همينطوری كه روش بسياری از زاهد مسلكان ما در گذشته غلط بود، روش كسانی كه تمام اسلام را در مثلا كتاب مفتاح جستجو میكردند، در بياض و دعا جستجو میكردند غلط بود، روش كسانی هم كه بكلی از دعا و عبادت و نافله و فريضه استعفا داده و فقط میخواهند در مسائل اجتماعی اسلام بينديشند، غلط است.
ما بايد مسلمان كامل و جامع باشيم. ارزش اسلام به جامعيت آن است. نه آنطور باشيم كه فقط بعبادت بچسبيم و غير آنرا رها كنيم و نه مثل آنها كه اخيرا پيدا شدهاند باشيم كه اسلام را فقط به تعليمات اجتماعيش بشناسيم و به عبادت استخفاف كنيم، عبادت را تحقير كنيم.
عبادت گذشته از اينكه خودش يك ركن و مركب تقرب به پروردگار است و گذشته از اينكه «اقم الصلوة لذكری» (طه/14)، نماز برای ياد خدا بودن و نزديك شدن به اوست و نزديك شدن به خدا به هدف ديگری ماوراء خود نياز ندارد، گذشته از همه اينها اگر ما عبادت را تحقير بكنيم، از ساير وظائف هم میمانيم. عبادت قوه مجريه و ضامن اجرای ساير دستورات اسلامی است.
* * *
منبع :
آزادي معنوي، صفحه 122-121
براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه نگاه كنيد به:
*((افراط در زهد و عبادت اسلام))
*((افراط در مسائل اجتماعی اسلام))
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید