اگر ما درست با منطق قرآن کریم آشنا بشویم ، میبینیم که هم باید معتقد بشویم که همه چیز به مشیت خداست و هم باید معتقد بشویم که کار دنیا و آخرت ، کار عالم هستی بی حساب نیست که هیچ چیزی شرط هیچ چیزی نباشد . خیر ، هر چیزی شرایط معینی دارد ، با شرایط خودش به وجود میآید ، و بدون آن شرایط محال است به وجود بیاید . توضیح اینکه همه چیز به مشیت خداست ولی مشیت خدا بر نظام تعلق گرفته است ، یعنی مشیت الهی است که این حسابها و نظامها را در عالم به وجود آورده . همه چیز به مشیت الهی است ولی این مشیت الهی است که برای هر چیزی شرایط و نظامی قرار داده ، و برای هر مقصدی راه معینی قرار داده که بدون رفتن آن راه محال است انسان به آن مقصد برسد . این است معنی امر بین الامرین . منطقی که میگفت در عالم هیچ چیزی شرط هیچ چیزی نیست همان منطق جبر است . آن منطق که میگفت بعضی چیزها به مشیت خداست و بعضی دیگر به مشیت خدا نیست منطق تفویض است ، یعنی بعضی چیزها را خدا گفته به من مربوط نیست،هر چه میخواهد بشود، تفویض کرده ، واگذاشته و این منطق که هم قبول میکند همه چیز به مشیت خداست و هم قبول میکند که در عالم هر چیزی شرایطی دارد همان منطق امر بین الامرین است.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید