چگونه هوش فرزندانمان را افزايش دهيم؟
شايد بهعنوان والدين کودکان پنجتا نـه سالهفکر کنيد، تمامتلاش خود را برايرشد ذهنيفرزندانتانانجامدادهايد؛ از هنگامنوزاديبرايشانکتابخواندهايد، سرگرمي هايفکريو اسباب بازي هايذهنيبرايشانتهيهکردهايد، آنها را با کتابخانهآشنا کردهايد و اکنونهمدر يکمدرسهخوبدرسمي خوانند. اما آيا بايد از اينپسخيالتانراحتباشد؟
پدر و مادر با تشويقهر گامکوچککودک ، کمکبزرگيبهخلاقيت هايبزرگ تر ويدر آيندهخواهند کرد.
اکنونمحققانمعتقدند کهتحريکاتذهنيکودکاناز سويوالديننقشيبسيار مهمدر تقويتهوشآناندارد. مطالعاتنشانميدهند ژنو محيطهر دو سهمفراوانيدر افزايشهوشکودکدارند و در اينراستا عواملمحيطيرا سلامت، تغذيهو تربيتخانوادگيمعرفيکردهاند. براساسيافتههاياخير، حتياگر ژن ها نقشاصليدر ميزانضريبهوشيافراد داشتهباشند، هرگز نمي توانتأثير والدينرا بر ذهنکودکمنکر شد و ناديدهگرفت.
بهخصوصدر سال هاياولزندگيکودک، وقتيمغز هنوز در حالشکلگيريو تکاملاست، توجهاتوالدينحتياگر شرکتدر بازيسادهايچوندالي موشکباشد، بهايجاد مداربندي هايمغزيپيچيدهو ضروريو تقويتآنبرايارتقايهوشکودککمکمي کند.
تحريکاتذهنيکودکاناز سويوالديننقشيبسيار مهمدر تقويتهوشآناندارد
کريگرَميپروفسور روان شناسيکودکميگويد: "واقعاً لازماستوالدينبدانند کهچقدر دادههايشانبهفرزندانمهمو سرنوشت ساز استو کودکاز سنينبسيار پايينو بدو تولد تحتتأثير تربيتوالدينقرار مي گيرد"
تحقيقاتدانشمندانرويدو گروهشاهد و آزمايشياز کودکاننشاندادهاستکهتجاربو تعاليمدورانکودکيروند رشد و تکاملمغزيرا تسريعو تقويتمي کند. دو سالاولزندگيبه نوعيدورهطلاييرشد مغزيکودکاستو اينزماندورانايجاد ارتباطاتمغزيبهحسابميآيد. در اينسندر مغز بيشاز 300 تريليونارتباطوجود دارد و در همينزمانسلول هاييکههنوز مرتبطنشدهاند و مورد استفادهقرار نگرفتهاند غيرقابلاستفادهمي شوند.
نقششما بهعنوانپدر و مادر تنها بهدورانکودکيو نوجوانيمحدود نمي شود، زيرا فرزندان در جوانيو بزرگساليهمبهپشتيبانو راهنما نياز دارند.
بنابراينبهنظر ميرسد بهمنظور برنامه ريزيکمکبهذهنفرزندان، محدوديتزمانيداريم. دانشمندانمعتقدند نيازينيستبرايدستيابيبهاينهدف، آموزش هايرسميخاصيرا برايکودکدر پيشبگيريم.آنچهضرورياستايجاد فضايمناسبو تحريککنندهبرايتعليمروزمرهاستو براياينمنظور، متخصصانرعايتتوصيه هايزير را از ابتدايکودکيپيشنهاد مي کنند.
بهچشماننوزاد نگاهکنيد
چشماننوزاد در ششهفتگيتا فاصله5/17 سانتيمتريمتمرکز ميشود و ايندقيقاً بهاندازهفاصلهاياستکهشما کودکرا جلويخود نگهمي داريد و بهصورتاو نگاهميکنيد. اينعملارتباطاتمغزيرا بهالگوييتشخيصيکهبا هر بار ديدنتقويتميشود تبديلميکند ؛ و بهکودککمکمي کند در شناختمفاهيممشابهو نامتشابهمهارتبهتريکسبکند.
با کودکحرفبزنيد
دکتر هوتنلوچر پروفسور روان شناسيمعتقد است: "فرمان هاياوليهزبانيبرايکودکبسيار مهماند، زيرا زباندر موفقيتعملکرد ذهنيبسيار اهميتدارد؛ و هر درکو استنباطياز زبانبهايجاد تواناييکلاميو بيانصحيحلغاتکمکميکند.دامنهلغاتکودکبستگيمستقيمبهميزانصحبتوالدينطيدو سالاولزندگياو دارد"
دو سالاولزندگيبه نوعيدورهطلاييرشد مغزيکودکاستو اينزماندورانايجاد ارتباطاتمغزيبهحسابميآيد
با تشويق، کنجکاويکودکرا تحريککنيد
همگامبا رشد جسمانيکودک ، قدرتتفکر و انديشهاو نيز در حالرشد و شکوفايياست. او از طريقتجربهوقايعجديد در زندگيدنيا را مي شناسد و آنرا کشفمي کند. نيازينيستکنجکاويرا بهبچهها آموزشدهيم ، بلکهبايد وجود سرشار از کنجکاوي شانرا بهصورتهدفمند ارضا کنيم.پدر و مادر با تشويقهر گامکوچککودک ، کمکبزرگيبهخلاقيت هايبزرگ تر ويدر آيندهخواهند کرد.
براياشيا اسمبگذاريد
کودکانحتيپيشاز آنکهبتوانند صحبتکنند، قادرند بسياريچيزها ( برايمثالاجساممختلفو رنگ ها) را درککنند. در اينسناگر بهاو بگوييد: «عروسکخرسيسفيدترا بياور»، او دقيقاً ميداند ايناسممتعلقبهکداماسباب بازي اشاست. بنابراينيکيديگراز وظايفوالديننامگذاريانواعرنگ ها، اندازهها و شکل ها برايتقويتدرککودکاست.
بهتوجهخود نسبتبهفرزند ادامهدهيد
هرگز توجهاتخود را از فرزندانتان دريغنکنيد. گرچهتوجهوالديندر سنينپايينبرايکودکبسيار مهماست، اما پيشرفتذهنيو هوشياو در اينسنين بهپاياننمي رسد. شبکه هايعصبي، بهخصوصآنها کهبهاحساساتمربوطميشوند تا سنيننوجوانيدر حالتوسعه اند. بنابراينبا افزايشسنمي توانيد بهکتابخواندنفرزندتاناهميتبيشتريبدهيد، او را در گفتو گوهايخانوادگيسهيمکنيد، از وينظر بخواهيد، بهاو موسيقيبياموزيد و نيز مشوقيمهربانبرايشباشيد.
علاوهبر اينها،نقششما بهعنوانپدر و مادر تنها بهدورانکودکيو نوجوانيمحدود نمي شود، زيرا فرزندان در جوانيو بزرگساليهمبهپشتيبانو راهنما نياز دارند.
سايت نونهال
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید