«لیبلوکم ایکم احسن عملا» که در روایات به جنبه " اصوب عملا " و به جنبه " اخلص عملا " تکیه شده است خود اخلاص عمل فرع بر معرفت است، که اول عرض کردیم. پس درواقع معنی آیه چنین است: برای این است که شما در عمل حد معرفتتان چقدر باشد، حد اخلاصتان چقدر باشد، کیفیت عملتان چه باشد. در مساله «ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین» ( یک ضربت علی در روز خندق برتر است از عبادت همه جن و انس ) بعضی توجهشان فقط به اثر اجتماعی این ضربت است، یعنی این ضربت اسلام را نجات داد. شک ندارد که چنین چیزی بود. ولی آنچه از نظر معنا آن ضربت را در آن حد با ارزش می کند آن کمال اخلاصی است که علی علیه السلام در وارد کردن چنین ضربتی دارد.
«الذی خلق الموت و الحیوه لیبلوکم ایکم احسن عملا و هو العزیز الغفور». در روایات در مورد " احسن عملا " بر همین دو نکته ای که من عرض کردم تکیه شده است، یکی مساله اخلاص در عمل، و دیگر مساله عقل و معرفت، یعنی عمل نیکوتر عملی است که با عقل و فهم و معرفت بیشتر و با خلوص نیت بیشتر و احساس عظمت و خشیت بیشتر توام باشد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید