این سؤال هم بیشتر از اینجا مطرح میشود که میگویند ما افرادی را سراغ داریم که اینها خدمات بزرگی به بشریت کرده و میکنند و حال آنکه مسلمان نیستند و بعضی از آنها نه تنها مسلمان نیستند و ایمان به اسلام و پیغمبر اسلام ندارند ، بلکه اساسا به خدا ایمان ندارند و خدا را نمیشناسند . مثلا آن کسی که پنی سیلین را کشف کرد چه خدمت بزرگی به بشریت کرده ، چقدر بیماریها بود که قبل از کشف پنی سیلین غیر قابل علاج بود و چقدر کودکان مثلا به همین بیماری دیفتری میمردند و معالجه نمیشدند ، اما بعد از کشف پنیسیلین معالجه میشوند . همین طور آن کسی که واکسن ضد کزاز را کشف کرد ، و دیگران . آیا میشود گفت خدا عمل این اشخاص را به جرم اینکه ایمان نداشتهاند نادیده میگیرد ؟
حال ببینیم قضیه از چه قرار است و مطلب چگونه است . خدا یک اصلی را در قرآن کریم بیان کرده است که این اصل ما را کاملا روشن میکند و آن اصل این است : در سوره بنی اسرائیل میفرماید : « من کان یرید العاجله عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید ثم جعلنا له جهنم یصلیها مذموما مدحورا و من اراد الاخره و سعی لها سعیها و هو مؤمن فاولئک کان سعیهم مشکورا کلا نمد هؤلاء و هؤلاء من عطاء ربک و ما کان عطاء ربک محظورا»( 1)
خلاصه این آیهها این است که هر کسی در هر راهی که تلاش کند و به سوی هر مقصدی که برود و فعالیت کند ، خدا اجرش را در همان مقصد ضایع نمیکند . خدا این عالم و این دستگاه هستی را به صورت یک دستگاه آماده برای کشت کردن و محصول برداشتن ساخته است . شما از یک مزرعه چه انتظاری دارید ؟ انتظار دارید که آنچه را کشت میکنید بردارید ، اما از مزرعه هر اندازه مزرعه خوب و عالی باشد این انتظار غلط است که انسان یک چیزی را کشت کند و چیز دیگری بردارد و این اساسا معنی هم ندارد . شما اگر در یک مزرعه مساعد و آماده ، مثلا گندم بکارید گندم برمیدارید ، جو بکارید جو برمیدارید ، درخت میوه بکارید میوه برداشت میکنید ، اگر گلابی غرس کنید گلابی برمیدارید و اگر حنظل بکارید حنظل ، اگر خار بکارید خار برداشت میکنید و اگر گل بکارید گل . معنی یک مزرعه عالی و نمونه این نیست که به هر حال گل بدهد اعم از اینکه من خار بکارم یا چیز دیگر ، یا برنج و یا گندم محصول بدهد ، من ارزن بکارم یا جو . این غلط است . انسانها در تلاشهایشان مقصدی دارند . درست است که همه طالب سعادت هستند ولی سعادتشان را در چه چیزی جستجو میکنند ؟ یک وقت هست انسان در این دنیا تلاش میکند ، عمل میکند ، زحمت میکشد برای محصولی و نتیجهای که میخواهد در همین دنیا بگیرد و اصلا به خدا و آخرت هم کاری ندارد ، یعنی بذری که میپاشد فقط بذر دنیایی است ، کاری میکند نه برای نتیجهای در همین دنیا . اما یک وقت هست انسان کاری میکند نه برای نتیجه مادی در این دنیا ، بلکه برای اینکه قرب به حق پیدا کند ، به خدا نزدیک شود و در جهان دیگر محصولی بردارد . قاعده این است که اگر کسی بذری برای آن جهان کاشته است در آن جهان به او بدهند و اگر بذری برای این جهان کاشته است در این جهان به او بدهند .
قرآن میگوید " « کلا نمد »" ما مدد خودمان را ، هم به آنان که خداخواه و آخرت خواه هستند و مقصدشان بالاتر از مادیت است میرسانیم و هم به آنها که نمیخواهند تا آنجا بروند و میخواهند محصول و نتیجه را در همین جا بگیرند ، با یک تفاوت و آن اینکه چون دنیا دار تزاحم علل و اسباب است خدا تضمین نمیکند که هر کسی برای دنیا و مقصد دنیا تلاش کند صد در صد به آن میرسد ، چون ممکن است به موانعی بربخورد ، بذری را بپاشد برای اینکه در دنیا نتیجه بگیرد ولی بذرش در همین جا فاسد و خراب بشود و آفتی به آن برسد ، نه افرادش را تضمین میکنیم که به همه صد در صد بدهیم و نه در همه اعمال تضمین میکنیم که در همه اعمال صد در صد بدهیم . بذری که به مقصد دنیاست خیلی از اوقات به آفت برمیخورد ، ولی بذری که برای خدا و برای تقرب به حق و برای آخرت پاشیده شود ، دیگر تخلف پذیر نیست . آن ( بذر ) مطابق با مزاج هستی است و تخلف نمیپذیرد ، و بلکه بیش از مقداری که شخص کاشته است محصول میدهد . حال من از شما میپرسم این اصل کلی چطور است ؟ آیا این اصل کلی یک اصل منطقی است یا منطقی نیست ؟ در آیات دیگری هم این مطلب به صورت دیگری آمده است . در سوره شوری میفرماید : " « من کان یرید حرث الاخره نزد له فی حرثه و من کان یرید حرث الدنیا نؤته منها و ما له فی الاخره من نصیب» (2) اصلا این تعبیر کشت و زراعت کردن از خود قرآن است هر کسی که بخواهد بذر را به قصد آخرت بپاشد یک بذر به قصد آخرت ، نه اینکه دو جور بذر داریم : بذر دنیا و بذر آخرت ، یک بذر با نیت انسان فرق میکند که آن را به نیت آخرت بکارد یا به نیت دنیا هر کسی که قصدش کشت آخرت باشد به او میدهیم ، زیادترش را هم میدهیم و هر کسی هم که قصدش دنیا باشد ( نمیگوید که میدهیم و بیشتر از آن چیزی به او میدهیم ) او را هم محروم نمیکنیم : " « نؤته منها »" .
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید