کودکان در سالهاي پيش از دبستان به علت خصوصيات سني خود نياز به فضاي مناسب براي کار، فعاليتهاي گروهي و حرکت دارند و آموزش در اين سالها بيشتر بصورت بازي، مشاهده و تجربه است.
مهدهاي کودک افزون بر نياز به مربيان خوب و باتجربه ، بدليل ويژگيهاي خاص خود، به فضاي مناسب براي بازي و فعاليتهاي گروهي و حرکت دارند و مکاني که براي احداث مهد کودک در نظر گرفته مي شود بايد تأمين کننده مسائل ايمني، بهداشتي، سلامتي و آسايش کودکان باشد و بهتر است درجوار فضاهاي سبز، آموزشي و سکوني احداث شود.
فضاي بازي کودکان با هدف پرورش خلاقيت و قوه ابتکار، بايد از يک قسمت اصلي و چند فضاي جانبي تشکيل شود که فعاليتهاي اصلي و دسته جمعي مانند سرودخواني، قصه خواني و بازي با اسباب بازي در آن انجام گيرد.
در مهدکودک بايد قفسه هاي طبقه بندي و قابل دسترسي براي کودکان جهت نگهداري کاغذهاي رنگي، آبرنگ، مداد رنگي و ... وجود داشته باشد.
رنگ آميزي ديوارها بايد زيبا، زنده، روشن، و قابل شستشو باشد. بهتر است از رنگ هاو طرح هاي خاص کودکانه بهره جست.
ميز و صندلي قابل شستشو و متناسب با اندازه هاي کودک نيز بايد در نظر گرفته شود.
رنگ آميزي ديوارها بايد زيبا، زنده، روشن، و قابل شستشو باشد. بهتر است از رنگ هاو طرح هاي خاص کودکانه بهره جست.
ايجاد فضاي سبز در محوطه باز مهدکودک به لحاظ حفظ سلامت محيط ضروري است، در فضاي بازي از وسايل بازي مانند: تاب، سرسره، چرخ و فلک استفاده گردد تا نيازهاي کودکانه را ارضا کند و عضلات کودک رشد کند تا بتواند به توانائي هاي خود بيافزايد.
ايجاد فضاهاي بي خطر براي خواب کودکان نيز از ضروريات است. لازمست محل خواب و استراحت با توجه به نياز مبرم به سکوت، در جوار ويژه فعاليتهاي هنري باشد که به طورنسبي از سر وصداي کمتري برخوردار ند. همچنين تختخواب ها بايد با نرده محافظت شود.
بايد به درجه حرارت، نور، صدا و رنگ نيز توجه شود.
وسايل بازي که در اختيار کودکان قرار مي گيرد مي بايست از لحاظ جنس رنگ از موادي ساخته شوند که سلامت کودک را به خطر نياندازد.
در انتخاب تسهيلات شستشو و بهداشت بايد اندازه کودک را درنظر گرفت. در اين صورت کودکان مي توانند براحتي از آن استفاده کنند.
وسايل بازي که در اختيار کودکان قرار مي گيرد مي بايست از لحاظ جنس رنگ از موادي ساخته شوند که سلامت کودک را به خطر نياندازد.
از فضاي آشپزخانه براي تهيه شير، سوپ و آماده سازي شير، آب ميوه و سوپ کودکان استفاده مي شود.
يکي از عملکردهاي سالنهاي چندمنظوره در مهدکودک، صرف غذاست. لذا کودکان مي توانند بعنوان غذاخوري از اين فضا استفاده کنند. اين محل بايد تا حد امکان نزديک آشپزخانه باشد و از سرويسهاي بهداشتي و محل رفت و آمد کارکنان به دور باشد. همچنين براي تغذيه همزمان کودکان بايد گنجايش استقرار صندلي و ميز نهارخوري به تعداد کودکان را داشته باشد.
کودکان بايد طي روز از فضاي آزاد استفاده کنند و باوسايل بازي همچون تاب و چرخ و فلک بازي کنند.
در يک مهدکودک بايد اسباب بازي مناسب سن کودکان چون: پازل، لگو، مکعب و عروسک به تعداد مورد نياز موجود باشد.
در صورت تعبيه پله تا حد امکان بايد ارتفاع آن کم و عمق کف آن زياد باشد. محل ورود پله هائي که در دسترس کودکان مي باشد بايد با حفاظ فلزي و چفت مطمئن، مسدود گردد.
در انتخاب مکان فعاليتهاي هنري دو عامل مد نظر قرار مي گيرد: 1) دارابودن چشم انداز مناسب و زيبا که تا حدامکان روبروي فضاي سبز و باز باشد. 2) فعاليتهاي هنري، به طور نسبي در آن صورت گيرد. فعاليتهاي عمومي و انفرادي با هدف افزودن بر يادگيري کودکان، تقويت حس همکاري و کنجکاوي بايد از دو قسمت تشکيل شود. بخشي که به فعاليتهاي جمعي مانند خواندن و نوشتن مي پردازد و بخش ديگر که به انجام کارهائي نظير: نقاشي، کاردستي و خانه سازي با بلوک و غيره اختصاص مي بابد.
کودک به محبت نياز دارد، مربي مي تواند اين احساس را به کودک بدهد و بداند که چگونه با کودک ارتباط عاطفي برقرار کند. مربي مي تواند به کودک اعتماد به نفس و قدر شناسي ياد بدهد.
آموزش خانواده: در سالهاي شکل گيري شخصيت کودک يعني همان 6 سال اول زندگي، اولين و مؤثرترين مربي مادر است. از اينرو مادران بايد مجهز به شيوه هاي علمي تربيت کودک باشند. آموزش مادران به مادران کمک مي کند که با کودکان خود رفتار مناسب سن او داشته باشند و به بروز خلاقيت او کمک نمايند. فعاليتهاي مراقبت براي رشد و تکامل کودکان خردسال موجب پشتيباني درست از کودکان خردسال و تقويت محيط زندگي آنان مي شود. مراقبت براي رشد تکامل کودکان خردسال شامل کار کردن با والدين بخصوص مادران براي افزايش مهارتهاي تربيتي آنان مناسب با نيازهاي خاص رشد کودکان است.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید