زنان به قدري که توان جسمي و نيازها و ضرورتهايشان اجازه ميدهد، ميتوانند در فعّاليت ها شرکت کنند. آنها هر چه ميتوانند، تلاش اقتصادي و سياسي و اجتماعي کنند. شرع مقدّس، مانع نيست .
از نظر اسلام، ميدان فعّاليت و تلاش علمي و اقتصادي و سياسي براي زنان، کاملاً باز است. اگر کسي با استناد به بينش اسلامي بخواهد زن را از کار علمي محروم کند، از تلاش اقتصادي باز دارد، يا از تلاش سياسي و اجتماعي بينصيب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است. زنان به قدري که توان جسمي و نيازها و ضرورت هايشان اجازه ميدهد، ميتوانند در فعّاليت ها شرکت کنند.
آنها هر چه ميتوانند، تلاش اقتصادي و سياسي و اجتماعي کنند. شرع مقدّس، مانع نيست. البته چون از لحاظ جسماني زن ظريفتر از مرد است، لذا ضرورتهايي دارد. تحميلِ کار سنگين بر زن، ظلم به زن است. اسلام اين را توصيه نميکند؛ چنان که منع هم نميکند. البته از امام عليبن ابيطالب عليهالصّلاة و السّلام نقل است که فرمود: «المرأة ريحانة و ليست بقهرمانه.» يعني زن گل است، قهرمانه نيست. «قهرمان» يعني پيشکار و خدمتگزارِ آبرومند.
خطاب به مردان ميگويد که زنان در خانه هاي شما مثل گلي لطيفند که بايد نسبت به آنها با کمال ظرافت و دقّت رفتار کرد. زن، پيشکار شما و خدمتگزار شما نيست که خيال ميکنيد کارهاي سنگين را بايد به او محوّل کرد. اين، مسأله مهمّي است.
از نظر اسلام، ميدان فعّاليت و تلاش علمي و اقتصادي و سياسي براي زنان، کاملاً باز است. اگر کسي با استناد به بينش اسلامي بخواهد زن را از کار علمي محروم کند، از تلاش اقتصادي باز دارد، يا از تلاش سياسي و اجتماعي بينصيب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است.
بعضي مردان وقتي ميخواهند ازدواج کنند، شرط قائل ميشوند که زن بايد حتماً کار کند و شغل و درآمدي داشته باشد، خطاست. گرچه خلاف شرع نيست، اما اسلام به چنين کاري هم توصيه نميکند. اينکه ما بگوييم «زن را از فعاليت اقتصادي و اجتماعي ممنوع کنيم»، به استنادِ نظرِ اسلام، غلط است. اسلام چنين حرفي نگفته است.
اما از آن طرف، اين را هم که زن را مجبور به انجام کارهاي سنگين و تلاش هاي دشوار اقتصادي، اجتماعي يا سياسي کنند، اسلام توصيه نکرده است. نظر اسلام، يک نظر ميانه است. يعني زن اگر فرصت و فراغت داشته باشد، تربيت فرزندان مانع او نگردد، شوق و علاقه و نيرو و توان جسماني داشته باشد و بخواهد وارد فعاليتهاي اجتماعي، سياسي يا اقتصادي شود ، مانعي ندارد. اما اينکه او را مجبور کنند و بگويند بايد حتماً شغلي بپذيري، روزي فلان قدر کار کني تا با درآمد آن بتواني در تأمين هزينه خانوار، سهمي به عهده بگيري، نه. اين را هم اسلام از زن نخواسته است. اين را هم يک نوع تحميل بر زن به حساب ميآورد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید