این آیات در چند قسمت قرار گرفته اند :
1- آیاتی که در وصف مؤمنان است و از دوستی و محبت عمیق آنان نسبت به حضرت حق ، یا نسبت به مؤمنان سخن گفته است:«و الذین آمنوا اشد حبا لله » ''آنان که ایمان آوردهاند در دوستی خدا سختترند '':«و الذین تبوؤا الدار و الایمان من قبلهم یحبون من هاجر الیهم و لا یجدون فی صدورهم حاجة مما اوتوا و یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصة» (سوره حشر ، آیه 9 ) . ''و آنان که پیش از مهاجران در خانه ( دار الهجرش ، خانه مسلمانان) و در ایمان ( خانه روحی و معنوی مسلمانان ) جایگزین شده ، مهاجرانی را که به سوی ایشان میآیند دوست دارند و در دل خودشان از آنچه به آنها داده شده است احساس ناراحتی نمیکنند و آنها را بر خویش مقدم میدارند هر چند خود نیازمند بوده باشند . ''
2- آیاتی که از دوستی حضرت حق نسبت به مؤمنان سخن میگوید : « ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین »( سوره بقره ، آیه . 222 ) . ''خدا دوست دارد توبه کنندگان و پاکیزگان را ''. « و الله یحب المحسنین »( سوره آل عمران ، آیه . 148 )''خدا دوست دارد نیکوکاران را''. «ان الله یحب المتقین »( سوره توبه ، آیات 4 و . 7) ''خدا دوست دارد خود نگه داران را''.« و الله یحب المطهرین »( سوره توبه ، آیه . 108 ) ''خدا دوست دارد پاکیزگان را ''«ان الله یحب المقسطین»( سوره حجرات ، آیه 9 ، و سوره ممتحنه ، آیه . 8) ''خدا دوست دارد عدالت کنندگان را''.
3- آیاتی که متضمن دوستیهای دو طرفی و محبتهای متبادل است : دوستی حضرت حق نسبت به مؤمنین و دوستی مؤمنان نسبت به حضرت حق و دوستی مؤمنین یکدیگر را : «قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم »( سوره آل عمران ، آیه . 31)." ''بگو اگر دوست دارید خدا را ، از من پیروی کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهانتان را برایتان ببخشاید. ''« فسوف یأتی الله بقوم یحبهم و یحبونه »( سوره مائده ، آیه . 54 ) '' خدا بیاورد قومی را که دوستشان دارد و آنها او را دوست دارند '' .
محبت مؤمنان نسبت به یکدیگر :
« ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا »( سوره مریم ، آیه . 96 )''آنان که ایمان آوردهاند و شایستهها انجام دادهاند خداوند بخشایشگر برایشان دوستی قرار میدهد ''« و جعل بینکم مودش و رحمة »( سوره روم ، آیه . 21 ) ''در میان شما با همسرانتان دوستی قرار داد و مهر افکند''. و همین علاقه و محبت است که ابراهیم برای ذریهاش خواست (سوره ابراهیم ، آیه . 37 ) ، و پیغمبر خاتم نیز به دستور خداوند برای خویشانش طلب کرد (سوره شوری ، آیه . 23)و آنچنان که از روایات بر میآید ، روح و جوهر دین غیر از محبت چیزی نیست .
مردی به امام صادق علیه السلام گفت : ما فرزندانمان را به نام شما و پدرانتان اسم میگذاریم ، آیا این کار ، ما را سودی دارد ؟ حضرت فرمودند آری به خدا قسم :«و هل الدین الا الحب»مگر دین چیزی غیر از دوستی است ؟ سپس به آیه شریفه : « ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله ،سوره آل عمران ، آیه . 31 » (''بگو اگر دوست دارید خدا را ،از من پیروی کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهانتان را برایتان ببخشاید'')، استشهاد فرمود :اساسا علاقه و محبت است که اطاعت آور است . عاشق را آن یارا نباشد که از خواست معشوق سربپیچد . ما این را خود با چشم میبینیم که جوانک عاشق در مقابل معشوقه و دلباختهاش از همه چیز میگذرد و همه چیز را فدای او میسازد . اطاعت و پرستش حضرت حق به نسبت محبت و عشقی است که انسان به حضرت حق دارد .
همچنان که امام صادق ( ع ) فرمود :
تعصی الاله و انت تظهر حبه هذا لعمری فی الفعال بدیع
لو کان حبک صادقا لاطعته ان المحب لمن یحب مطیع
''خدا را نافرمانی کنی و اظهار دوستی او کنی ؟ ! به جان خودم این رفتاری شگفت است . اگر دوستیت راستین بود اطاعتش میکردی زیرا که دوستدار ،مطیع کسی است که او را دوست دارد . ''
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید