با تشويق، استعدادهاي فرزندتان را شکوفا کنيد
انجام دادن رفتارهاي مطلوب، نيازمند داشتن انگيزهاي قوي و موثر است. انگيزهها به دو نوع دروني و بيروني تقسيم ميشوند و به طور معمول، براي کودکاني که انگيزهاي دروني جهت انجام دادن رفتارهاي خوب و مطلوب ندارند، تشويق ميتواند يکي از روشهاي تربيتي مناسب باشد، اما تاکنون با خود انديشيدهايد که:
- ميزان تاثيرگذاري تشويق به چه ميزان است؟
- اثرات منفي تشويق چيست؟
- از چه راههايي ميتوان کودک را تشويق کرد؟
- تشويق کننده چه ويژگيهايي بايد داشته باشد؟
- چه عواملي را در تشويق بايستي مدنظر قرار داد؟
چون انسان موجودي است که انگيزه خويشتن دوستي در او بسيار نيرومند است و طبيعت او به گونهاي است که اگر در انجام اموري پاداش بگيرد آن امور را هم بهتر انجام ميدهد و هم احتمال تکرار آن افزايش مييابد، از اين رو همواره خانوادهها از تشويق به عنوان يک روش تربيتي براي پايداري و تثبيت رفتارهاي خوب و مناسب در فرزندان خود بهره ميگيرند.
تشويق باعث تامين رضايت خاطر و همچنين افزايش اعتماد به نفس مي گردد. همچنين باعث شکوفايي استعدادهاي دروني و افزايش اميد و دلگرمي به فعاليتها شده و احساس ارزش مندي را تقويت مي کند
تشويق به معني قدرداني، تشکر، تعريف، پاداش دادن و ابراز رضايت از رفتار فرد است. همچنين تقويت، ترغيب و تکرار رفتارهاي مطلوب فرد را به دنبال دارد و از طرف ديگر محرکي متناسب با نيازهاي فرد به شمار ميآيد که پس از يک رفتار مطلوب به منظور افزايش احتمال تکرار آن انجام ميشود.
فوايد تشويق
از نظر روانشناسان تشويق باعث تامين رضايت خاطر و همچنين افزايش اعتماد به نفس مي گردد. همچنين با عث شکوفايي استعدادهاي دروني و افزايش اميد و دلگرمي به فعاليتها شده و احساس ارزش مندي را تقويت مي کند و از اين طريق به تامين نيازهاي رواني مي پردازد.همچنين تشويق باعث جبران کمبودهاي عاطفي و اجتماعي گشته و باعث احساس آرامش در کودکان مي گردد و به اين ترتيب زمينه لازم براي اصلاح رفتار را پديد مي آورد.
اثرات زيانبار تشويق
با وجود تمام مزايايي که تشويق دارد، اگر بهکارگيري تشويق بيش از حد لازم باشد، در موقعيت مکاني و زماني مناسب اعمال نشود يا مبتني بر اصول صحيح تشويق نباشد، احتمال بروز اثرات سويي وجود دارد که مهمترين آنها عبارت است از :
مانع از رشد انگيزه هاي دروني شده و از طرف ديگر توقعات و انتظارات تصنعي کودک را افزايش ميدهد حس خودبزرگ بيني و غرور را تقويت کرده و بين انتظارات خانه و مدرسه و جامعه تعارض بهوجود ميآورد و به اين ترتيب تشويق که وسيلهاي براي تربيت است، خود به هدف تبديل ميشود.
فريب، تظاهر و رياکاري را افزايش داده و مانع بروز خلاقيت و درک تمجيد و تشويق حقيقي ميشود. چنين کودکي هدف را نه رسيدن به عمق و کيفيت، بلکه رسيدن به نتيجه مي داند و رقابت را، جايگزين رفاقت ميکند.
ميزان تشويق بايد با کار کودک متناسب باشد يعني پاداش همگام با موفقيتهاي تدريجي او از کم به زياد در حرکت باشد و پاداشهاي بزرگ براي کارهاي بزرگ تر در نظر گرفته شود
انواع تشويق
تشويق انواع مختلفي دارد که بعضي اشکال آن عبارت است از:
1- مادي: مانند انواع خوراکيها، پول، تقديرنامه و...
2- رفتاري: مانند سرتکان دادن به نشانه تاکيد، لبخندزدن و ...
3- کلامي: مانند بله، بسيار خوب، عالي است و...
اصول تشويق
براي اينکه بتوانيد در شيوه تربيتي خود از يک شيوه ميانه و متعادلي بهره گيريد لازم است که از اصول صحيح تشويق و تنبيه اطلاع داشته باشيد لذا در اين مقاله برخي از اصول اساسي و اوليه تشويق به شما والدين عزيز ارايه مي گردد:
- علت تشويق بايد مشخص باشد تا کودک دليل تشويق خود را بفهمد.
- رفتار کودک بايد مورد تشويق قرار بگيرد، نه کل شخصيت او. مثلاً بايد گفت«آفرين به تو که براي من خريد کردي» نه اينکه بگوييم «تو چه پسر خوبي هستي»
- بهتر است بلافاصله بعد از انجام کار مطلوب کودک انجام شود.
- تشويق بايد طبيعي، واقعي و به دور از فريب و ريا باشد.
- بهتر است هر کودک با خودش مقايسه شود مثلاً اگر نمره چهارده او به شانزده رسيد، پيشرفت او ميتواند قابل ستايش باشد.
- ميزان تشويق بايد با کار کودک متناسب باشد يعني پاداش همگام با موفقيتهاي تدريجي او از کم به زياد در حرکت باشد و پاداشهاي بزرگ براي کارهاي بزرگ تر در نظر گرفته شود.
- تشويق هميشگي نبوده، بلکه گاه به گاه و در برابر کارهاي ممتاز باشد.
- تشويق با سن، جنسيت، نيازها، شرايط، موقعيت، شخصيت و... کودک متناسب باشد.
- تشويق در بين همسالان و دوستان کودک موثرتر از تشويق او در تنهايي است.
- بايد دقت شود تشويق شکل رشوه به خود نگيرد تا کودک هر کاري را به اميد دريافت پاداش انجام ندهد.
- تحسين و تشويق بيش از حد و بيجا موجب غرور و تکبر کودک ميشود.
- به مرور پاداشهاي بيروني به پاداشهاي دروني تبديل شود، يعني او خودش از انجام دادن آنها لذت ببرد.
- از چيزهايي براي پاداش بايد استفاده شود که براي او خوشايند باشد.
- تشويق بايد به گونهاي باشد که کودک خود را مستحق آن دانسته و از تاييد دروني خود بر خوردار شود.
منبع: ماهنامه خانواده
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید