از مباحث طرح شده در اين اثر به خوبي آشكار شد كه اسلام طرفدار حجاب بيشتر و حداكثرِ بانوان، به خصوص زنان و دختران جوان در بيرون منزل و در مواجهه با نامحرم است،.
بعضي از مصاديق حجاب برتر، مانند لباسهاي بلند و گشاد، مقنعه و چادر مشكي، تأمين كنندهي حجاب بهتر و بيشتر و به اصطلاح، پوشش حداكثري هستند. از آن جا كه در نوشتهي حاضر در پاسخگويي به شبهات طرح شده بر ضد چادر مشكي، تأكيد فراواني نسبت چادر مشكي صورت گرفت، ممكن است مخاطبان تصور نمايند كه نگارندهي اين اثر براي حجاب در شكل چادر مشكي موضوعيت قايل است؛ به گونهاي كه براي انواع حجابهاي ديگر بانوان ارزشي قايل نيست، ولي واقعيت غير از اين است؛ زيرا ما براي حجاب با چادر مشكي طريقيت قايل هستيم؛ به اين معنا كه معتقديم حجاب با چادر مشكي به دليل قراين و شواهد فراوان لغوي و تاريخي، داراي اصل و ريشهي قرآني است و به همين دليل، فاطمه زهرا(س) به عنوان بهترين الگوي زن مسلمان از آن استفاده ميكردهاند، و لذا اينگونه پوشش از مصاديق تأمين كنندهي حجاب برتر است؛ و همانگونه كه گذشت هيچ يك از شبهات مخالفان چادر مشكي از كارآمدي و برتري آن نميكاهد. در واقع يكي از پيامهاي اصلي نوشتهي حاضر اين است كه به مخاطبان بگويد كه چرا عدهاي با استفاده از شبهات و روشهاي القاييِ تبليغِ منفي، قبل از اين كه طرح مشخص و كاملي براي ترويج الگوي ديگري از حجاب برتر ارائه نمايند به جنگ روحي و رواني بر عليه زنان متدين و عفيفِ استفاده كننده از چادر مشكي اقدام ميكنند و به جاي تبليغ منطقي از حجاب و پوشش مورد علاقهي خود، به تخريب چادر مشكي اقدام ميكنند. روشن است كه نتيجهي چنين كاري ترويج ليبراليسم و آزادي در پوشش در سطح جامعه و كاهش مقدار حجاب و پوشش بانوان و روي آوردن آنان به حجاب حداقلي است. با توجه به مطلب فوق و با عنايت به اين كه از نظر قرآن، مقتضي و زمينهي نافرماني از حدود و چهارچوبهاي الهي در انسان موجود است؛ «بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ».[1] به خوبي ميتوان نتيجه گرفت كه ترويج و تبليغ حجاب و پوشش حداقلي به نفع جامعه نيست؛ زيرا تبليغ و ترويج اين گونه حجاب و پوشش، كمكم حجاب و پوشش اسلامي موجود در جامعه را به سمت بدحجابي و بيحجابي پيش ميبرد ـ كه اكنون بعضي از علايم و آثار آن در برخي شهرهاي بزرگ آشكار گرديده است. با توجه به واقعيت موجود، بايد تمام ابزارهاي فرهنگساز جامعه از قبيل كتاب، مطبوعات و صدا و سيما را به سمت ارزشهاي اسلامي كه يكي از بارزترين آنها رعايت پوشش مطلوب است، هدايت نمود؛ لذا در پايان اين اثر به منظور حركت در مسير نهادينه شدن حجاب كامل اسلامي در جامعه، پيشنهادها و توصيههايي ذكر ميگردد.
حجتالاسلام حسين مهديزاده
[1] . سورهي قيامت (75)، آيهي 5.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید