امگا را بر روي پرده آورد که کهنه کارهاي هاليوودي مثل مايکل يورک و کاترين اکسنبورگ در آن شرکت داشتند و داستان مالوف ظهور رجال را بازگو مي کرد، فيلم در 300 سينماي آمريکا اکران شد و 13 ميليون دلار فروش کرد. فروش بالاي فيلم رمز امگا که باعث شد دنباله اي هم بر آن ساخته شود، نقطه عطفي براي فيلمسازان مسيحي به حساب مي آمد. به اين ترتيب فيلم هاي مسيحي که تا پيش از آن محتوايي صرفا عقيدتي داشتند و با بودجه کم براي نمايش در کليساها ساخته مي شدند، توانستند به جريان اصلي فيلمسازي وارد شوند.
البته همه مسيحيان آمريکايي نيز از موفقيت شرکت هايي مثل سيگنال هيل يا Gener8xion استقبال نمي کنند، گروهي از آنان اعتقاد به رمز انجيل را که در فيلم رمز امگا مطرح مي شود به عنوان اعتقادي دروغين محکوم مي کنند و همچنين در حالي که برخي از مسيحيان از فيلمي مانند خيابان هاي بخشايش به خاطر شباهتش با فارگو يا پالپ فيکشن خوششان مي آيد، ديگران به همين دليل از آن نفرت دارند. بر همين روال در حالي که افرادي مانند بابي داونز از اين که فرهنگ مسيحي معاصر آمريکا انحصاري و دربسته است، شکايت دارند. مخالفان از اين شکايت دارند که فرهنگ پاپ مسيحي بيش از حد اين جهاني شده است.
به نظر مي رسد که اين مسيحيان اين جهاني در وسط طيفي قرار گرفته اند که يک طرف آن را فرقه هاي مذهبي مانند آميش ها، يهوديان حصيدي و راهبان کاتوليک تشکيل مي دهد و در طرف ديگر آن افراد سکولار قرار دارند.
منبع: / هفته نامه / خردنامه / 1384 / شماره 84
نويسنده : علي ملائکه
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید